Genç sanatçılarda umut kalmamış!
figure >
Hepsi yeni mezun, hepsi sanatlarıyla profesyonel yaşama atılıyor, bununla yaşayacak, yaşatacaklar. Yüzü aşkın gencin yapıtlarından ne yazık ki neşe, umut, sevgi, hatta güzellik çıkmıyor, Uzak-Yakın teması içinde daha çok yalnızlık, karamsarlık ve arayış var!
Hayata bu kadar zor koÅŸullarda baÅŸlayan yeni mezun sanatçı adaylarını profesyonel hayata geçiÅŸlerinde desteklemek gerek. BASE, bunu üç yıldır yapıyor; dördüncü yılında da hepimizin hayatını yakından ilgilendiren virüsle yaÅŸama koÅŸullarını gündeme alarak “Uzak-Yakın†temasını seçmiÅŸ. Tam 22 ÅŸehirden gelen 32 üniversiteden mezun olmuÅŸ 102 sanatçının iÅŸleri olan sergi 20-25 Kasım tarihlerinde Tophane-i Âmire’de açıldı. Bu dönemde sergi mi açılır derseniz açılıyor, www.base.ist sitesi üzerinden ziyaret günü ve saat aralıklarını inceleyerek önceden kayıt oluyor ve sergiyi ücretsiz olarak gezebiliyorsunuz. Zaten mekân o kadar güzel ki, burada virüs kapılmaz, sanat solunur! Ayrıca sergi bu yıl pek çok kültür sanat olayında olduÄŸu gibi www.base.ist adresinde online platformda da var olacak. Yine bu adreste 60 konuÅŸmacının ağırlandığı “Base Talks†programını da dinleyebilirsiniz. Ben sanatçıların çoÄŸunun olduÄŸu bir ortamda sergiyi gezdim. Size örnek olsun diye en çarpıcı iki üç iÅŸ seçip onları gerçekleÅŸtirenlerle konuÅŸtum. Tabii bu sergideki her iÅŸ önemli, onlar, resim, video, heykel, cam ve grafik tasarım alanında yaptıkları iÅŸlerle 1200 kiÅŸi arasından seçilen gençler! Kamusal mekânlarda ve yaÅŸam alanlarında sanata bu kadar az yer veren, meydanlarında heykeli olmayan, duvarlarına hâlâ geyikli halı asan halkımızın içinden fışkıran bu sanatçı gençlere kocaman bir alkış diyorum.ESKÄ°YE CAM YAÄžDI/Archive/2020/11/20/223945463-kutu2-kulturmaxrnk.jpgHacettepe Ãœniversitesi Seramik ve Cam Bölümü’nden mezun olan aslen Kıbrıslı Sadık Yılmaz, hepimizin evindeki artık kullanmadığımız atıklardan cam ve seramik katkılarla sanat eserleri yaratmış. Eski bir uzatma kablosu, çevirmeli telefon, elektrikli ısıtıcı, fön makinesı, fotoÄŸraf makinesı gibi objeler içlerinden fışkıran camlarla, atık olmaktan çıkıp yeni bir kimlik, yeni bir adla yeniden baÅŸköşeye kurulabilecekleri bir konuma eriÅŸmiÅŸ, sanat eseri olmuÅŸ! Sadık Yılmaz, bunu sanatsal dokunuÅŸla gerçekleÅŸtirmiÅŸ!YALNIZ MI ÖLECEK?/Archive/2020/11/20/224002276-kutu1-kulturmaxrnk.jpgNazif Can Akçalı (1996), iki video iÅŸi ile çarptı beni. Sabancı Ãœniversitesi Görsel Ä°letiÅŸim Tasarımı Bölümü mezunu olan sanatçı, “Seul (yalnız)â€, ve “Dönüşümü Bekleyenler†isimli iki videosunda da göçü, insanın göçerken kendini ve arkasında bıraktığını nasıl yok ettiÄŸini anlatıyor. Seul (yalnız)’da ise “temastan, iletiÅŸimden kaçan bir insan var. YaÅŸamak bir mücadele, hatta bazen bir iÅŸkence! BildiÄŸi tek ÅŸey iyi hissetmediÄŸi ve tek başına olduÄŸu ve yapayalnız öleceÄŸi!†Bugün Covid’e yakalanmış herkesin hissettiÄŸi biraz da bu deÄŸil mi, yalnız mı ölecek? Ãœstelik Nazif bunu Covid salgını öncesi çekmiÅŸ! Senaryosu, çekimi, oyunculuÄŸu ve montajı kendisine ait. Åžimdiden festivallere katılmış ve baÅŸarılar kazanmış ama iÅŸi beni sadece yaralıyor. Biz gençlerimizin bu kadar acı çekmesinin hesabını nasıl vereceÄŸiz?ANADOLU’DAN.../Archive/2020/11/20/224103181-kutu3-kulturmaxrnk.jpgBahsettiklerimden biri Ä°stanbul, biri Ankara’dan, biraz da Anadolu diyorum, Van Yüzüncü Yıl Ãœniversitesi Resim Bölümü mezunu Mehmet Utanç’ın resmine de bir yer açıyorum: Çok bildik bir tablo, empresyonist Fransız ressam Monet’nin “Kırda öğle yemeÄŸi†tablosu, Anadolu kültürüne uyarlanmış. Yerel giysileriyle iskemlede oturan üç dayı, ve arkada çıplak deÄŸil ama başı açık, yer sofrasını hazırlayan bir güzel kadın, gülümsetiyor insanı!DAYATMAYA HAYIR/Archive/2020/11/20/224116603-foto-buse-koyuncu-kulturmaxrnk.jpegSakarya Ãœniversitesi Resim Bölümü’nden Buse Koyuncu’ya da yer açalım. “Estetik†adlı yapıtını şöyle anlatıyor: “Herhangi bir estetik kaygı gütmeden, iç dünyasını yansıtan mutlu ve huzurlu olunabilecek mekânsal çözümlemeler yapılmıştır. Bedenin pembemsi olması, kadın olmanın oluÅŸturduÄŸu dayatmalara, belirli ve zorunlu cinsiyetçi yaklaşımlara gönderme niteliÄŸindedir. TicarileÅŸmiÅŸ ikon kadın bedenlerine bir baÅŸkaldırıdır ve ruhsal güzelliÄŸin kılınma çabasıdır.†Şapka! Açıklama güzel ama bu kadar kilo da saÄŸlıklı deÄŸil Buse!
Yazgülü Aldoğan
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/646303-genc-sanatcilarda-umut-kalmamis/