‘Şiir ve müzik insanın merhemi’
/Archive/2020/11/7/000409345-ic1.jpg- Öncelikle yeniden tebrik ediyorum. “Otuz beÅŸ yaşıma…†diye baÅŸlıyorsunuz kitabınıza. Cahit Sıtkı’yı anımsadığımız bu giriÅŸle birlikte ÅŸiirlerinizde çokça ÅŸaire, yazara, türkülere göndermeler ve onlardan alıntı var. Kitabın da bir bölümünü kadın yazarlara ithaf etmiÅŸsiniz. Ä°ncirin İçindeki Arı esinlenilen yazarlara bir armaÄŸan kitabı mı?TeÅŸekkür ederim. Yunus Nadi Åžiir Ödülü’nü almak benim için çok anlamlı. Çok mutlu oldum. Otuz beÅŸ yaşın önemli bir eÅŸik olduÄŸunu düşünüyorum. Bu sebeple Cahit Sıtkı Tarancı’ya da gönderme yaparak kitabımı kendi otuz beÅŸ yaşıma ve aslında her insanın kendi hayatında geçtiÄŸi ve unutamadığı o eÅŸiÄŸe de ithaf etmek istedim.RUHÄ° SU’DAN TURGUT UYAR’A...Åžiirimde gelenekten besleniyorum. Halk ÅŸiirinden, müzisyen olmam, köklerim ve yetiÅŸtiÄŸim Ruhi Su Vakfı sebebiyle halk türkülerinden ve birçok ÅŸairden çok etkilendim. Okulum onların dizeleri oldu. Günlük yaÅŸantımda da sık sık dizeler geçiyor aklımdan. Hayatımı bir sarkaç gibi ÅŸiirden müziÄŸe müzikten ÅŸiire gidip gelerek geçiriyorum. Bu nedenle ÅŸiirimde de onlara göndermeler, alıntılar var oldukça.“Turgut Uyar’ın Geyikli Gece’sinde konaklıyorum†diyorum mesela bir dizemde. Cemal Süreya’nın “Yalnızlık bir ovanın düz oluÅŸu gibi bir ÅŸey†dizesine “bir ovanın düz oluÅŸu gibi bir ÅŸey†olabilir sevmek de†diye sesleniyorum. Sonra bir ÅŸiirime bir Diyarbakır türküsü olan “kerpiç kerpiç üstüne kurdum binayı†sızıyor onun ardına “kolay deÄŸildi içimdeki Leyla’yı saklamak dizesini yazıyorum. Åžiirimi besleyen damarlar benden önce yazılmış ÅŸiirler, söylenmiÅŸ türküler.GELÄ°NCÄ°K Ä°NATLI KADINLARA…Kitabın ikinci bölümünün adı Gelincik Ä°nadı… Bu bölümü sevdiÄŸim kadınların bazılarına ithaf ettim. Aslında daha çoklar. Sevgi Soysal, Gülten Akın, Tezer Özlü, Duygu Asena, Sezen Aksu gelincik inadındaki kadınlar benim için. Bu onlara bir armaÄŸan olsun çok isterim. Çünkü onların ürettikleri hayatım boyunca armaÄŸan oldu bana. Kitaba adını veren Ä°ncirin İçindeki Arı ÅŸiirim ÅŸu dizelerle bitiyor“ne diyordu Aysel“ben o kadın olamadımâ€denemiÅŸ miydim?Aslaâ€Toplumun dayattığı, kadına biçilen rollere karşı gelmiÅŸ, “o kadın†olmamış, gelincik inatlı bütün kadınlara armaÄŸan olsun çok isterim bu kitap./Archive/2020/11/7/000425220-kapakic2.jpg‘SÖZLÃœ MÃœZÄ°K GELENEĞİNÄ°N PARÇASIYIM’- Müzisyensiniz aynı zamanda. Marmara Ãœniversitesi Müzik EÄŸitimi Bölümü mezunusunuz. Profesyonel müzik eÄŸitiminize Ruhi Su Vakfı’nda baÅŸladığınızı belirtmiÅŸtiniz bir söyleÅŸinizde. Åžiirle müziÄŸin arasındaki iliÅŸkiyi nasıl deÄŸerlendiriyorsunuz? Åžiir yazarken müziÄŸin ritmi size yardımcı oluyor mu?Åžiirin kendine ait bir müziÄŸi var. Kendi ÅŸarkılarını ve ÅŸarkı sözlerini yazan biri olarak kendimi sözlü müzik geleneÄŸinin bir parçası olarak görüyor, ÅŸiirlerimi yazarken de bazen içimden bazen dışımdan tekrar ediyorum dizelerimi. Åžiirin müziÄŸini bulmayı, en azından ona yaklaÅŸmayı çok önemli buluyorum çünkü.Ataol BehramoÄŸlu’ndan “Göreâ€, Şükrü Erbaş’tan “Bir Özlemin Ä°zdüşümüâ€, Metin Altıok’tan “İzin Verin deâ€, Gülten Akın’dan “KuÅŸ Uykusu†benim bestelediÄŸim ÅŸiirlerden bazıları. Yine de buna raÄŸmen benim ÅŸiirim bestelenebilir deÄŸil. En azından ben kendi ÅŸiirlerimi besteleyemiyorum. Åžarkı sözleri yazıyorum onun yerine.Sezen Aksu kendi ÅŸarkı sözlerini paylaÅŸtığı kitabına Eksik Åžiir adını vermiÅŸti. Çok sevmiÅŸtim. Benim için her ÅŸarkı sözü eksik bir ÅŸiir, her ÅŸiir gizli bir ÅŸarkı müziÄŸini saklayan. Okuyucusu mutlak bulacak ve ÅŸiirin ritmi herkesin kalp atışı kadar farklı olacaktır bu sebeple.Yazarken de müzikler eÅŸlik ediyor bana. Hatta bazı müzikler bana yazdırıyor bile diyebilirim. Ama yazarken sözsüz müzikleri tercih ediyorum. MüziÄŸin ritmi, sözü hep dalgalandırır benim için.‘AÅžKTANDIR BÃœTÃœN YARALAR’- Önceki kitaplarınızda hatta albümlerinizde yoÄŸun bir aÅŸk teması belirgin. Bu kitapta da bir dizede “Neye yarar aÅŸk kendini aÅŸmazsa†diyorsunuz. AÅŸk kendini nasıl aÅŸabilir?Bu sorunun cevabı herkes için deÄŸiÅŸecektir. Yine de ben, aÅŸkın kendisini aÅŸmasının yolunun insanın kendisini aÅŸmasından geçeceÄŸine inanıyorum. Kitabımdaki ÅŸiirlerden biri olan Yanlışlar Kraliçesinde; “insan isterse taÅŸ olabilir / yemeden tadına bakabilir bir meyvenin / dokunmadan dokunabilir birine /o zaman ayrılık ayrılık deÄŸil / aÅŸk deÄŸil aÅŸk / bütün zamanlarda yaÅŸarken kendimi / beden hapishane†diyorum.Ä°nsanın dünya üstünde ve bir baÅŸkasında gördüğü ne varsa kendine aittir biraz da. Dünya bize, insan insana aynadır. Belki aynada gördüğünü severek aÅŸar kendini aÅŸk. Belki aÅŸk da kendini aÅŸamaz. Kendine eksilir. Kim bilir? Bense FuruÄŸ Ferrruhzad dizesi gibiyim “ve aÅŸktandır tüm yaralarım benimaÅŸktan, aÅŸktan, aÅŸktanâ€.‘UMUT HER DAÄ°M Ä°NSANDA’- Son olarak, “İnanmak gerek insana†diyorsunuz bir dizede. Ben de Nâzım’a gönderme yaparak sorayım; Umut insanda mı?Elbet insandadır. Çünkü “yaratan, bizleri insan yarattı†Ruhi Su’nun dediÄŸi gibi. Bu sebeple yaratan da yaralayan da saran da insandır. Åžiirin ve müziÄŸin de insanın yarattığı bir merhem olduÄŸuna inanıyorum dünya yaralarını usulca saran.“kuÅŸ kendi uçtu / balık kendi yüzdü / bana sen öğrettin her ÅŸeyi / sende baÅŸlar insan olmak†darken ben de ‘Umut sendedir’ diyorum aslında. Umut her daim insanda. Böyle dirilecektir Ä°ncirin İçindeki Arı…MEHTAP MERAL: 1983 yılında Ankara’da doÄŸdu. Marmara Ãœniversitesi Müzik EÄŸitimi Bölümünden mezun olduktan sonra ÅŸiirlerini çeÅŸitli edebiyat dergilerinde yayımladı. Yayımlanmış Kedi Mevsimi (Yasakmeyve Yayınları, 2010), Ses ve Toz (Yasakmeyve Yayınları, 2015) adlı iki ÅŸiir kitabı bulunuyor.Ä°ncirin İçindeki Arı / Mehtap Meral / Mona Kitap / 58 s.
Mehmet Aman
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/643247-siir-ve-muzik-insanin-merhemi/