News - Haberler
Sinemayıdüşolmaktançıkaran
| Friday, 12.25.2020, 12:01 AM | (278 views)
Sinemayı düş olmaktan çıkaran
figure >
Bir sinema yazarı olarak Atillâ Dorsay’ın sinemanın gündemini izleyip yazması önemlidir. Son on yılın 180 filmini değerlendirmesi bir dönem tanıklığını da içerir. Yeni kitabı Hayatımızı Değiştiren Filmler: 2015-2020 da sinema tutkunları için eşsiz bir kaynak. Dorsay sinemayı kucaklayan biri. Bir yurt haritası çizer gibi size sinema haritası çiziyor. Kendi renkleri, çizgileri, bakışıyla bir sinema belleği sunuyor.
/Archive/2020/12/25/000328012-ic1.jpgSÃœREKLÄ°LÄ°K VE ADANMIÅžLIKAtillâ Dorsay’ın iki yeni kitabını gözden geçirirken, ilkin okumam gereken yerleri iÅŸaretledim. Onun sinema yazarlığı yolu / yolculuÄŸunu ufkumuzu açan bir bellek olarak görürüm. Ä°lkgençliÄŸimden beri yazdıklarını izleyen biriyimdir. Sinema tutkunu olduÄŸum o günlerden bugüne Dorsay’ın yazıp üretiyor olmasıyla getirdiÄŸi birikimi baÅŸlı başına bir ekol diye nitelendirmem abartı sayılmamalı. Ä°ÅŸte bu yeni kitapları da bunun bir göstergesi.Ötesi, Dorsay’ın Sinema ve Çağımız (1984/1998) yapıtı sinema üzerine yazılmış önemli bir baÅŸlangıç kitabıdır. Bunu o ekolün ilk adım kitabı olarak görmeli. EÄŸer Ali Gevgili’nin Çağını Sorgulayan Sinema (1989) kitabıyla bunu yan yana okursanız, sözünü ettiÄŸim ufuk açıcılığını da gözlersiniz. En azından bize; sinema adına söz edebilmek, üstelik en zor olanı söyleyebilmek için nasıl bir bakış / bilgi / birikim gerektiÄŸini gösterir bu iki yazar.Dorsay’ı elbette Gevgili’den ayıran süreklilik, sinema yazarlığına adanmışlık söz konusu. Sinema biletinin parasını ödeyen veya okuyup yazacağı kitabı gidip kitabevinden satın alan yazardan çok ÅŸey öğrenirsiniz./Archive/2020/12/25/000348215-ic2.jpgATÄ°LLA DORSAY KÄ°TAPLIÄžIÄ°ÅŸte Atilla Dorsay bu soy bir sinema eleÅŸtirmeni. Evet, öteki yanı ise sinema tutkunu bir mimar, gezgin. Onun bu iki yanını yabana atmamak gerekir. Sinema için bambaÅŸka bir gözdür mimari / gezgin bakışı.Kütüphanemin sinema bölümünde ayrı bir Atillâ Dorsay Kitaplığı var dersem abartı sayılmamalı. Onunla buluÅŸma noktalarımızın ne çok olduÄŸunu yazılarında keÅŸfetmiÅŸtim. Yan yana geldiÄŸimizde ise hiç yanılmadığımı gördüm.Sözünü ettiÄŸim kitabı ikinci derlemesi olsa da, eni konu Dorsay’ın sinema bilgisini / birikimini öne çıkarıyordu. Ama bu kitabını asıl önemli kılan ÅŸey, kendisinin de altını çizdiÄŸi gibi ÅŸu yönelimdi; “Burada artık sinema bir amaç olmaktan çıkıyordu, amaç sinemanın çağımızın en önemli olgularına nasıl, hangi koÅŸullar, tarzlar ve farklılıklarla yaklaÅŸtığını sergilemeye çalışmaktı.†Bu da, onun sinema sanatına bakışını/yaklaşımını içeren bir belirlemeydi aslında.Dorsay, zamanla, eleÅŸtirilerini daha geniÅŸ bir eksene taşıyarak dünya sinemasını konu / izlek / yönetmen / oyuncu / ülke baÄŸlamında da ele alarak yazmayı sürdürdü. Ve bu çabası da bugünkü sinema kitaplığını oluÅŸturdu. Ä°yi bir sinema eÄŸitimi almak isteyenler, sinemayı kendilerine tutkulu bir uÄŸraÅŸ görenler için bulunmaz bir kaynaktır Dorsay’ın bize sunduÄŸu bu birikim./Archive/2020/12/25/000406262-kapakic3.jpgBÄ°LGÄ° ÖTESÄ° BÄ°R BÄ°RÄ°KÄ°MBilgi ötesi bir birikim. Bakış açısını odaklandırdığı bir film üzerine yorumsayıcı eleÅŸtirel yaklaşımı, taşıyıcı olan baÄŸlantı kurma yöntemi onun yazdıklarını diÄŸer yazılanlardan ayrı kılıyor. 1999’da yayımlanan 100 yılın 150 Oyuncusu kitabının “Önsözâ€Ã¼nde ÅŸunları yazıyordu Dorsay: “Bu kitabı olabildiÄŸince evrensel kılmak ve tüm ulusların oyuncularına açmak istedim. Ama bir noktaya kadar… O nokta da sanatçıların gerçekten uluslararası düzeyde tanınmış olmaları ve kaynaklarda yeterince yer almalarıydı.â€Onun bu ölçüsü önemlidir sinema sanatına yaklaşım adına. Ä°ÅŸte bu yanı da buluÅŸturan bir bakışı içermektedir. BaÄŸlantılar kuran, taşıyan ve karşınıza bir sinema sanatı haritası çıkaran… KuÅŸkusuz bir sinema tarihçisi gibi bakmadı. Ama o tarihçeye önemli bir birikim / bakış taşıdı. Öyle ki, yazılabilecek biyografilere monografilere de kapı aralayabilecek kitapları ortaya çıkardı.Sinemayı sanat yapan düşünceden, bunun gerçekleÅŸtiÄŸi ortama / döneme, teknolojiye dönük bakışının yeni örneÄŸi ise iÅŸte bugün bize sunduÄŸu iki kitabıdır. Dünyaya Açılan Sinemamız ve Yeni Bir KuÅŸak / Türk Sineması 2010-2020 bir dönem kronolojisi gibi gelmiÅŸti. Bir bakıma da öyleydi. Dorsay’ın sinema belleÄŸi sinema tarihi için birçok açıdan önemliydi.Kendi sinemamız kadar dünya sinemasını da izleyen / gözleyen biri olarak güncellik onun için ön plandaydı. Bu da ister istemez film izler bir göz’ün bakışına sinenleri bize taşırken, neyin/nasıl kotarıldığı, ötesi, ne olduÄŸunu yorum eleÅŸtirileriyle sunmasını deÄŸerli kılıyordu.Bir sinema yazarı olarak Atillâ Dorsay’ın sinemanın gündemini izleyip yazması önemlidir. Son on yılın 180 filmini deÄŸerlendirmesi bir dönem tanıklığını da içerir. Dorsay, yalnızca izlediÄŸi filmler üzerine yazan biri deÄŸildir.Kitabın ikinci bölümüne aldığı yazılar onun kültür insanı kimliÄŸinin bakışını yansıtır. Dönem tanıklığı dediÄŸim yaklaşımını pekiÅŸtiren yazılarında ise deÄŸerbilirliÄŸini gözleriz. Asla gözden kaçırmayan, hakkaniyetli davranan, itirazlarını söyleyebilen bir Dorsay çıkar karşımıza. Kitabın “Dördüncü Bölümâ€Ã¼nde yer alan “Yıllara Göre Benim ‘En Ä°yiler’ Seçimlerim†sanırım bu yanını bize gösterir.Hayatımızı DeÄŸiÅŸtiren Filmler: 2015-2020 ise sinema tutkunları için eÅŸsiz bir kaynaktır. Dorsay’ın sinemaya tematik yaklaşımını önemsiyorum. Bu kitabının ilki diyebileceÄŸimiz Hayatımızı DeÄŸiÅŸtiren Filmler: 2005-2015 ile yan yana getirdiÄŸimizde bize ne denli önemli bir birikim sunduÄŸunu gözleriz.Bu anlamda Dorsay’ın bu çalışmalarını yalnızca kendi sinema okuru / izleyicisi için deÄŸil dünya sineması için de yapılmış katkı olarak görmek gerekir. Çünkü Dorsay sinemayı kucaklayan biri. Bir yurt haritası çizer gibi size sinema haritası çiziyor. Kendi renkleri, çizgileri, bakışıyla bir sinema belleÄŸi sunuyor.Sevgili Onat Kutlar’ın deyimiyle, bize “sinemanın nasıl bir ‘şenlik†olduÄŸunu anlatıyor. Sinemayı düş olmaktan çıkaran bir bakışın tanıklığıdır üstelik onunkisi! Az ÅŸey midir bu sevgili okurum. Atillâ Dorsay’ın bu yorulmaz çabasına ÅŸapka çıkarıyorum.OKUMA ÖNERÄ°LERÄ°- Atillâ Dorsay: Dünyaya Açılan Sinemamız ve Yeni Bir KuÅŸak / Türk Sineması 2010-2020, Remzi Kitabevi, 2020.- Hayatımızı DeÄŸiÅŸtiren Filmler: 2015-2020, Remzi Kitabevi, 2020.- Sinemamızda Çöküş ve Rönesans Yılları: Türk Sineması 1990-2004, Remzi Kitabevi, 2004.- Sinema ve Çağımız, Remzi Kitabevi, 1998.- Hayatımızı DeÄŸiÅŸtiren Filmler 1985-1995, Remzi Kitabevi, 1998.- 100 Yılın 150 Oyuncusu, Remzi Kitabevi, 1999.- Sinema ve Kadın, Remzi Kitabevi, 2000.- Düşen Yapraklar, Geçen Yıllar Işık ve Gölge Yazıları, Remzi Kitabevi, 2001.- Ä°ÅŸte Büyü Zamanı Tutkulu Sinema Yazıları, Nokta Yay., 2004.- Rudolf Arnheim, Sanat Olarak Sinema; Çev.: Rabia Ãœnal TamdoÄŸan, Hil Yay., 2010.
Feridun Andaç / Cumhuriyet Kitap Eki
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/653778-sinemayi-dus-olmaktan-cikaran/
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/653778-sinemayi-dus-olmaktan-cikaran/
Other News
İngiltere'den Türkiye'yeözel izinli uçuşlar başladı
BeşiktaşTeknik DirektörüSergen Yalçın: VAR niye var?
Milli atlet Tuğba Danışmaz'dan yeni Türkiye rekoru
MHP Genel Merkezi'nde ittifakısarsacak görüntüler
İmamoğlu'ndan 'su kesintisi' iddialarına yanıt
Erdoğan: Kültür davamızda aynımesafeyi kat edemediğimizinüzüntüsüiçerisindeyim
FIFA, 2021'deki 17 ve 20 YaşAltıDünya Kupası'nıkoronavirüs nedeniyle iptal etti
Beşiktaş'ın sayılmayan gol isyanı
Galatasaray'dan, Terim'e verilen 5 maçlık ceza sonrasıaçıklama:Çirkin oyunlar
Fahrettin Koca, son koronavirüs tablosunu paylaştı: Can kaybıdurdurulamıyor