‘Hayatta kalma çabası bir ahlaki kararlar arenası!’
/Archive/2020/11/5/233401598-ic1.jpg“Her ÅŸeye raÄŸmen ÅŸimdiye dek yaÅŸadıklarımıza, bildiÄŸimize tutunmaya çalışıyoruz, geçmiÅŸimizden baÅŸka bir ÅŸeyimiz yok. Tutunacak baÅŸka bir ÅŸey yok.â€Romandan…- Gemide Yer Yok, birbirine sığınmacı olan bireylere ve hayatta kalma çabasıyla gösterilen reflekslere iliÅŸkin bir kitap. OlaÄŸanüstü zamanların insanlarını anlatıyorsunuz... EÅŸikteki cinler gibi her an hareket geçmeye hazır, tedirgin ama bir o kadar aÅŸina!.. Bütün bunlar bize ne kadar yakın?Kitapta somut bir ülkeden veya somut bir iç kargaÅŸadan söz edilmiyor. Bu anlamda somut kültürleri, somut iç savaÅŸları veya iç savaÅŸ ihtimallerini deyim yerindeyse paranteze almaya çalıştım. Kitabımda özel isim kullanmaktan, hatta kültürel çaÄŸrışım yaratacak takma isim kullanmaktan bile kaçındım. Ãœlke veya ÅŸehir ismi de yok.Romanımda çizilen resim geçmiÅŸte dünyanın pek çok ülkesinde yaÅŸandı ve zaten halihazırda dünyanın pek çok ülkesinde de yaÅŸanıyor. Muhtemelen gelecekte de yaÅŸanacak. Benim yapmaya çalıştığım bütün kültürel özgüllükleri, iç savaşın taraflarını, kimin haklı kimin haksız olduÄŸunu bir tarafa bırakarak böyle bir süreci sadece bir evin içinde, sıradan birkaç kiÅŸinin nasıl yaÅŸadığını görmeye çalışmak.Daha çok da olaÄŸanüstü koÅŸullarda hayatta kalmaya çalışanların ruh durumları, birbirleri arasındaki iliÅŸkilerdeki gerilimler üzerine yoÄŸunlaÅŸmaya çalıştım. Hayatta kalma çabası gerçek bir ahlaki kararlar arenasıdır.‘HERKES GÃœVENÄ°LÄ°R BÄ°R SIÄžINAK ARIYOR’- Romanın katmanlarını açmak adına baÅŸtan sorarsam; bu gemi neden bu kadar sıkışık?Çünkü herkes güvenebileceÄŸi ve hayatta kalabileceÄŸi bir sığınak arıyor. Romanın kahramanı zaten kendisine evinde şöyle böyle bir sığınak oluÅŸturmuÅŸ ve birtakım hazırlıklar yapmış. DiÄŸerleri de sürece hazırlıksız yakalanmışlar ve onlar da önceden hazırlanmış evde yer talep ediyorlar, daha doÄŸrusu yavaÅŸ yavaÅŸ yerleÅŸiyorlar. Böylece aynı ev içinde de bir yaÅŸam alanı savaşı ve gerilimi yaÅŸanmaya baÅŸlıyor.Bir de Nuh’un Gemisi arketipi mevcut. Bu söylence bir felakete hazırlanmak, felaketi öngörmek, tereddütlere raÄŸmen sığınak hazırlamak gibi çabaların arketipi görevini görüyor. Her ÅŸey hayatta kalabilmekle ve bunu gündeme getiren koÅŸullarla yüz yüze gelmeden kendimize bazı ahlaki nitelikler atfetmekten kaçınmakla ilgili.‘BELÄ°RSÄ°Z BÄ°R SÃœREÇTE YAÅžIYORUZ’- Gemide Yer Yok, hangi temel gözlem ve vargılarınızdan çıkışla nasıl bir süreçte kaleme alındı?Ãœlkemizde neredeyse daimi olarak belirsiz bir süreçte yaşıyoruz. Hatta “peki bundan sonra ne olacak†diye merak ederken ölüyoruz ve öleceÄŸiz. Öbür yandan dünya da benzer bir halde, özellikle de çevremiz.Elbette Dünya ve Türkiye’deki genel ruh durumu kitabın yazılışında etkili oldu. Ama felaket söz konusu olduÄŸunda hep daha fazlası var maalesef. İç savaÅŸ, olaÄŸanüstülüğün baÅŸka bir aÅŸamaya sıçrayışı demek. Buna raÄŸmen kiÅŸiler böyle zamanları olaÄŸan günlerin refleksleriyle atlatmaya çalışıyorlar.Fakat kitabım herhangi bir özgül duruma göndermede bulunmuyor, esas olarak bu süreçlerdeki ortalama insan davranışlarına yöneliyor. Kahramanlardan ziyade bu tür kiÅŸilere odaklanmayı tercih ediyorum. Bize gerçeÄŸi veren kahramanların davranışları deÄŸil, ortalama kiÅŸinin davranışı./Archive/2020/11/5/233755674-kapakic2.jpg‘FELAKETÄ°N YAKLAÅžTIÄžINA Ä°NANMAK Ä°STEMEYÄ°Z!’- Bir apartman, sonra evin içi, anımsama ataklarıyla mazi, çok güvenilemese de teslim olunan aÅŸk, sızıntılar halinde seyreden dönüşümler... Gemide Yer Yok, insanoÄŸlunun toplumsal gerçekçi ve bireysel nasıl bir yansısı?OlaÄŸanüstü günlerde insan davranışlarının hangi saikleri öne alarak hayata geçeceÄŸini tartışmaya çalışıyorum. Bunların bazıları için olaÄŸanüstü bir dönem de ÅŸart deÄŸil. DiÄŸer yandan böyle dönemlerde bireylerin kiÅŸiliÄŸini, varlığını bir arada tutan tek ÅŸey neredeyse sadece geçmiÅŸ. GeleceÄŸin belirsiz olduÄŸu koÅŸullarda tutunulabilecek tek ÅŸey geçmiÅŸ çünkü.Felaketin yaklaÅŸtığına inanmak istemeyiz. Ä°nsan belirsizliÄŸi kaldıramaz, belirsizlik içinde bile gündelik rutinler ve öngörülebilir bir gelecek arar. Aharon Appelfed'in Badenheim 1939'unda, Yahudiler Badenheim'da tecrit ediliyorlar. Onlara Polonya'ya sevk edilecekleri ve yaÅŸamlarına orada devam edecekleri söyleniyor.Topluca tren istasyonuna götürülürken bazıları emeklilik haklarının devam edeceÄŸini ummakta, Polonya’da hayatın çok ucuz olduÄŸunu ve maaÅŸlarını Avusturya parasıyla aldıkları takdirde birikim yapacaklarını düşünmektedirler. Ä°nsan çoÄŸunlukla budur.GEMÄ°DE KALMA AZMİ…- GeçmiÅŸe tutunuyor roman, ya sonra? Eninde sonunda; romanın muhasebesinde gemide kalma azmindeki kiÅŸiler hangi saÄŸlamalarda bulunuyorlar, yola nasıl devam edilecek gibi?Gemide kalma azmi, sığınakta kalma ve orada hayatı idame ettirme azminden baÅŸka bir ÅŸey deÄŸil. Elbette çeÅŸitli gerilim, çatışma ve uzlaÅŸmalardan sonra herkesin kabullenmek zorunda olduÄŸu yeni bir yaÅŸam biçimi kurulacaktır.OlaÄŸanüstü koÅŸullardaki bu yaÅŸam biçiminde hiçbir ÅŸey eskiye benzemiyor ve yaÅŸayabilmek için uzlaÅŸma ve yeni koÅŸullara uyum ÅŸart. Ãœstelik uzlaÅŸma hiçbir zaman adaletle veya ahlaki seçimlerle baÄŸlantılı olmuyor; daha çok güçler iliÅŸkisi, çıkarların ortaklığı gibi unsurlar öne çıkıyor.Yani duygusallıkla iliÅŸkisi olamayan bir durumda karşı karşıyayız. Böylece eskisinden bütünüyle farklı yeni bir hayat kuruluyor. Ä°nsanlık en olaÄŸandışı koÅŸullarda bile her ÅŸeyin her zamanki gibi akıp gideceÄŸine inanmak istiyor, orada bile geçici de olsa bir rutin oluÅŸturuyor çünkü./Archive/2020/11/5/233452051-ic3.jpg- Tüm bu baÄŸlamlarda Gemide Yer Yok, üslup ve tarz itibarıyla diÄŸer romanlarınıza kıyasla nasıl bir yerde duruyor?Farklı bir yerde duruyor. Romanı yazarken baÅŸlıca kaygım; kısaca anlattığım bu sorunlara hiçbir duygusallığa kaçmadan deÄŸinmek; karakterlerin ruh hallerini psikolojiye girmeden, diyalog kullanmadan okuyucuya geçirebilmek, bir ruh durumu yaratabilmekti.- Yunus Nadi Roman Ödülü’nü kazanmak sizde hangi duyguları uyandırıyor?Yunus Nadi Ödülleri’nin ülkemizdeki anlamı ve saygınlığı malum; ödül beni haliyle çok mutlu etti, onurlandırdı ve yine ödülü bu romanımla almanın benim için anlamı ise gerçekten neredeyse sadece bana malum. Kitabımı ödüle deÄŸer gören Seçici Kurul’a burada bir kez daha teÅŸekkür etmek istiyorum.ÖMER F. OYAL: 1959 yılında Ä°stanbul’da doÄŸdu. 1982 yılında BoÄŸaziçi Ãœniversitesi Ä°ÅŸletme YöneticiliÄŸi bölümünü bitirdi. Yeni Olgu, Söz, Gelecek, Insight Turkey, Radikal Kitap, Mesele, Varlık ve Duvar gibi çeÅŸitli dergilerde yazıları yayımlandı. Magda Döndüğünde isimli romanıyla 2016 Ankara Ãœniversitesi Roman Ödülü’nü, Zaman Lekeleri romanıyla 2019 Notre-Dame de Sion Edebiyat Ödülü’nü kazandı.Gemide Yer Yok / Ömer F. Oyal / Yapı Kredi Yayınları / 208 s.
Gamze Akdemir / Cumhuriyet Kitap Eki
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/642990-hayatta-kalma-cabasi-bir-ahlaki-kararlar-arenasi/