O güzel insanlar
figure >
Darbeci zorbalar, çağlar boyunca, bilimin, sanatın, özellikle de şiirin kökünü kurutmaya kalksalar da, ancak düzeni yıkıma uğratmış, adaleti buyruk altına alarak çıkardıkları yasalarla hukuku çiğneyip gencecik insanları astırmış, düşünce tarihine yüz kızartıcı utanç sayfaları eklemişlerdir.
/Archive/2020/11/20/125337675-kapakic.jpgDARBECÄ° ZORBALARYaÅŸar Kemal’in “O iyi insanlar o güzel atlara binip çekip gittiler. Demirin tuncuna, insanın piçine kaldık.†sözü, insan çürümüşlüğünün tarihidir.Darbeci zorbaların niceleri geldi geçti. ÇoÄŸu, üzerine düşeni yapacağına, Shakespeare’in “Sarı altın, pırıl pırıl sarı altın... Åžu kadarı bile yeter bunun; karayı aka, eÄŸriyi doÄŸruya, kötüyü iyiye, soysuzu soyluya, kocamışı gence, yüreksizi yiÄŸide çevirmeye†dediÄŸi “paraâ€nın, insan olmaya yeteceÄŸi yanılgısıyla kötülerin tuzağına düştü.Toplumu düzelteceÄŸini sanan darbeciler, her çaÄŸda, çıkarları uÄŸruna çevresini saran erdem yoksunu yardakçı laf cambazlarının oyununa gelince, ülkede ne düzen kalır , ne insanda yaÅŸama umudu...Onlardır “demiri tunca, insanın piçe†dönüştürenler. Ne gariptir ki, onları soyu tükenmiyor da, toplumda bir lokma ekmek için gece gündüz didinen canından oluyor.Zaman unutur da ÅŸair unutmaz. Söz erbabıdır ÅŸair, bir gün YaÅŸar Miraç adında gencecik biri çıkar, O Güzel Ä°nsanlar¹ adlı kitabında, insanı insanlığından eden darbecilerin, daraÄŸacında sallandırdıklarına, kurÅŸuna dizdirdiklerine ağıt yakar.LÄ°RÄ°K VE DEVRÄ°MCÄ°Yazınımızın lirik ÅŸairlerinden Cahit Külebi, “Şair olunmaz, ÅŸair doÄŸulur.†derdi. Belki YaÅŸar Miraç’ın genç yaÅŸlarında ÅŸiir dünyasında yeÅŸerivermesi bu yargıya vardırmıştı onu. O yıllarda Ahmet Erhan’ın ÅŸiirleri de ilgi çekiyordu. Külebi, bu iki ÅŸairin geleceÄŸinden umutluydu.Kitaba, aynı kuÅŸaktan önsöz yazan Levent Turhan Gümüş’ün Miraç’ın ÅŸiirine yönelik yorumu şöyle:“Lirik, devrimci bir ÅŸiirdi Miraç’ın ÅŸiiri. (...) Åžiirin anlamı, amacı, hedefi gibi temalar bugün olduÄŸu kadar o zaman da tartışılıyordu. BaÅŸkalarının olduÄŸu gibi YaÅŸar Miraç’ın ÅŸiiri de ÅŸiire birbirinden farklı bakan farklı algılara konu oldu. (...) Åžiirini özgün kılan, Karadeniz deyiÅŸlerine, özgün yer vermesi, onlardan esinlenmesi deÄŸildi sadece; onlardan çıkarak baÅŸka bir yere, baÅŸka bir ’ses’e, baÅŸka bir ÅŸiire varmasıydı. Miraç’ın 1979 yılında yayımladığı “Trabzonlu Delikanlı“ kitabı bu sesin örgün, damıtılmış ürünlerini bir araya getiriyordu.â€KEMENÇE VE HORONÖğrenim gördüğümüz Gazi EÄŸitim Enstitüsü Edebiyat bölümünde beÅŸ kiÅŸi Karadeniz bölgesindendi. AkÅŸam teneffüslerinde, birden yerlerinden fırlar sınıfın ortasında, horon teperlerdi.O kemençe var ya kemençe, derin uykudakini bile horona kaldıran o üç tel, YaÅŸar Miraç, ÅŸiirine kemençeyle horonların ritim geleneÄŸini taşımıştır. Miraç’la tanıştığımız günü anımsıyorum, sanki konuÅŸmuyor, elinde kemençeyle horon tepiyor; öylesine coÅŸkulu, yalındı. Kemençenin ritmini, Trabzon’un tez ayaklı halkının söylemini kaldırın, Miraç’ın ÅŸiiri özünü yitirir. Özgürlük, bağımsızlık, özgürlük yolunda canlarını veren Deniz GezmiÅŸ, Yusuf Aslan, Hüseyin Ä°nan’ın destanı, “gür ışık, emekcendir, sevgicendir†gibi yepyeni sözcüklerle, o ritimle yazılmıştır:zorbalar daraÄŸacını kuranda / ölüm yolunda başımız dimdik / yaÄŸlı kement boynumuza geçende / haykırırız “halkımıza özgürlük!“can almayız can kurtarmak iÅŸimiz / güneÅŸ vurur alnımıza gür ışık / yoksul halka siper olmuÅŸ göğsümüz / yazılmıştır baÄŸrımıza özgürlük!biz yusuf’uz biz hüseyin biz deniz / ölüm bize nasıl engel olacak / emekcendir sevgicendir türkümüz / kök salmıştır yurdumuza özgürlük!YaÅŸar Miraç’ın, 1980 yılında Türk Dil Kurumu’nun Åžiir Ödülü’ne deÄŸer bulunan Trabzonlu Delikanlı adlı ilk kitabında yer alan “Çömlekçi’li Çıraklara Türkü†şiirinden alınan bu dizelerde de belirgindir ritim: “hey benim öksüz yüreÄŸim / çıraklar iÅŸe gidiyor / oy benim öksüz yüreÄŸim / bozuk motorlar altında / körpe gençlikler gidiyorâ€. “Çömlekçi’li Bekçi Kâzım†şiirinde ritim daha da belirgindir. Åžu dizeleri okuyan, eÄŸer Trabzonlu ise, neredeyse kemençe sesi duyup horon teper: “daracık sokakları / dolaşır yorgun yorgun / saat birlerde üçlerde / çömlekçi’li bekçi kâzımâ€.Miraç’ın ÅŸiirinin yerel bir özelliÄŸi var. Devrimci saydığı ÅŸairlere, yazarlara yöneldiÄŸi ÅŸiirlerinde, sözcük baÄŸlamında uyumu saÄŸlasa da lirizm denilen o coÅŸkuyu tutturduÄŸu söylenemez.SÄ°YASAL BASKIDarbeciler her çaÄŸda insanı özgür, bağımsız kılan bilimin, sanatın düşmanı olmuÅŸtur. YaÅŸar Miraç’ın, Trabzon havası tüten ÅŸiiri gün yüzüne çıktığı o baskı döneminde, onca yetkin ÅŸairin katıldığı Türk Dil Kurumu Åžiir Ödülü’nü aldıktan sonra, bugünlerde olduÄŸu gibi, o zamanın yandaşı gazeteler, hazır kuvvetlerini saldırıya geçirdi. Sıkıyönetim Koordinasyon Kurulu, ÅŸairin Gül Ekmek ve Taliplerin Ağıdı adlı yapıtlarıyla birlikte Trabzonlu Delikanlı kitabını da yasakladı. Dönemin kimi “ihbarcı†köşe yazarları “teröristi öven ÅŸaire ödül verdiler†diye TDK’yı suçladı.Dönemin darbeci generali Kenan Evren, meydanlarda TDK’yı “O kurum bir zamanlar daÄŸlarda gezen eÅŸkıyayı öven, jandarmaları kötüleyen ÅŸiirler yazmış ve eÅŸkıyayı kahraman yapmış bir ÅŸiir kitabına birincilik ödülü vermiÅŸtir!†diye halkı kışkırtıyordu. Oysa amacı, kurucusu Atatürk olan, onun Ä°ÅŸ Bankasındaki hissesiyle üstüne düşeni yerine getiren TDK ve TTK’yı sıradan devlet dairesine çevirerek iÅŸlemsizleÅŸtirmekti.Darbeci zorbalar, çaÄŸlar boyunca, bilimin, sanatın, özellikle de ÅŸiirin kökünü kurutmaya kalksalar da, ancak düzeni yıkıma uÄŸratmış, adaleti buyruk altına alarak çıkardıkları yasalarla hukuku çiÄŸneyip gencecik insanları astırmış, düşünce tarihine yüz kızartıcı utanç sayfaları eklemiÅŸlerdir.¹ YaÅŸar Miraç / O Güzel Ä°nsanlar / Ayrıntı Yayınları / Ä°stanbul 2019 / 237 s.
Adnan Binyazar / Cumhuriyet Kitap Eki
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/646179-o-guzel-insanlar/