HoÅŸgeldin John Ruskin!
/Archive/2020/11/4/002200625-ic1.jpgRuskin’in Türkçe’deki ilk kitabı farklı yayınevleri tarafından bastırılan Susam ve Zambaklar’dı. Arkasından Corpus Yayınları’nın derlediÄŸi iki ciltlik BelleÄŸin Lambası ve Sanat Ãœzerine Dersler yayımlandı. Bu iki cilt Ruskin’in özellikle sanat üzerine yazılarından yapılmış en geniÅŸ derleme oldu. Dina Birch’in uzun bir Ruskin Ãœzerine yazısı düşünürün genel bir portresini vermeye çalışıyordu.Kafka Kitap’tan Sanat ve Hayat üzerine derlemesinin arkasından bu yıl Vakıfbank Kültür Yayınları Ruskin’in On Dokuzuncu Yüzyıl Fırtına Bulutları kitapçığını yayınlayıverdi. Ruskin’in 1884-1885’te Oxford Ãœniversitesi’nde verdiÄŸi derslerin notlarından oluÅŸan bu metin, dönemin “musibet rüzgârını†bir sanat tarihçisinin gözüyle ve 19. yüzyıl gözlemciliÄŸiyle ortaya koymaya çalışıyordu.Bu deneme sanayi devriminin sonuçlarını çevresel yönden ele alan ilk metinlerden biri sayılıyor ve Ruskin’in ekolojisine dair fikir veriyordu.Ruskin’in yıllardır dilimizde basılamamış olması elbette gecikmiÅŸ bir durum. Oscar Wilde’dan Proust’a, ki Fransızcaya ilk kendi çeviriyor; edebiyatı, sanat tarihini ve eleÅŸtirisini, pedegojiyi, ekolojiyi etkilemiÅŸ dev bir yazardan söz ediyoruz.Hatta 19. yüzyıl duyarlılığına romantik bir tutumla Ruskinyen demek abartı olmaz. 19. yüzyılı John Ruskin'siz düşünmek neredeyse imkânsızdır.O tam anlamıyla hemen her ÅŸeyi sterlinin ruhuyla araçsallaÅŸtıran ve kapitalizmin, endüstri devriminin kömürlü-borsalı isini taşıyan Viktoryen dönem içinde kelimenin tam anlamıyla bir estettir. Bütün hayatı bir sanat yapıtı gibi duyumsamak ister Ruskin. Merakı her yöne saçılır bütün tutkusuyla./Archive/2020/11/4/002224578-ic2.jpgDÖNEMÄ°N EN GÜÇLÃœ SANAT ELEÅžTÄ°RMENÄ°Genç bir adamken kuÅŸağının en güçlü sanat eleÅŸtirmeni oldu, polemiklere girdi. ÖrneÄŸin dönemin öncü ressamı Whistler ile mahkemelere düşen kavgası sanat tarihine aykırı bir dipnot olarak düşer. Daha sonra sosyalizmden ekolojiye uzanan bir toplum eleÅŸtirmenliÄŸi taçlandırır sanat yazarlığını.BaÅŸdöndürücü bir çeÅŸitlilik vardır onun yazdıklarında. Ruskin 60 yıl boyunca 250 adet yazı yazdı. Bu yazılar resimden mimarlığa, ekonomi politikten devlet ve sosyal reformlara, tiyatrodan edebiyat ve müziÄŸe; mitolojiden meterolojiye ve bilime uzanır. Onu Fransızcaya çeviren Proust'un ifadesiyle, “Belirli bir düzen olmaksızın bir düşünceden ötekine...â€Ruskin, 19. yüzyıl romantizminden Yunan-Roma'nın klasisizmine, hızı ve “fırça iziâ€ni görünür kılan ve modernizmin öncüllerinden Turner'e, hamisi olduÄŸu ve sanata OrtaçaÄŸ mitini yeniden üfleyen Pre-Raphaelistlere ve yeniden canlandırılan Gotik geleneÄŸe, birbirini dışlayan ve içeren birçok anlayışa aynı heyecan ve içericilikle yanaşır.Aynı zamanda endüstri toplumunun makinelerine ve sınai tek tip ürünlerine karşı zanaatı ve el emeÄŸini kutsar. 1843 tarihli “Modern Ressamlar†kitabı 20. yüzyılın erken bir tartışmasıdır./Archive/2020/11/4/002239406-ic3.jpgMODERNÄ°ZMDaha sonra Ä°zlenimcilik olarak adlandırılacak akımın öncülerinden biridir Turner. O, desen, hacim ve güzellik ile kutsanan, sanatı devlet akademilerinde baÅŸtacı edilen neo-klasizmi darmadağın etmiÅŸtir. Hız, titreÅŸim, doÄŸaçlama ve gündelik olan sanatı geri dönülmez bir ÅŸekilde deÄŸiÅŸtirecektir.Ruskin, Turner'ın ünlü resimdeki gibi bir araf yaÅŸamaktadır. Küçük bir buharlı römork tarafından çekilen, Ä°ngiltere armadasının en ünlü kalyonunu, artık zamanı geçmiÅŸ bir dönemi “yeni†ile aynı anda anlamaya çalışmaktadır adeta. Ya da o her ÅŸeyi deÄŸiÅŸtiren “YaÄŸmur, Buhar ve Hızâ€daki tren gibi doÄŸmakta olan yeni dünyayı da duymaya çalışacaktır; yani modernizmi.Ruskin doÄŸayı mitolojilerden, meleklerden, Ä°sa ve havarilerinden hatta insandan arındıran “manzaranın icadını†yani manzara resimlerini fazlasıyla önemli görür. DoÄŸayı bakmaktan, fundalıklardan, ormanlardan, deniz ve nehirlerden, sarp uçurumların seyrinden yepyeni bir estetik çıkarmaya çalışır.Duymak ve görmek hatta resim yapmak öğrenilebilir bir ÅŸeydir. Sanat doÄŸayı bambaÅŸka görmemizin, hayatımızı sanata dönüştürmenin yollarını açar.18. yüzyılda Burke'dan Kant'a devreden, Güzel'in oranlı, sakin, ölçülebilir ve rahatlatıcı algısına karşı ÅŸiddeti, ürperticiliÄŸi ve dinamik sonsuzluÄŸuyla Yüce'nin estetiÄŸini düşünmek Ruskin'de olgunlaÅŸarak geniÅŸ bir okura ulaÅŸan bir baÄŸlam kazanır./Archive/2020/11/4/002258328-ic4.jpg‘GOTÄ°K BÄ°R DUYARLILIÄžI CANLANDIRDI’Ruskin adım adım kentleri kömür kasvetine boÄŸan endüstriyel kapitalizme karşı, doÄŸayı, kırı, el işçiliÄŸini ve en önemlisi de Ortaçağı özleyen Gotik bir duyarlılığı canlandırdı.Bugün sinemadan, müziÄŸe, çizgi romana ve romana altın çağını yaÅŸayan gotik duyarlılığın ilk kaÅŸiflerinden biriydi. Wiilliams Morris gibi erken Ä°ngiliz sosyalistlerinden olsa da gotik ve OrtaçaÄŸ onun için endüstri toplumunun kömür isleri içinde yüzen çıkarcı burjuva toplumuna karşı öncelikle cemaatin, kırın, el işçiliÄŸinin kutsandığı zanaat ve hayal gücü diyarıydı.Venedik’in TaÅŸları kitabındaki “GotiÄŸin DoÄŸası†bölümü bir tarafıyla gotiÄŸin yeniden tanımlanma denemesiydi. Gotik onun açısından “el iziâ€ni taşıyan vahÅŸilik, deÄŸiÅŸkenlik, doÄŸalcılık, grotesklik, katılık ve fazlalıktı.Gotik özellikle mimaride klasikte olduÄŸu gibi tektiplilik, köleliÄŸe özgü süsleme, rutin ve tekrarın ötesinde yapana bir özgürlük alanı sunar. Yunan, Ninova, Mısır ve Roma gibi üstün (iktidar-mimar) alta (emekçilere, kölelere) yorum bırakmayan direktiflerini dayatır.Ruskin Türkçede gotik üzerine özellikle mimariyi merkez alan sanata kitaplarının dışında çok ama çok farklı bir bakış açısı sunuyor ve gotiÄŸin güncelliÄŸini gösteriyor bizlere.Türkçede yavaÅŸ yavaÅŸ bir Ruskin külliyatının oluÅŸmaya baÅŸlaması sevindirici. Özellikle sanat kitaplarındaki artış ve ilgili okur düşünüldüğünde.On Dokuzuncu Yüzyılın Fırtına Bulutu / John Ruskin / Çeviren: Erdem Ä°lgi Akter / VakıfBank Kültür Yayınları / 116 s.Sanat ve Hayat Ãœzerine / John Ruskin / Çeviren:Eser Bakdur / Kafka Kitap / 128 s.
Ali ÅžimÅŸek
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/642484-hosgeldin-john-ruskin/