‘Yaptıklarımıza inancımızı yitirdik’
figure >
Güç Başar Gülle, bugüne kadar Türk müziği, caz ve klasik Batı müziği hakkındaki birikimini çeşitli projelerinde ortaya koydu. Berklee Müzik Okulu’nu iki yılda tamamladı, BBC Senfoni ve ünlü müzik şirketi ECM tarafından yürütülen projelere, yanı sıra Toronto ve Valencia gibi önemli okullara davet edildi. ABD, Kanada, Almanya, İngiltere ve Fransa gibi ülkelerde çeşitli festivallere katıldı.
Gülle, okul arkadaşı Ãœrdünlü ÅŸarkıcı Farah Siraj’ın parçası için okuduÄŸu uzun hava sonrası Los Angeles’taki genç hapishanesinde mahkûmlar için Türk müziÄŸi atölyesi de düzenlemiÅŸti. Bu parçanın Harvard Ãœniversitesi’ndeki performansında seslendirdiÄŸi uzun havası da büyük ilgi çekmiÅŸti.Åžimdi sanatçının 2013 yılında yayımladığı “Bensiz†albümünün Borusan Müzik Evi’ndeki canlı konser kayıtlarından oluÅŸan albümü dinleyiciyle buluÅŸtu. Gülle, albümünü yapıtlarına imza koymayan ortaçaÄŸ sanatçılarına ithaf ederek günümüz “ben†kavramına farklı bir soru ile yaklaşıyor. Klasik, caz, Latin ve flamenko etkilerinin hissedildiÄŸi “Bensiz Live†albümündeki tüm eserlerin müzik ve düzenlemesi Güç BaÅŸar Gülle’ye ait./Archive/2020/11/28/222556163-guc3-kulturmaxrnk.jpg‘ÇIKMAZ SOKAK...’Felsefe eÄŸitimi almış bir insanın “Ben†kavramıyla ilgili bir albüm yapıyor olmasının altında derin bir anlam vardır diye düşünüyorum. Nedir “Bensiz†albümünün anlamı?Çok uzun süredir her yerimize sinmiÅŸ olan egolarımıza hapsolmuÅŸ kimliklerden çok sıkıldığımı fark ettim. Öyle bir hale geldik ki kendimiz dışında her ÅŸeye, herkese ne kadar yetenekli, zeki, baÅŸarılı, güzel, akıllı olduÄŸumuzu göstermeye çalışıyoruz. Sosyal medyadan günlük konuÅŸmalarımıza her yer ego silsilesi içinde. Ego, Yunanca “Ben varım†demek. O kadar yokluk içinde yüzüyoruz ki bunu unutmak için her yerde olmayan “benâ€imizden bahsediyoruz. Bakkaldan ekmek alırken bile karizmatik gözükmeye çalışıyoruz. Yaptığımız ÅŸeylere o kadar inancımızı yitirdik ki akıl, düşünce üretebilmek için dayanacak bir inanç ve zemin kaybetti. O yüzden olmayan “benâ€imize sığınarak kendimizi oyalıyoruz. Kadim literatürde “benâ€, dünyevi anlamına gelir. Aslında burada dünyevi olmak deÄŸiÅŸime direnmek anlamına geliyor. DeÄŸiÅŸimi hissedemeyen ya da hissetmekten kaçan bireyin en çok sığındığı yer illüzyon benliÄŸi oluyor. Bu bir çeÅŸit direnç. Hayat enerjisine ve hayat ÅŸevkine duyulan bir direnç. O yüzden bu tür bireyler kendi yararına olacağını bilse bile deÄŸiÅŸimin verdiÄŸi acıdan kaçmak için hiçbir fonksiyonu kalmayan bakış açılarına taparcasına yaÅŸamaya devam etmek isterler. Lafzi düzeyde her ÅŸeyi anlar gözükmelerine raÄŸmen iÅŸ eyleme geçince kaçma refleksleri devreye girer. Belki de en çok terbiye etmeye çalıştığım ÅŸey, bu tarz kaçışlarım oldu. “Bensizâ€, bu kaçışlarımın sonundaki çıkmaz sokak oldu.Bensizâ€in konser kayıtları neden ÅŸimdi, 7 yıl sonra dinleyiciyle buluÅŸuyor?2013 yılında ben gitar, Volkan Hürsever kontrbas duo formunda kaydettik ve aynı yılın yaz döneminde yayımlandı. O dönem Türkiye için siyasi gerginliklerin çok arttığı bir dönemdi. Gezi olayları ve siyasi gerginlikler albümü birçok platformda gölgede bıraktı. 2015 yılında Borusan Müzik Evi’nde bu albümün konseri yapıldı. Hem ses hem de görüntü kayıtları alındı ama hiç yayımlama fikri yoktu. Pandemi döneminde her ÅŸey o kadar dijitalleÅŸti ki dinleyenlerle canlı konser kaydı atmosferini paylaÅŸmak istedim. Bu kadar birbirimizden uzaklaÅŸtığımız bir dönemde canlı paylaşımın tadını tekrar hatırlatmak istedim.ORTAÇAÄžA Ä°THAF... OrtaçaÄŸa olan ithafın anlamı ne? OrtaçaÄŸ benim için modern dünya üzerine kurduÄŸum ezbere benlik anlayışımı kırmamda yardımcı oldu. O yüzden ortaçaÄŸ sanatçılarından çok, onların farklı hayat formları benim için fonksiyonunu yitirmiÅŸ bakış açımı yenilememde ilham sembollerim. OrtaçaÄŸ benim için yüce bir yer deÄŸil, fakat oradaki yaÅŸam formlarının etkisiyle bugüne ait ezberlerimizi kırarak kendime yaÅŸam alanı oluÅŸturmaya çalışıyorum. Modern, postmodern, analitik ve varoluÅŸsal yaklaşımların fonksiyonunu yitirdiÄŸine inanıyorum. Çok konuÅŸuyoruz, çok okuyoruz, çok yemek yiyoruz çok uyuyoruz, çok üretiyoruz ve çok düşünüyoruz. Artık sadece durmaya, sessizliÄŸe ve kendimizle kalmaya ihtiyacımız olduÄŸunu düşünüyorum. OrtaçaÄŸ sanatçıları benim için bir sembol, üretimin hem düşünsel hem de pratik hayatta ortak olduÄŸuna inanıyorlar. Bu fikir inanılmaz ferahlatıcı benim için. Ayrıca bilginin deÄŸil bilmenin peÅŸinde olma halleri bugün var olan enformasyon bombardımanından koruyan bir form veriyor bana. O yüzden albümü ortaçaÄŸ sanatçılarına ithaf etmek istedim.‘YOÄžUN BÄ°R DÖNÜŞÜM DÖNEMİ’Bununla birlikte müziÄŸin ve müzisyenlerin içinde bulunduÄŸu kriz ortamı derinleÅŸiyor. Enstrümanlarını satmak zorunda kalan müzisyenler duyuyoruz ve maalesef yaÅŸamlarını sonlandıranlar da var. Siz nasıl yorumlarsınız bu kriz ortamını?Psikolojik ve finansal olarak yoÄŸun bir dönüşüm dönemi yaşıyoruz. Her yönümüzle küçülmek zorundayız gibi gözüküyor. Çok özel bir döneme tanıklık ediyoruz. Bilgi ve yaÅŸam ÅŸekilleri dönüşüyor. Sonuçlarını hep birlikte kademeli bir ÅŸekilde göreceÄŸiz. Umarım olabilecek en az acı ve kayıpla atlatabiliriz. Â
Orhun Atmış
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/648041-yaptiklarimiza-inancimizi-yitirdik/