‘Her şeye rağmen iyi ki tiyatro var!’
figure >
Ülkemizin önemli kalemleri, aydınları, akademisyenleri, tiyatrocuları, sanatçıları, tiyatro sanatına adanmış yoldaşlarının kaleme aldığı yazılardan oluşan Dikmen Gürün’e Yazılar kitabı salt saygı duruşundan ibaret değil. Her bir isim detaylı inceleme yazılarıyla yer aldıkları kitabın toplamını kaynak niteliğinde, yetkin bir Türk ve Dünya tiyatro tarihi incelemesine de dönüştürüyor. Ömrünü tiyatro sanatına adamış Dikmen Gürün’le hoca, aydın, yazar, eleştirmen, sanatçı yönlerini ve devcil tiyatro tarihini hem kişisel hem sanatsal bir çerçevede mümkün olduğunca ıskalamadan konuşmaya gayret ettik.
/Archive/2020/12/27/161320682-kapakic1.jpg- Tiyatro tarihinin son elli yılında yetkin çalışmalarıyla ve yoÄŸun emeÄŸiyle bu soylu sanatla özdeÅŸleÅŸmiÅŸ az sayıda isimden biri olarak hakkınızda kaleme alınmış deÄŸerlendirme ve incelemelerin sunulduÄŸu bu kitabın ortaya koyduÄŸu toplamı, akademik ve sanatsal bakışı deÄŸerlendirmenizi rica edelim ilk olarak?Dikmen Gürün’e Yazılar kitabının keyifli serüveni, 1993-2008 yılları arasında önce öğretim üyesi, sonra da Bölüm BaÅŸkanı olarak görev yaptığım Ä°.Ãœ. Edebiyat Fakültesi Tiyatro EleÅŸtirmenliÄŸi ve Dramaturji Bölümü hocalarının, ki hepsi de dün öğrencilerimdi, bugün meslektaÅŸlarım, benim için bir armaÄŸan kitap hazırlama giriÅŸiminde bulunmalarıyla baÅŸladı.Kitapta; tiyatro alanında yazılmış akademik makalelerin yanında, Ä°KSV Tiyatro Festivali direktörü olarak 20 yıl boyunca yaptığım çalışmalardan hareketle sanatçıların, yazarların, en azından bir kısmının görüşlerine, yorumlarına da yer veriliyor. EleÅŸtirmenliÄŸime deÄŸiniliyor.Yine de, Dikmen Gürün’e Yazılar her ÅŸeyden önce, tiyatro alanında bir kaynak kitap özelliÄŸi taşıyor. Tiyatroya dair farklı alanların birbiri içine geçmesi kitabın ayrıcalığı ve zenginliÄŸi bence. Tasarımı Bülent Erkmen yaptı. Kitabın adını da o koydu. Ä°KSV ve sevgili Görgün Taner, Tiyatro Festivali, ENKA SANAT ve de DoÄŸan Yayıncılık bu deÄŸerli eseri maddi ve manevi destekleriyle hayata geçirenler…‘TÄ°YATRO, SORGULAYAN VE SORGULATAN BÄ°R YAPI’- Tiyatro sanatının yarattığı farkı, farkındalığı açmak adına sorarsam; bu devcil birikimin ve iz sürümünün düşün dünyasına ve insanlığa en önemli katkısını deÄŸerlendirir misiniz? Ve neden “her ÅŸeye raÄŸmen iyi ki tiyatro var†dediÄŸinizi...Evet, “her ÅŸeye raÄŸmen iyi ki tiyatro var.†Çünkü, sorgulayan ve sorgulatan bir yapı tiyatro. Hayatların düşünsel ve duygusal boyutunu her dönemde beslemiÅŸ. Aristophanes, “Söz insan düşüncesinin kanadıdır/ Ä°nsanı sözdür yücelere çıkaran/ Ben de sana akıllıca söz etmekle/ Kanat takmış oluyorum kafana†derken kuÅŸkusuz tiyatronun dinamik yapısına, eleÅŸtirel özüne vurgu yapar…Voltaire düşüncelerini özgürce söylediÄŸi için kapatıldığı Bastille’de yazdığı “Hernandeâ€de yine düşünce özgürlüğünü savunur… Edward Bond “Adalet tiyatronun ana temasıdır†der.../Archive/2020/12/27/161333400-ic2.jpgSORUNLAR YUMAÄžI İÇİNDE OLSAK DA...Bugün, dünyanın önde gelen demokrasileri bu gerçekleri özümsemiÅŸ, ilim ve bilim evliliÄŸini sindirmiÅŸ ülkeler. Buradan yola çıkarak günümüz Türkiye’sine baktığımızda gördüğümüz resim ciddi sorgulamalara yönlendiriyor bizi. Biz bu evliliÄŸi gerçekleÅŸtirebildik mi? 2000’lerde bu konuda neler söyleyebiliriz?Gerçek olan bir ÅŸey varsa o da bir sorunlar yumağı içinde olduÄŸumuzdur. Buna raÄŸmen, yine de zihinlerimizin bir köşesine serpiÅŸtirdiÄŸimiz umut ışıkları var. Olmak zorunda… Ve böyle dönemlerde tiyatro düşüncelerimizi, ruhlarımızı zenginleÅŸtiriyor. Onun için de, her ÅŸeye karşın perdeler açılıyor. Dinamik bir seyirci kuÅŸağı ile saÄŸlam bir etkileÅŸim yaÅŸanıyor.Ama, aynı zamanda zorlanıyor da tiyatrolarımız. Sansürden devlet desteÄŸine, mekân sorununa kadar uzanan bir zincirin halkalarını oluÅŸturuyor siyasi iktidarın baskıcı kültür sanat politikaları. Ne var ki, tiyatro her dönemde özgürlükler adına, umutlar adına ortaya koyduÄŸu çalışmalarla, sanatın gümrük denetçilerine raÄŸmen, enerjisini hiç yitirmiyor. Yitirmeyecek. Ä°ÅŸte bunun için, “iyi ki tiyatro var.â€/Archive/2020/12/27/161351322-ic3-.jpgANTÄ°K YUNANDAN GÃœNÃœMÃœZE TÄ°YATRO- Uzun yıllara varan çalışmalarınız doÄŸrultusunda dünya tarihinde, tanrısallık ve dünyevilik çeliÅŸkisini, gerginliÄŸini ortaya koyan tragedyalarına önemle eÄŸildiniz Antik Yunan gibi baÅŸlıca hangi dönemleri ve isimleri makas deÄŸiÅŸtirici olarak görürsünüz?Antik Yunan’dan baÅŸlayarak her dönem ortak bir zenginlik içerir tiyatronun güçlü söylemi açısından. Antigone sistemi ve adaleti sorgular. Prometheus özgür düşüncenin simgesidir. Shakespeare oyunlarında, insan karakterinin kuytu köşelerinde filizlenen düşünce yoÄŸunluÄŸu ile aklın özgürleÅŸmesi vurgulanır.Çehov, kahramanlarına özgü insan hallerini irdelerken topluma dair kültürel verileri ortaya koyar. Öte yandan, Lessing’in “idrak yeteneÄŸi†kavramı tiyatronun bilgi ve düşünce süreci olarak eleÅŸtiri dünyasındaki yerini bir kez daha belirler…Hiç durmadan yol alıyor tiyatro dün olduÄŸu gibi bugün de. Tiyatro ve tiyatroya dair her ÅŸey ufkumuzu geniÅŸletiyor. Bu örnekler çoÄŸaltılabilir. BoÅŸuna dememiÅŸ Oscar Wilde “sahne sanatın yaÅŸama döndüğü alandır†diye.Hep söylediÄŸim gibi, tiyatronun çok katmanlı yapısı onu hayata dair tartışmaların yaÅŸandığı bir sanat olarak yüceltiyor. Tiyatro, her dönemde özgürlükler adına, sevgiler, acılar ve umutlar adına ortaya koyduÄŸu eserlerle, hele de bizim gibi toplumsal baskının giderek tırmandığı sözde demokrasilerde (!) bir yaratıcılık, bilgilenme, aydınlanma ve düşünme süreci olarak yaÅŸamlarımızın ayrılmaz bir parçası olmak durumunda. Toplumların tiyatro yoluyla bilinçlenmesi hiç kuÅŸkusuz dönemlerin birbirine eklemlenen yaÅŸam soluÄŸu…‘OYUNCULUK KISA AMA KEYÄ°FLÄ° BÄ°R DENEYÄ°MÄ°MDİ’- Bu arada sevgili Genco Erkal’ın yazdıklarından hareketle mutlaka sormak isterim zira sizi saygıdeÄŸer bir eleÅŸtirmen, akademisyen, tiyatro festivali direktörü olarak elbette tanıyoruz ama oyunculuÄŸunuz dile gelmedi pek. Oyuncu olarak ilk kez Dostlar Tiyatrosu’nda sahneye çıkıyorsunuz deÄŸil mi? Oyuncu Dikmen Gürün’ü de nasıl sormayız?Oyunculuk ya da oyuncu olma hevesi hayatıma Amerika’da okurken girdi ve hızla da çıktı. Ãœniversite tiyatrosunda “Medeaâ€da baÅŸrol oynamıştım. Ä°yi de eleÅŸtiriler aldım yerel basında… Bir iki oyunda daha fena bir performans sergilemedim.Buraya döndüğümde de önce Lale OraloÄŸlu Tiyatrosu’nda oynadım. Sonra Gen-Ar’a geçtim. Orada da çok güzel bir ekiple iki oyunda rol aldım. Ve Dostlar’a girdim. “Analık Davasıâ€nda küçük bir rolüm vardı. Ama tiyatrolar arasında dolaşırken sebat isteyen bu meslekle sıkı bir bağım olmadığını da anladım. Benim alanım kuramdı. Bir gün içinde kararımı verdim yüksek lisans için Amerika’ya geri döndüm. Kısa ama keyifli bir deneyimdi.Dikmen Gürün’e Yazılar / Kolektif / DoÄŸan Kitap / 590 s. / 2020.
Gamze Akdemir / Cumhuriyet Kitap Eki
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/654305-her-seye-ragmen-iyi-ki-tiyatro-var/