News - Haberler
Başyapıtlarıyla Bulgakov...
| Wednesday, 11.11.2020, 01:05 AM | (214 views)
Türkçe Haberler En Son Başlıklar
Başyapıtlarıyla Bulgakov...
/Archive/2020/11/11/010855294-ic1.jpgUSTA Ä°LE MARGARITAMihail Bulgakov’un yaÅŸamının son günlerine dek üzerinde çalıştığı, uzun süre yasaklanmış ancak ölümünden yıllar sonra 1966’da o da katı bir sansürden geçerek yayımlanabilen dev romanı Usta ile Margarita, 20’inci yüzyıl edebiyatının baÅŸyapıtları arasında yer alır.Keskin yergili bir mizahla dolu fantastik bir roman olan Usta ile Margarita, Can Yayınları tarafından, SSCB döneminde kitaptan çıkarılan 80 sayfayı da içeren eksiksiz çevirisiyle sunuluyor.Acımasız bir sistem eleÅŸtirisini derin bir felsefi tartışmaya dönüştü¬rerek insan kadar eski iyi-kötü tartışmasını irdeleyen Usta ile Margarita, iki ayrı öyküyü yan yana getirir. Bunlardan biri XX. yüzyılda Moskova’da, diÄŸeri Pontius Pilatus’un 26-36 yılları arasındaki valiliÄŸi döneminde Yahuda’da geçer./Archive/2020/11/11/010910340-ic2.jpgRomanın baÅŸkiÅŸisi, Prof. Woland kılığına girmiÅŸ olan Åžeytan’dır.1930'lu yıllarda Moskova'da sıcak bir bahar günü… Günbatımına yakın saatlerde Åžeytan, iyi giyimli ve yabancı görünümlü bir beyefendi kılığında ÅŸehre iner ve kendini kara büyü uzmanı Profesör Woland olarak tanıtır.Moskova’ya inen Åžeytan, seçkin aydın çevrelerinin ikiyüzlülüğünü ve yozluÄŸunu gözler önüne seren çılgınca oyunlara baÅŸvurur.Onun garip maiyetiyle birlikte geliÅŸini, Sovyet baÅŸkentini kasıp kavuran bir dizi esrarengiz ve tekinsiz olay izler.Onun karşısındaysa akıl hastanesine kapatılan, baskı altındaki bir romancı, yani “Usta†vardır...Onun garip maiyetiyle birlikte geliÅŸini, Sovyet baÅŸkentini kasıp kavuran bir dizi esrarengiz ve tekinsiz olay izler.Bulgakov’un Usta ile Margarita’yı bitirememekten korkuyordu ve bir taraftan da böbreÄŸindeki hastalık nedeniyle saÄŸlığı gittikçe kötüleÅŸiyordu. Uykusuzluk çekiyor ve kendini halsiz hissediyordu.1934 tarihli bir mektupta arkadaşına ÅŸunları yazıyordu: “Yalnızlık korkusu; ÅŸimdiye kadar hiç böyle berbat bir ÅŸey yaÅŸamamıştım ya da bir başıma kalma korkusu desem daha doÄŸru. Bu o kadar midemi bulandırıyor ki bir bacağımı kesmelerini tercih ederim.â€Yapıtının müsveddesine de şöyle bir not düşmüş: “Ölmeden önce bitir.â€/Archive/2020/11/11/010925700-ic4.jpgUsta ile Margarita’nın anlatısı çoÄŸu yerde trajik ve dokunaklı olsa da her ÅŸeyden önce Bulgakov eÄŸlence hissi uyandırmanın peÅŸinde.Sovyet yaÅŸam tarzına yönelik keskin bir hiciv, dinsel bir alegori, komik bir fantezi olduÄŸu kadar, dokunaklı bir aÅŸk öyküsü de olan kitabı özellikle yazıldığı koÅŸullar dikkate deÄŸer kılıyor. Ne de olsa Stalin rejiminin en karanlık günlerinde, gecenin bir vakti insanların ortadan kaybolduÄŸu bir dönemde yazıyordu.Bu arada Stalin, Bulgakov’la aynı Ahmatova’yla olduÄŸu gibi kiÅŸisel olarak ilgileniyordu. Bazılarına göre Stalin’le olan iliÅŸkisi Bulgakov’un tutuklanmasını ve yargılanmasını engellemiÅŸti. Ama aynı zamanda saklamadan yapmak istediÄŸi çalışmaları da engellemiÅŸti.Bulgakov bundan hareketle hiçbir ÅŸeyin göründüğü gibi olmadığı alacakaranlıkta kalmış bir dünya yaratır ve fantastik, doÄŸaüstü ve kötücül olan ne varsa bunları günlük hayatın sıradan olayları gibi ele alır./Archive/2020/11/11/011004871-ic5.jpgGENÇ BÄ°R DOKTORUN ANILARIBirinci Dünya Savaşı sırasında, 1916 yılında üniversiteden diplomasını alan genç doktor Bulgakov gönüllü olarak Kiev’de çalışmaya gitti. Smolensk bölgesinin küçük bir köy hastanesinde çalışmak, genç doktorun bir genç yazar haline gelmesinde büyük bir rol oynadı.Rusya yeni bir devrime ve iç savaÅŸa doÄŸru sürüklenirken Bulgakov, Rus halkını en çıplak haliyle ve en hayati sorunlarıyla tanıdı.Devrim, büyük ÅŸehirlerin merkezlerinde hayatı ve zihniyetleri altüst ederken, bu genç doktor ülkenin ücra bir bölgesinde kadercilikle ve batıl inançlarla zorlu bir mücadeleye giriÅŸir.Zor bir doÄŸum, hassas bir cerrahi müdahale, uzaktaki bir hastaya ulaÅŸabilmek için ÅŸiddetli bir kar fırtınasına raÄŸmen göze alınan bir yolculuk, aÄŸrılarını dindirmeye çalışırken morfinman olan bir meslektaş…Korku içinde yaptığı ilk ameliyatıyla genç bir kızın hayatını kurtaran genç doktor, baÅŸka bir gün morfin kullanmaya baÅŸlamış meslektaşını kurtarmaya çalışır. Fakat trajik ve dehÅŸet verici görünen her ÅŸey Bulgakov’da yaÅŸamın ciddi mizahıyla anlatılır.Bulgakov’un yaÅŸamının bu ilk doktorluk dönemini anlatan “Bir Doktorun OlaÄŸanüstü Serüvenleriâ€, “Genç Bir Köy Hekiminin Hatıralarıâ€, “Ben Öldürdüm†ve “Morfin†adlı öyküleri Türkçede ilk kez bu kitapta bir araya geliyor./Archive/2020/11/11/011023777-ic6.jpgMORFÄ°NDr. Bomgard ÅŸehre atanalı birkaç ay olmuÅŸtur ki, taÅŸradaki eski yerine gönderilen arkadaşı Dr. Polyakov intihar eder. Ölmeden önce arkadaşına bıraktığı günlükte Polyakov, ölümüne sebep olan amansız bağımlılığı aÄŸrıları için aldığı morfinin hayatını nasıl ele geçirdiÄŸini ve sonunda gerçekle bağını nasıl yitirdiÄŸini satır satır anlatmıştır.Morfin, Rus edebiyatının yasaklı ustası Bulgakov’un savaÅŸ sonrası dönemdeki morfinmanlık deneyiminden yola çıkarak yazdığı sarsıcı bir öykü./Archive/2020/11/11/011035308-ic7.jpgKOL MANÅžETÄ°NDE NOTLARKol ManÅŸetinde Notlar’daki, keskin, sert ve neÅŸeli diliyle Kiev ve Moskova’nın günlük hayatının bir panoramasını çizen öykülerinde Bulgakov, Rusya’nın tarihin akışını deÄŸiÅŸtiren döneminde yaÅŸanan her ÅŸey var:İç savaşın insanları birbirinden ayıran, kuÅŸkulara sürükleyen, herkesin bir taraf seçmek zorunda olduÄŸu günlerinden, BolÅŸevikler tarafından Yeni Rusya iktidarının kurulduÄŸu, yeni eÄŸitim, yeni ekonomi, yeni kültür gibi sayısız yeniliÄŸin ortaya çıktığı günlere kadar her ÅŸey.Öykü derlemesine adını veren Kol ManÅŸetinde Notlar, genç yazarın bu kıtlık ve bürokrasi günlerinde mesleÄŸe nasıl atıldığını, gazete yazarlığından tiyatro oyunu ve roman yazarlığına uzanan sürecini yetkin bir hicivle sunuyor./Archive/2020/11/11/011057371-ic8.jpgTEATRAL BÄ°R ROMAN (SÄ°YAH KAR)Sergey Leontyeviç Maksudov, oyununun efsanevi Bağımsız Tiyatro'da sahnelenmek üzere neredeyse rasgele bir ÅŸekilde seçilmesiyle, bir anda kendini tiyatroculuÄŸun akıl almaz girdabında bulur.Bağımsız Tiyatro'nun iki yönetmeni, yapımın kontrolü için birbirleriyle yarışırken, yıldız aktrisler tantana üstüne tantana koparmaktadır. Oyunun sahnelenme ihtimali her provayla biraz daha azalmaktadır sanki. Maksudov, içinden nasıl çıkacağını bilemediÄŸi bir kaosun ortasına düşmüştür.Ãœstat ile Margarita'yla tanınan Mihail Bulgakov, yayımlanmadan önce adıyla sansüre takılan Teatral Bir Roman (Siyah Kar)'da bir oyun yazarı olarak tecrübelerinden yola çıkıyor ve dönemin tiyatro dünyasının perde arkasını tüm çıplaklığıyla sunuyor./Archive/2020/11/11/011109245-ic9.jpgMOLIERE EFENDIEbeyle konuÅŸurken, “Hiçbir kadın yüzyıllar boyunca bir benzerini dünyaya getiremeyecek,†diyor Molière Efendi'nin anlatıcısı, “düşünün ki, üç yüz yıl sonra, uzak bir ülkede, Bay Poquelin'in oÄŸlunu ellerinizde tuttuÄŸunuz için anımsayacağım sizi.â€Mihail Bulgakov, 17. yüzyılın en büyük Fransız oyun yazarı Molière'i, deneysel bir biyografi olarak nitelendirilebilecek bu kitapla onurlandırırken hiçbir ayrıntıyı atlamıyor, her ÅŸeyi anımsıyor.Asıl adı Jean-Baptiste Poquelin olan Molière'in tiyatroya adanmış zorluklarla dolu hayatını, ona duyduÄŸu yakınlığın da etkisiyle, büyük bir sıcaklıkla aktarıyor Bulgakov. Böylece, aralarındaki yüzyıllara raÄŸmen, kelimeler sayesinde buluÅŸuyor iki üstat. Bu buluÅŸma, ÅŸair Özdemir Ä°nce'nin pürüzsüz Türkçesiyle daha da zenginleÅŸiyor. Yapıt, Sabri Gürses'in Rusça aslından yaptığı karşılaÅŸtırmayla tamamlanarak Everest Yayınları'nın dünya klasikleri dizisindeki yerini alıyor./Archive/2020/11/11/011134917-ic10.jpgKIZIL MOSKOVA“Moskova’yı en son bundan en çok altı ay önce görmüş olanlar ÅŸimdi kenti tanıyamazlar; Yeni Ekonomi Politikası (Moskova halkı artık kısaca NEP diyor buna) öylesine deÄŸiÅŸtirdi onu. Adım adım baÅŸladı bu… az az…SaÄŸda solda tahta perdeler kaldırıldı, arkalarından uzun bir aradan sonra tozlu, donuk dükkân vitrinleri görünmeye baÅŸladı. BoÅŸaltılmış yapıların derinlerinde lambalar yanıyor, onların ışığında hayat kıpırdıyor:Çiviler çakılıyor, mıhlanıyor, tamiratlar yapılıyor, içleri malzeme dolu sandıklar, kutular açılıyor. Yıkanıp temizlenmiÅŸ vitrinler aydınlatılmış. Sergilerin üzerinde yuvarlak, güçlü lambalar yanıyor ya da vitrinlerin çevresinde parlak ışıyan borular var.Yoksul düşmüş Moskova’nın bunca malı hangi gizli hazinelerden çıkardığını anlamak olanaksızdır. Ama bulmuÅŸ ve hepsini bol bol aynalı vitrinlere boÅŸaltmıştı, tezgâhlara yığmıştı.â€/Archive/2020/11/11/011155495-ic11.jpgBulgakov’un 1920’lerde yazdığı öykü ve köşe yazılarının temel konusu kültür ve insan iliÅŸkileridir. Rusya’nın yönetimini ele geçirmiÅŸ olan BolÅŸeviklerin ülkenin ekonomisini, güvenliÄŸini ve kendi iktidarlarını ayakta tutmaya çalıştığı bu dönemde, yeni bir kültür de ortaya çıkmaya baÅŸlar.Bürokraside, orduda, sanat kurumlarında eski kültürle yeni kültür karşı karşıya gelmiÅŸ ve bu karşılaÅŸma çoÄŸu kez ürkütücü ve gülünç durumlara yol açmıştır.Bulgakov’un sivri dilini tutmadığı ve tutarsızlıkları alaya aldığı, derin gözlem yüklü bu metinler yönetimle neden anlaÅŸmazlıklar yaÅŸadığını da berrak bir ÅŸekilde sergiler./Archive/2020/11/11/011215589-ic12.jpgKÖPEK KALBÄ°Bulgakov, Köpek Kalbi'nde sokak köpeÄŸi Åžarik'in öyküsünü anlatır.Dünya çapında bir bilim insanı olan Profesör Filipoviç, evine götürüp beslediÄŸi Åžarik'i ameliyat ederek, er bezlerini ve hipofiz bezini adi bir suçlununkilerle deÄŸiÅŸtirir. Köpek arsız, yüzsüz, ÅŸehvet düşkünü ve kaba saba bir insana dönüşür.Åžarik insan haliyle profesörün hayatını cehenneme çevirse de Sovyet bürokrasisinde kendine bir konum edinebilecektir.Komünistlerin küçük burjuva deÄŸerlerinin üstünde yeni bir Sovyet insanı yaratma ideallerini hicveden Köpek Kalbi, Bulgakov'un en çok tartışılan yapıtlarından./Archive/2020/11/11/011227713-ic13.jpgÖLÃœMCÃœL YUMURTALAR1917 Rus Devrimi'ni izleyen çalkantılı yıllar yeni bir Sovyet gerçekliÄŸini ortaya koyarken, dâhi zooloji profesörü Persikov da canlı organizmaların üreme hızlarını artıran ve onları devleÅŸtiren yeni bir "kızıl" ışın keÅŸfeder.O sıralarda Sovyet cumhuriyetlerindeki bütün tavukları kırıp geçiren bir salgın patlak verince, Persikov'un henüz test edilmemiÅŸ buluÅŸu bu soruna bir çare olarak görülür…Zira bilimde ilerleme ve bu sayede düşmanlarla rakipleri geride bırakma, Stalin döneminin yol gösterici ilkesidir… Stalin'in iktidara geldiÄŸi 1924 yılında yazılmasına karşın 1928'de geçen bu bilimkurgu, iktidarın ve bilginin kötüye kullanılmasının sonuçlarına iÅŸaret eden parlak bir sistem eleÅŸtirisidir./Archive/2020/11/11/011247573-ic14.jpgÅžEYTANNAMEGogol, hicvini korku unsurlarından yoÄŸurmuÅŸtu; eserleri her türlü garabetin meskeni, yaÅŸam alanına dönmüştü. Cinler ve ÅŸeytanlar korkutup kaçan figürler deÄŸil, ana kahramanları olmuÅŸtu. Gogol'den sonra evsiz kalan üç harflilere baÅŸlarını sokacakları yapıtlar veren de Bulgakov idi.Bir akrabalık bağını takip etmemizi mümkün kılan da, her türlü gotik zevatın hem Gogol hem de Bulgakov'un eserlerinde korkuturken güldürmesiydi. Hâlâ daha olanca ağırlığıyla küçük insanlarını ezen meÅŸhur devlet bürokrasisiyle toplumsal bellekler bu iki ismin eserlerinde hesaplaÅŸtılar.Åžehre sessiz sedasız gelen müfettiÅŸ ile, ÅŸehre sessiz sedasız gelen ÅŸeytanın gözler önüne serdikleri aynıydı. En kalabalık halleriyle Mir gorod'ta arz-ı endam eden kahramanların, neÅŸe ve enerjilerinden bir ÅŸey kaybetmeden kendilerini Ãœstat ile Margarita'da bulması tesadüfi deÄŸildi.Tıpkı Ölü Canlar'm Çiçikov'unun yolculuÄŸuna Sovyet Moskova'sında devam etmesi gibi. Biri diÄŸerinin yıllardan ve akımlardan süzülmüş tezahürüydü.Gogol'un mirası birisine kalmışsa, o da Bulgakov'dur./Archive/2020/11/11/011304588-kapakk.jpgMÄ°HAÄ°L AFANASYEVİÇ BULGAKOV: 1891’de Kiev’de doÄŸdu. Genç yaÅŸta doktorluÄŸu bırakarak kendini tümüyle yazarlığa verdi.Ä°lk romanı Beyaz Muhafız (1925), komünist bir kahramana yer vermediÄŸi gerekçesiyle Sovyet resmî çevrelerince büyük tepkiyle karşılandı.Sovyet toplumunu eleÅŸtiren yergili fantezilerin yer aldığı Åžeytanî’de (1925) resmî çevrelerin eleÅŸtirisine uÄŸradı. Bulgakov aynı yıl sözde bilim üstüne bir yergi niteliÄŸindeki Köpek Kalbi’ni yazdı.1930’a gelindiÄŸinde, yapıtlarının yayımlanması yasaklanmıştı. Buna karşın Bulgakov, 1930’larda iki önemli yapıt daha verdi. Moskova Sanat Tiyatrosu’nun perde arkasını acımasızca yeren yarıda kalmış özyaÅŸamöyküsel romanı Teatral Bir Roman ve göz kamaÅŸtırıcı bir fantezi olan Usta ile Margarita.1940’ta Moskova’da ölen Bulgakov’un eserleri, Stalin’in ölümünün ardından, 1950’lerin sonlarına doÄŸru gittikçe saygınlık kazandı.
Cumhuriyet Kitap Eki
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/644045-basyapitlariyla-bulgakov/
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/644045-basyapitlariyla-bulgakov/
Other News
'Modern Japon Edebiyatının Doğuşu ve Shiga Naoya'
BirÄ°zlanda polisiyesi
Bir Levanten Semti Galata - Pera
Hoffman'ın tekinsiz diyarları...
Harper Lee'den devrini aşan yapıt!
YARIN günlerden Cumhuriyet Kitap!
BIST'ten Hakan Atilla'nın istifa ettiğine yönelik iddialara yalanlama
Meteoroloji'den fırtına uyarısı!
ABD Dışişleri Bakanı: "Tüm oylarısayacağız"
İYİParti'li Yılmaz'dan dikkatçeken Albayrak açıklaması: "İstifa etmesi gerekmez mi?"