Kör kuyuların merdivensiz bıraktığı öyküler
/Archive/2020/11/6/003102455-ic1.jpgYazar tarafından oluÅŸturulan metinleri nitelikli kılan bazı unsurlar vardır. Bunlardan en önemlisi hiç kuÅŸkusuz biçemidir. Schopenhauer, Okumak, Yazmak ve YaÅŸamak Ãœzerine adlı yapıtında, üslupta yapmacıklığın gereksiz yere yüz ekÅŸitmek olduÄŸuna deÄŸinir ve ekler: “Bir insanın yazdığı dil (üslup, y.n.), ulusunun fizyonomisidir.†[Fizyonomi: Yüz okuma sanatı, y.n.]Ä°LK CÃœMLE, Ä°LK ÖYKÃœKadri Öztopçu, Kimsenin BilmediÄŸi Ä°nsanlar’da; dallanıp budaklanmayan olay örgüleriyle anlatılmak isteneni net bir ÅŸekilde anlatan bir o kadar da ÅŸiirsel duruÅŸuyla okuyucuyu umarsızca içine çeken bir biçemle çıkıyor karşımıza. Herkesin bildiÄŸi ama bilmek ve görmek istemediÄŸi insanların aslında genel olarak Türk toplumunun aÅŸamadığı kalıtımsal yaraların izini sürüyor.Bazı kitapların ilk cümleleri, kitabın ne kadar nitelikli olabileceÄŸinin iÅŸareti olabilir. Kimsenin BilmediÄŸi Ä°nsanlar’ın ilk hikâyesi de o nitelikli ilk cümle yordamında. “Kör Kuyular†adlı ilk bölümün ilk öyküsü olan “Bir Naftalin Hikâyesiâ€, olmayan merdivenin ilk adımı misali… YaÅŸamımızın her alanına yayılan ve gittikçe yükselen, yapana haz veren nezaketsizliÄŸin bir ocağı nasıl yerle bir ettiÄŸinin acı bir örneÄŸi… Gidenin ardından bıraktığı bir hırkanın hüzünlü bir anlatısı./Archive/2020/11/6/003118565-ic2.jpgÖLÃœM, SOÄžUK BÄ°R NEFESArdından gelen öykülerde, ölüm gerçeÄŸinin sürekli ensemizde soÄŸuk nefes gibi gezindiÄŸini, zamanın su gibi acımasızca ve habersizce akıp gidiÅŸini; bir anne ve bir babanın ayrılığından doÄŸan kimsesiz bir yasın, iki kardeÅŸi hissizliÄŸe terk ediÅŸinin gerçekçi anlatısını; bir çocuÄŸun gözünden töre cinayetini; benliÄŸini bulamayan, bulsa bile sistemin çarkları arasında ezilip gideni; hiçbir ÅŸey olamayanı ve terk edip gideni; iÅŸsizliÄŸi, iÅŸsizliÄŸin getirdiÄŸi psikolojik yitmiÅŸliÄŸi dert ediniyor Öztopçu.“Kısa Bir Ara†adını verdiÄŸi ikinci bölümde, oldukça kısa öykülerle ÅŸiirsel anlatımın kapısını hayli aralıyor. “Akılların yerine bıçakların bilendiÄŸi†günümüz siyasal koÅŸullarına ince göndermeler yapmadan edemiyor. Yer yer soyut anlatım yoluna baÅŸvursa da öyküyü baÄŸlamından koparmıyor.“Kimsesiz Yollarda†bölümünde, gitgide matem havasına bürünüyor. Kitap boyunca sürekli ölümden bahseden Öztopçu, bu bölümde de sık sık yineliyor, adeta ölümü çağırıyor…“Kimsenin BilmediÄŸi Ä°nsanlar†okurlarla buluÅŸtuktan sekiz ay sonra, 1 Mart 2020’de aramızdan ayrılıyor ve kendi deyimiyle, sepya bir sisin içinde kayboluyor.KADRÄ° ÖZTOPÇU: 1954 yılında Samsun’da doÄŸan Kadri Öztopçu’nun ÅŸiirleri çeÅŸitli edebiyat dergilerinde yayımlandı. 1 Mart 2020’de yaÅŸama gözlerini yuman Kadri Öztopçu’nun Yanlış Hikâyeler (Can Yayınları, 2006), KuÅŸ Oltası (Can Yayınları, 2009), Saklıköy’ün Kuşçucu (Günışığı Kitapları, 2009) ve Yara (Can Yayınları, 2013) adlı kitapları bulunuyor.
Mehmet Aman
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/642995-kor-kuyularin-merdivensiz-biraktigi-oykuler/