'Şüphe etmeyen iman, ölü imandır!'
figure >
Miguel de Unamuno’nun İspanya’da ilk kez 1996’da yayımlanan Günlükler’i, okudukları, sorguladıkları çerçevesinde hayatın anlamını bulmaya ve tanrıyı anlamaya çalışan genç bir üniversite öğrencisinin zihinsel gelişim sancılarına doğrudan bir yolculuk.
/Archive/2020/12/28/111125348-kapakic1-.jpg Miguel de Unamuno’nun Ä°spanya’da ilk kez 1996’da yayımlanan Günlükler’i, okudukları, sorguladıkları çerçevesinde hayatın anlamını bulmaya ve tanrıyı anlamaya çalışan genç bir üniversite öğrencisinin zihinsel geliÅŸim sancılarına doÄŸrudan bir yolculuk.Ömrünce süren bir arayış bu. Pandora’nın Kutusu’nu açan genç bir adamın evreninden kesitler Günlükler. Unamuno’nun özellikle 1902’den sonra yayımladığı kitaplarını daha iyi anlamak için ÅŸart bir kaynak. Ä°man atakları, hayatın anlamını bulamamanın ve muhtemeldir ki öyle kolay kolay bulamayacak olmanın katı gerçekliÄŸiyle sancılanan zihniyle, önce genç Unamuno’yu tanıyoruz Günlükler’de.‘ÖZGÃœR OLMAK Ä°STER HER SEFÄ°L RUH’Kalbindeki inanç sarkacı bir ileri bir geri; öyle ki kimi zaman, onunla birlikte bizim de başımız dönüyor. Sık sık küçücük hissediyor, bir bakıyorsunuz tanrının varlığına sığınıyor, bir bakıyorsunuz tanrıya kafa tutuyor. Arayışta…YüreÄŸi önce genç, sorularla dolu. Yanıtları sürünerek de olsa yine erkence alıyor gibi, bazen kendisi soruyor kendisi yanıtlıyor ve ikna oluyor gibi... YaÅŸlılığında bu kadar çok soru sorduÄŸunu sanmamam da bundan.OlgunlaÅŸma sürecinde zamanın bıçakçıları iÅŸ başında. Zihni, Tanrı, günah, cennet, cehennem kavramlarıyla tıka basa. Mantığı ise ÅŸeytan tırnağı gibi.Günlükler’inde diyor ki, “mantığımla mantıksal bir Tanrı arıyordum… İçimizde yaÅŸayan Tanrı’yı hissetmiyordum ki salt bir fikir olduÄŸu için gittikçe belirsizleÅŸiyordu…â€â€œÃ–zgür olmak ister her sefil ruh†diye düşünüp taşınırken Spinoza’nın ÅŸu önermesini fark ediyor: “Özgür insan ölüm hariç her ÅŸeyi düşünür çünkü hayatı ölümün deÄŸil hayatın kendisinin istiÄŸrakıdır…â€Uzun zaman boyunca çalışma odasında iki resim oldu Unamuno’nun; biri Spencer’ın bir portresi, diÄŸeri de kendi yaptığı, Homeros’un bir portresi. Homeros ’un portresinin altına ÅŸu mısraları kopyalamıştır Odisea’dan: “Tanrılar, insanların yıkımını kurgular ve uygularlar ki, gelecek kuÅŸakların, ÅŸarkısını söyleyecekleri bir ÅŸeyleri olsun.â€/Archive/2020/12/28/111141348-ic3.jpgUNAMUNO: ‘HİÇ SOFTA OLMADIM’“Günlükler†indeki en net ifadelerden birinde de hiçbir zaman softa olmadığını yazıyor, Miguel de Unamuno. Özgürlüğü dayanak olarak göstererek her zaman, her tür dogmatizmle mücadele ettiÄŸinden bahsediyor. Asıl nedenin ise aslında hizaya girmeyiÅŸi, üst kabul etmeyiÅŸi, disipline olmaması olduÄŸunu imleyerek: “Mütevazılar ordusunda dinlemek, yaÅŸamak ve ölmek istiyordur, dualarıyla, itaat edenin aziz özgürlüğüyle†diyerek.“İtaat edenin aziz özgürlüğü†derken gözü kör müdür peki? Hayır. Zira Tanrı’dan habire bir ÅŸeyler dileyedurarak, yakararak, tüm sorumluÄŸu Tanrı’ya havale ederek, olgunlaÅŸamayan kul köleliÄŸi yerin dibine batırmasını bilir. BaÅŸa kendisini koyarak ikiyüzlü insanoÄŸluna ağız dolusu lafları boÅŸuna mı sayıyordur? Belli ki genç yaşında bile Tanrı’yı kendine “mal†etmenin, hazırcılık haysiyetsizliÄŸinin ayırdındadır.Perdeleri çekebilecek kadar aydın yüreklidir. Tanrı’ya “Kalbimizin içini okuyan Sen’in önünde mış gibi yaparak; kendimize karşı bile içten ve basit deÄŸiliz. Öylesine körleÅŸmiÅŸiz†demesi de bundandır./Archive/2020/12/28/111152395-ic5.jpgSOSYALÄ°ZME VE KOMÃœNÄ°ZME BAKIÅžLAR…Sosyale, genele, sisteme döner sorgulamaları kısa süre sonra. Hâlâ gençtir. Sosyalizm ve komünizme bakışlar atar. Ona göre iman birliÄŸinin kutsal komünizmi; herkesin aynı Tanrı’yla benzerlikler taşıması, ruhtaki birlikte iman etmesidir o yaÅŸlarda.Sorar, sorgular, halkın birliÄŸini saÄŸlayan din deÄŸildir de nedir? Tabi ya, dinin en sorgulanamaz özelliÄŸi olarak söylenegelmiÅŸtir bu, dinsizlerin bile belli bir dozda, belli bir döneme kadar olmak suretiyle kabul ettikleri bir tezdir, tarihe acı tatlı kazılı..Ortak ruhu kim verir? Din verir. Ne popüler argümandır… Bir de ekler Unamuno; “din vatan görevi görür ve ruhun anavatanıdırâ€.20. yüzyıl başında Ä°spanya’da çok etkin olan Miguel de Unamuno, kardeÅŸ çocukları olan fırıncı Fêlix de Unamuno ile Salomê Jugo’nun oÄŸulları olarak Bilbao da doÄŸdu. Altı kardeÅŸin üçüncüsüydü.GençliÄŸinde Bask diliyle ilgilendi ve Instituto de Bilbao’da öğretmenlik pozisyonu için Sabino Arana ile yarıştı. Yarışmayı her ikisi de kazanamadı.Ãœniversitede deneme, roman, ÅŸiir ve tiyatro türleri üzerinde temel çalışmalarda bulundu. Ve bir modernist olarak türler arasındaki sınırları keÅŸfetti, çalışma ve incelemelerini derinleÅŸtirdi.98 KUÅžAÄžI19. yüzyılın sonlarından baÅŸlayarak baÅŸ gösteren siyasal ve toplumsal sorunlar yazarları birtakım deÄŸerleri gözden geçirmeye yöneltmiÅŸti. Bunun sonucunda Ä°spanyol romanı daha ciddi amaçlı boyutlar kazanırken, eleÅŸtirel, psikolojik ve felsefi denemeler de önem kazandı. Roman ve deneme yazarlarından oluÅŸan bu Generation of 98’in (98 KuÅŸağı) Ä°spanyol edebiyatının dünya çapında saygınlık kazanmasını saÄŸladı.Unamuno’da artık üyeleri arasında Ä°spanyol entelektüeller, filozofların, Antonio Machado, AzorÃn, PÃo Baroja, Ramón del ValleInclán, Ramiro de Maeztu ve Ãngel Ganivet gibi isimlerin bulunduÄŸu 98 KuÅŸağı’nın üyesiydi.Unamuno, ana dili Baskça olmasına karşın çalışmalarını Ä°spanyolca yazdı. Denemelerinde 20. yüzyılın baÅŸlarındaki Ä°spanya’nın etkisi yoÄŸun ÅŸekilde görülür. Bocalamaları baskın olarak, bocalayan ülkesini, bocalayan zihinleri temsil eder./Archive/2020/12/28/111204348-ic6.jpgSORULARLA HELAK BÄ°R FÄ°LOZOF!Unamuno’nun ana izlekleri yaÅŸam-düşünce-Hristiyan inancı arasındaki gerilim, çatışma; teselli edilemez ölüm gerçeÄŸi ve trajedisidir. Bir filozof olarak Unamuno, akademisyen filozoflara kesin ÅŸekilde itiraz eder, karşı çıkar. Tüm insani ihtiyaçların, arzuların bilinen tüm doÄŸrulara ters olan, kiÅŸisel ölümsüzlük açlığından doÄŸduÄŸunu ileri sürer.Unamuno, Bilboa’daki çocukluÄŸu boyunca gelenekçiler ile ilericiler arasındaki vahÅŸete varan ÅŸiddet olaylarına tanık olur. Bu deneyimin yüreÄŸindeki kalıntıları, gelecekte politik düşüncelerinin solda ÅŸekillenmesinde etkili olacaktır. GençliÄŸinde de en çok liberal yazarları okumak istemesinde de belki..1891’de Concepción Lizárraga Ecénnarro ile evlenir, 10 çocukları olur. 1896-97 arasında kelimenin tam anlamıyla inanç krizine girmiÅŸtir. Tanrı’ya ve hayatın anlamına gerçekçi bir açıklama getirmek yolunda adeta helak olur./Archive/2020/12/28/111213145-ic7.jpgSÃœRGÃœN YILLARIEvrensel felsefe, anlamlar ve sokaktaki gerçekten yola çıktıysa da sonunda tek salt bireye, iç ruhani mücadelelere odaklanır; ölüm ve ölümsüzlük sorularıyla yüzleÅŸir.Fırıncının oÄŸlu Miguel de Unamuno 14 dil bilir. Sırf Kierkegaard’ı orijinal dilinde okuyabilmek için Danimarkaca öğrenir. Bilboa’da arkadaÅŸlarıyla birlikte sosyalist gazete “La Lucha de Clasesâ€Ä±n kurucuları arasındadır.1900-1924 ve 19301936 gibi ülkenin entelektüel yaÅŸamındaki kırılma noktalarından sayılan dönemlerde Salamanca Ãœniversitesi’nin rektörüdür.Hükümet 1924’te Unamuno ve onun gibi muhalif diÄŸer Ä°spanyol entelektüellerini görevlerinden uzaklaÅŸtırır. 1930’a kadar Kanarya Adaları-Furteventura’da sürgün hayatı yaÅŸar, oradan Fransa’ya kaçar.Ãœlkesine altı yıl sonra, General Primo de Rivera ’nın diktatörlüğü devrildikten sonra döner. Artık yeniden Salamanca Ãœniversitesi Rektörü ve Yüksek Ulusal Kültür Şûrası BaÅŸkanıdır.Salamanca da denilen o dur ki, Unamuno, sürgünden döndükten sonra üniversitedeki ilk dersine “Dün dediÄŸimiz gibi…†diye baÅŸlamıştır. Tıpkı Fray Luis de León’un yüzyıllar önce aynı yerde yaptığı gibi./Archive/2020/12/28/111222176-ic8.jpgFRANCO FAŞİZMÄ°: “ÇOK YAÅžA ÖLÃœM!â€Unamuno, tüm demokratik hakların ve ülkenin iplerinin ele alınacağı bu deÄŸiÅŸim döneminde, Al Servicio de la República adlı küçük bir entelektüel partiden aday da olur. Fakat bu uyanış hareketi de baÅŸarılı olamayacak, General Francisco Franco tarafından tuzla buz edilecek ve Ä°spanyol Sivil Savaşı’nın patlak vermesine neden olacaktır.Edebiyat kariyerine enternasyonalist olarak baÅŸlamış olan Miguel de Unamuno artık inanmış ve kendini adamış bir nasyonalisttir. Ä°spanya’nın fazlasıyla dış güçlerin etkisine girdiÄŸini düşünmektedir ve tepki göstermektedir.Bu kaygılarla çok kısa bir dönem Franco ’nun hareketini bile hoÅŸgörmüştür. Fakat Franco ’nun muhaliflere karşı faÅŸist uygulamaları Unamuno’yu Franco karşıtı yapmakta gecikmez. Franco’ya karşı direniÅŸ cephesinde yer alması sonucunda 1936’da üniversiteden ikinci kez uzaklaÅŸtırılır. Aynı yıl Franco faÅŸizmini ÅŸu sözlerle tarihe not düşecektir: “Çok yaÅŸa ölüm!â€/Archive/2020/12/28/111237301-ic10.jpgÄ°SPANYA’NIN RUHU: UNAMUNOMiguel de Unamuno ’nun “deneme†kariyeri 1880’lerin ortalarında Alman ideolojik romantizm ve pozitivizminin etkisinde baÅŸlar. “En Torno Al Casticismo†(1895) da bu döneme tarihlenir. Bir dizi denemesinde Ä°spanya’nın kolektif psikolojisini ve ruhunu aktarmaya gayret eder.Ä°lk romanı “Paz en la Guerra†1897’de yayımlanır. Aynı yıl geçirdiÄŸi bir inanç krizi sonucunda bilimin ilerlemesine ve gücüne olan güveni sarsılır. Unamuno ’nun ünlü kısa romanı, “Abel Sanchez †(1917), Ä°ncil’deki Habil ile Kabil’in kavgasının modern çaÄŸa uyarlanışı olarak yorumlanır.Yazarının, “Bir Tutkunun Öyküsü†altbaÅŸlığıyla sunduÄŸu bu ilginç yapıtta, iki çocukluk arkadaşının yaÅŸam boyu süren çekiÅŸmeleri bir kara güldürü tadıyla anlatılır./Archive/2020/12/28/111301566-ic9.jpgBÄ°R ZAMANLAR MARKSÄ°STTÄ°Marksizm ile yakından ilgiliyken yine 1917’de açıkça anti-Marksist olur. Unamuno ’ya göre “Bizleri optimist veya pesimist yapan fikirlerimiz deÄŸildir. Optimizmimiz ve pesimizmimizin kökeni psikolojik ve belki de patolojik orijinlidir ki fikirlerimizi yaratan da bu etkilerdir.†(“Del sentimiento trágico de la vidaâ€, 1913).Ãœnlü yapıtı “Del Sentimiento Trágico de la Vida†(Hayatın Trajik Anlamı), ölümsüzlük arzusu ve ölümün kesinliÄŸi ve ana fikrine temellenir, haykırışlar ÅŸeklinde isyan haylice gözlenir.Unamuno’nun en ünlü soneti, “La oración del ateo†(Ateistin Duası), şöyle sonlanır:“Sufro yo a tu costa, / Dios no existente, pues si Tú existieras / existirÃa yo también de veras.†(“Senin yüzünden ıstırap çekiyorum / Varolmayan Tanrı / EÄŸer sen gerçekten varolsaydın, ben de gerçekten varolurdumâ€)Unamuno ’nun Ä°spanya Cumhuriyeti (1931-36) döneminde yazdığı makaleleri bazı geleneksel inanç deÄŸerlerini hoÅŸgörmekle birlikte dünyevi yasalar ve gerçekleri de yadsımayan liberal bir kimliÄŸi ortaya koyar. Aslında modern çaÄŸ gözünü alabildiÄŸine korkutmaktadır da./Archive/2020/12/28/111245863-ic11.jpgKARAKTER SKALASI YAPITLARÅžiirsel romanı “Saint Manuel Bueno, martirâ€de (1931), ölümden sonra yaÅŸama inanmayan ve bunu cemaatinden titizlikle gizleyen bir kasaba rahibi Don Manuel Bueno’ya odaklanır.“Nieblaâ€da (Sis/1914) okura bilinmeyen bir kasabada çeÅŸitli karakterler sunar. Unamuno, yapıtta kendini karakterleri yaratan bir Tanrı yerine koyar. Bu karakterlerden biri yazarla tanışmadan önce intihar etmeye karar vermiÅŸ Augusto Pérez’dir.Augusto Pérez yazarı yani yaratıcısıyla tanışınca kendisini kurgusal bir karakter olduÄŸunu, sisin içinde kaybolmaya yönlendirilmiÅŸ sanki kayıp gibi karakter olduÄŸunun farkına varır.Yaratıcısının onu böyle yarattığını anlar, Unamuno ’ya isyan eder ve ölür. Ölüm nedeni belki intihardır belki sisler arasından kendine doÄŸru gelen gizemli güzel kadındır.Miguel de Unamuno ’nun önemli çalışmalarından biri olan ve kahraman şövalyenin epik öyküsü “The Life of Don Quixote and Sanchoâ€da (1905), mesihin etkisi, gücü savlanır, vurgulanır.“Don Quixoteâ€, kaderimizi belirleyen seçimlerimizin kristalize halidir demek hiç de yanlış olmaz. Öyle ki direngenliÄŸi materyalist dünyaya yeni manevi deÄŸerler ilham edecektir. “Don Quixote†sonunda bu dünyadaki geçici varlığının amacını bulur: “Kim olmak istediÄŸimi biliyorum†diyerek bu dünyadaki geçici varlığının amacını müjdeler, umut yinelir…/Archive/2020/12/28/111312050-ic12.jpg‘ŞÜPHE ETMEYEN Ä°MAN ÖLÃœ Ä°MANDIR!’Unamuno’nun keskin ve net açılımları Nobelli Juan Ramón Jiménez ve Antonio Machado y Ruiz gibi birçok yazarı etkilemiÅŸtir. Ä°ngiliz yazar Graham Greene “Ways of Escape†(1980) adlı kitabının önsözünde, Life and Death of Don Quixote okuduÄŸunu sonra da unuttuÄŸunu yazar.Fakat kısa öyküsü “A Visit to Morin†i ve sonrasında da romanı “A Burnt-Out Case†i (1961) yayınladıktan sonra kendine bazı notlar düşer. Graham Green de, Unamuno gibi aynı tanrıbilime şüpheyle yaklaÅŸtığını fark etmiÅŸtir. “Şüphe etmeyen iman, ölü imandırâ€, Unamuno’nun favori argümanıdır. Ve “Ways of Escape†de Greene ’in konumlandığı nokta da tam budur.Green ’e göre de ölümsüzlüğe, ruhun sonsuz kurtuluÅŸuna duyulan benzersiz tutkuya ille de dogmacı teolojinin kelime oyunları ve dini enstrümanlarıyla açıklık getirmeye çalışmak faydasızdır.Teoloji o noktada er ya da geç çuvallayacaktır. Ä°radeyi tatmin etmenin yolu onu hizaya getirmek deÄŸildir her zaman, ötelemek deÄŸildir. Herkes her soruna her yanıtı her zaman verebilecektir diye bir ÅŸey söz konusu deÄŸildir, olamaz da./Archive/2020/12/28/111321097-ic13.jpgKÜÇÜK ÖYKÃœLER, SIRADAN Ä°NSANLARUnamuno’nun felsefesi sistematik deÄŸildir fakat birçok sistemle barışık ilerler. Entelektüel anlamda gerçekçilik ve pozitivizmin etkisi altındayken koyulur yola.Fakat gençliÄŸi boyunca yazdığı makalelerde açıkça görülür ki sosyalizme sempatisi vardır ve dönemin Ä°spanyasının içinde bulunduÄŸu durum için oldukça kaygılanmaktadır.Ãœnlü çalışması Del Sentimiento Trágico de la Vida (The Tragic Sense of Life ) kontrol edilmesi zor tarih önemli bir genel kavramdır. Unamuno’ya göre tarihi anlamanın en iyi yolu, savaÅŸ ve önemli siyasi anlaÅŸmalara deÄŸil, küçük öyküler ve sıradan insanlara odaklanmakla mümkündür.Unamuno’nun “Del Sentimiento Trágico de la Vidaâ€sı tıpkı diÄŸer iki çalışması “La AgonÃa del Cristianismo†ve romanı “San Manuel Bueno, mártir†gibi Kalotik Kilisesi’nin yasaklı kitaplar listesinde yer alır.1960’larda, Ä°kinci Vatikan Konseyi dönemine kadar da öyle kalır. Sonrasında üstü kapalı olsa da Romalı Ortodoks Katoliklere okumaları için önerilmeyen kitaplar arasında başı çekerler./Archive/2020/12/28/111337159-ic17.jpgFIRÇA ATAN ŞİİRLER!Tanrı’nın zaman ve ölüm hakkındaki sessizliÄŸi, duruÅŸu..an gelir, Unamuno ’yu yapıtlarındaki manevi keder, acı noktalarında isyan noktasına taşır.Bu baÄŸlamda ÅŸiirindeki ve diÄŸer düş ürünü yapıtlarındaki izleÄŸi deÄŸiÅŸmez. Öfkelidir kelimeleri yer yer. Öylesine sorguluyordur ki fırça atıyor gibidir adeta. Zaten Miguel de Unamuno için, sanat ruhsal problemleri ifade etmenin en iyi yoludur.Geleneksel ölçütler ve düşünce Unamuno ’ya daima çekici gelmiÅŸtir. Erken dönem ÅŸiirleri kafiyeli deÄŸildir, kafiyeye çok sonraki çalışmalarında dönecektir.Önemli ÅŸiir çalışmaları arasında ÅŸunlar yer alır; “PoesÃas†(1907), ilk derleme ÅŸiirleridir. Ana temaları “dini çatışmaâ€, “İspanya†ve “yerel yaÅŸamâ€dır.UNAMUNO’NUN Ä°SA’SI“El Cristo de Velázquez†(1920), dini bir çalışmadır. Unamuno’nun Ä°sa’yı farklı bakış açılarından deÄŸerlendirdiÄŸi yapıt dört bölümden oluÅŸur.Ä°lkinde Ä°sa, bir kurbandır. Ä°kincisinde Ä°sa ’yı, Ä°ncil’deki yorumlanışları doÄŸrultusunda ayrı ayrı ele alınır ve buna göre de, “efsaneâ€, “çarmıhtaki adamâ€, “son yemeÄŸini yiyen Mesihâ€, “Tanrı’nın oÄŸlu†baÄŸlamlarında ayrı ayrı yorumlanır. Üçüncü bölümde Ä°sa ’yı ÅŸiirsel dille iÅŸler. Dördüncü ve son bölümde ise Diego Velázquez ’in resmettiÄŸi Ä°sa ’nın izini sürer.“Andanzas y visiones españolas†(1922); bir seyahat kitabı olarak adlandırılabilir. Yapıtta Unamuno ’nun doÄŸanın kendisine duyumsattıklarını kimi geri dönüşler ÅŸeklinde ve güzel manzaraların betimini katarak paylaşır. Derin duygusal ifadelerin yanı sıra, kuÅŸağının yazarları gibi “gerçekçi†lik ile sıkı temasta kalmayı da ihmal etmeyerek…Miguel de Unamuno ’nun diÄŸer ÅŸiir çalışmaları ise şöyle sıralanır: “Rosario de sonetos lÃricos†(1911), “Rimas de dentro†(1923), “Rimas de un poeta desconocido†(1924), “De Fuerteventura a ParÃs†(1925), “Romancero del destierro†(1928), “Cancionero†(1953)./Archive/2020/12/28/111356003-ic15.jpgHAYAT… HEYHATUnamuno’nun teatral üretimi felsefi bir geliÅŸme gösterir. “La esfinge†(1898) ve “La verdad†(1899) adlı çalışmalarının merkezinde, “bireysel maneviyatâ€, “en can alıcı yalan; inanç†ve “çift kiÅŸilik†temalı sorgulamaları yer alır.1934’te dünyanın bir tiyatro sahnesi olduÄŸunu imleyen “El hermano Juan o El mundo es teatroâ€yu yazar. Unamuno’nun sahnesi ise alabildiÄŸine ÅŸematiktir. Sadece ve sadece çatışmalar ve tutkuların bireyi nasıl etkilediÄŸi ile ilgilenir. Bu katılığı klasik Yunan tiyatrosundan esinlenerek benimser. Bu noktada Unamuno için önemli olan, karakterlerin iç dünyalarında olup bitenin net sunuÅŸudur.Roman ve oyunlarında, karakterlerinin trajik yaÅŸamını vurgular ve hayatın anlamını sorgular. Unamuyo’ya göre hayat hakkındaki bilgilere ulaÅŸmanın en iyi yolu budur.Unamuno’nun bu anlayışı daha sonraları Ä°spanyol tiyatrosunda Rönesansın yolunu açacak ve sonrasında da Ramón del Valle-Inclán, AzorÃn, and Federico GarcÃa Lorca tarafından üstlenilecektir.DERKEN PERDE…Ülkesinin hali ahvaline gelince, Unamuno yaÅŸama gözlerini 1936’da Salamanca’da yumar. Ãœlkede demokratik bir düzenin yeniden kurulması çabaları ise ancak 20 Kasım 1975’te Franco’nun ölümüyle, İç Savaş’ın bitmesinden yıllar sonra baÅŸlayacaktır.Ve Max Aub gibi hâlâ sürgünde olan yazarların, Rafael Alberti gibi geri dönen yazarların veya Ä°spanyol kültür hayatından uzaklaÅŸtırılan 98 KuÅŸağı’ndan Unamuno baÅŸta olmak üzere Antonio Machado gibi yazarların yapıtlarının yeniden gözden geçirilmesine ve sansürden arındırılarak eski haline getirilmesine ancak o zaman izin verilecektir.Günlükler/ Miguel de Unamuno / Çeviren: Burak Zeybek / Sel Yayınları/ 140 s.
Gamze Akdemir / Cumhuriyet Kitap Eki
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/654430-suphe-etmeyen-iman-olu-imandir/