Tuhaf kozmik Lovecraft!
figure >
Amerika’nın en önemli yazarlar panteonuna girmesi geç oldu ama H. P. Lovecraft’ın eserleri, dehşetin kozmik haline dikkat çeken dünya görüşü ve kanonlaşmasına ön ayak olduğu tuhaf kurgu türü şüphesiz, 21’inci yüzyılın başında edebiyat, sinema ve akademi çevrelerinde yoğun ilgi görüyor. H. P. Lovecraft’ın hayattayken niçin rağbet görmediğini açıklamaktansa, bugün nasıl olup da kıymet bulduğunu sormak anlamlı olacağa benzer.
/Archive/2020/11/21/172121328-ic1.jpgGeçen yüzyılın başında yaÅŸamış H. P. Lovecraft’ın son derece verimli külliyatının, kendisi hayattayken, tek bir öyküsü dışında kitap formunda basılmamış olması, kulaÄŸa ÅŸaşırtıcı geliyor. Yalnızca 2019’da Türkçede birden fazla yayınevi tarafından yazarın yapıtlarının hem yeni çevirileri hem de eski çevirilerin yeniden deÄŸerlendirildiÄŸi baskıları yayımlandı.Amerika’nın en önemli yazarlar panteonuna girmesi geç oldu ama H. P. Lovecraft’ın eserleri, dehÅŸetin kozmik haline dikkat çeken dünya görüşü ve kanonlaÅŸmasına ön ayak olduÄŸu tuhaf kurgu türü şüphesiz, 21’inci yüzyılın başında edebiyat, sinema ve akademi çevrelerinde yoÄŸun ilgi görüyor. H. P. Lovecraft’ın hayattayken niçin raÄŸbet görmediÄŸini açıklamaktansa, bugün nasıl olup da kıymet bulduÄŸunu sormak anlamlı olacaÄŸa benzer.H. P. Lovecraft deyince akla gelen motiflerin çoÄŸunun mucidi yazarın kendisi deÄŸildi fakat bugün bunlardan bahsederken “Lovecraftçı†sıfatını kullanıyoruz. Yazar, insan-öncesi bir kültürün kadim ÅŸehri Hastur’u Robert W. Chambers’ın Sarı Kral’ından (ki o da Ambrose Bierce’dan almıştır), Kadim Tanrılar mitosu konseptini Lord Dunsany’den aldığını Poe’nun, Algernoon Blackwood’un ya da Arthur Machen’in kendisini nasıl etkilediÄŸini “Lovecraft Çevresi†olarak da anılan Clark Ashton Smith, Robert E. Howard, Robert Bloch gibi yazarlara yazdığı mektuplarda ifade ediyordu.Yazışmaları sayesinde öncülleri ile ardılları arasında bir köprü vazifesi gördü; 18. yy’dan gelen gotik geleneÄŸin günümüze taşınabilmesinin olmazsa olmaz koÅŸulunun, türün 20’inci yüzyıl ruhuna özgü anksiyetelere göre güncellenmesinin bir aracısı oldu Lovecraft. Bunun da ötesinde, tuhaf kurgunun China Mieville, Jeff VanderMeer, Thomas Ligotti, Clive Barker, Neil Gaiman gibi bugünkü yüz akı yazarlarının Lovecraft’ı büyük usta olarak iÅŸaret ettikleri sır deÄŸildir./Archive/2020/11/21/172137859-ic2.jpgCTHULHU MÄ°TOSUH. P. Lovecraft’ın yazdıklarını derleyip yayımlamak amacıyla kurulan ve Lovecraft Çevresi’nden pek çok ismin ilk evi olan Arkham House yayınevinin sahibi, yazar ve editör August Derleth, “Cthulhu Mitosu†kavramını ortaya atan kiÅŸiydi.Bugün, S.T. Joshi gibi HPL uzmanı eleÅŸtirmenlerin geçerli bulmadıkları “New England Öyküleri, Dunsany-vari öyküler ve Cthulhu Mitosu†kategorizasyonu, Derleth’e aittir. Böyle bir ayrımdan ziyade, tekrarlanan motifler, mekanlar, temalarla ve her ÅŸeyden önemlisi dehÅŸetin kozmik kipi ile birbirine baÄŸlanan parçalardan oluÅŸan, bir açık evren söz konusudur.Lovecraft’ın tanrı tanımaz dünya görüşüyle çeliÅŸen Katolik hassasiyetlerinin güdümünde, Derleth, kendisi de öyküleriyle katkı sunduÄŸu bu açık evrende iyiler ile kötülerin savaşını aramış, Lovecraft’ın niyetlenmediÄŸi bir ahlaki boyutu kendi mitos öykülerinde inÅŸa etmek istemiÅŸtir.H. P. Lovecraft bir mektubunda, tuhaf kurgu yapıtlarında insan olmayan varlıkları, - uzaylıları - mutlaka insani ölçekte ve biçim, motivasyon ve varlık koÅŸulları yönünden insana benzer tarif edilmesini çocukça bulduÄŸunu söylüyordu:“Tüm öykülerim insanın alelade yasalarının, çıkarlarının ve hislerinin geniÅŸ dış-evrende bir geçerliliÄŸi, bir önemi olmadığı önermesi üzerine kurulu. Zamanın, uzayın veya boyutların dışında oluÅŸun hakikatine ulaÅŸmak için, insanoÄŸlu denen ırkın, organik yaÅŸam, iyi ve kötü, sevgi ve nefret gibi geçici ve görmezden gelinebilir vasıflarını unutmak gerekir.â€Ã–yle ki, Kadimleri tanrı olarak kabul eden - ve feci ÅŸekilde yanılan - kült üyelerinin meÅŸum kitap Necronomicon’dan aldıkları duaların, Cthulhu gibi kelimelerin dilini icat ederken Lovecraft, insanın telaffuz edemeyeceÄŸi bir dil olmasına özen göstermiÅŸtir. Burada, “herÅŸeyin ölçüsü insandır,†diyen bir hümanizmden mümkün olan en uzak noktadayız.H. P. Lovecraft’ın büyüsü kaçmış evreninde, insanı bulmak zordur; Lovecraft mitosunda, yaÅŸamı veya ölümü anlamlı olan, bir yolculuÄŸa çıkıp bir yere varabilen kahramanlar olmadığı gibi, karakterlerinin deÄŸiÅŸmesi, psikolojik açıdan derinleÅŸmesi söz konusu deÄŸildir. En fazla, Kadimlerle veya iÅŸaretleriyle karşılaşıp, korkudan akıllarını yitirebilirler.Zaten, dile gelmeyen, akılla kavranamayan ve insanoÄŸluna bir avuntu ihtimali bırakmayan dehÅŸetlerin dünyasıdır burası; herhangi bir bilgi edinebilen insanlar da bilgiyi baÅŸkalarıyla paylaÅŸmanın bir yolunu bulamazlar. Ä°nsanlığın bir zamanlar mikroorganizmalardan habersiz oluÅŸu gibi, Dagon’un, Cthulhu’nun yeryüzündeki varlığından ve kadim uygarlığından habersiz olmaları da bir kozmik dehÅŸet kaynağıdır. Demek ki HPL evreninde, bilgi ile kurulan iliÅŸkinin sorunsallaÅŸması söz konusudur./Archive/2020/11/21/172151094-kapakic3.jpg21’İNCÄ° YÃœZYILDA KOZMÄ°K DEHÅžETBilginin meÅŸruiyet zemininin kayganlaÅŸmaya baÅŸladığı 17’inci ve 18’inci yüzyıllarda Gotik anlatılar ortaya çıkmışsa, sekülerleÅŸmenin hız kazandığı, Darwin’in evrim teorisiyle, statik, tahmin edilebilir bir Yaradılış’tan akışkan, birbirine dönüşen biçimlerin tehditkar alemine geçilen, Freud’un özgür ve bilinçli bireysel iradeye olan inancı silip süpürdüğü dönemde yaÅŸayan Lovecraft da, bu dönemin anksiyetelerine ses vermiÅŸti şüphesiz.Ä°nsanoÄŸlunun bir zamanlar kendini merkezinde gördüğü evrendeki yeri konusunda bildiklerimizin sahası her geçen gün geniÅŸlermiÅŸ gibi görünüyor ama dünyanın “büyüsü kaçtıkça†insanın varlığına, iÅŸlerine, heveslerine ve istikbaline karşı kayıtsız bir evrende yaÅŸadığımız gerçeÄŸiyle yüzleÅŸmek gereÄŸi de doÄŸuyor.21’inci yüzyılın ilk on yılı içinde hakikat-sonrası, sahte haber, alternatif gerçek gibi kavramlarla yüz yüzeyiz ve insanoÄŸlu yalnızca deÄŸerler bazında deÄŸil, aynı zamanda neyin gerçek olduÄŸu konusunda da mutabakata varmakta zorlanıyor; bilginin ve inancın ya da kanaatlerin, ideolojilerin doÄŸası, meÅŸruiyeti, akla yatkınlığı temelden sorgulanmakta.Ekolojik felaket, muhafazakâr ideolojilerin yükseliÅŸi, dijital altyapıdan faydalanarak kitlelerin manipüle edilebilmesi gibi geç kapitalist dönemin çeliÅŸkileri, bir epistemoloji krizi; bilginin ve bilmek zemininin sorunsallaÅŸmasının krizi olarak görülemez mi?Tuhaf kurgu türü ve bu türün Lovecraftçı kozmik dehÅŸet damarı, bir kez daha istikrarı bozulmuÅŸ, önceki paradigmanın tanıdık düşünsel kabullerinin güvencesinden mahrum bir medeniyetin korkularını, fantazilerini, marazlarını ifade etmek için gerekli cephaneyi saÄŸlıyor.
Fatma Cihan Akkartal
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/646427-tuhaf-kozmik-lovecraft/