Edebiyatı, ‘sevinç’ olarak yaşayan Nezim
figure >
Seval Şahin tarafından derlenerek edebiyat dünyamıza kazandırılan Kimse Hikâyeyle Aramda Geçenleri Anlamıyordu, Nezihe Meriç’in daha geniş kitlelere tanıtılması açısından çok değerli bir kaynak.
/Archive/2020/12/29/121123380-ic1.jpg1953 yılından, yaÅŸamının son yıllarına uzanan bir süreçte yapılan söyleÅŸileri okurken Nezim’le karşılıklı konuÅŸuyormuÅŸum duygusunu yaÅŸadım. Onun öykülerinin oluÅŸum sürecini, günlük yaÅŸam içindeki devinimlerini, “İnsanâ€a yaklaşımını belli bir zaman aralığında hayranlıkla izlemiÅŸ biri olarak yeniden o günlere gittim.Cumhuriyet’in ilk kadın yazarlarından Nezihe Meriç, DoÄŸan Hızlan’ın kendisiyle yaptığı söyleÅŸisinde, modern öyküye adım atmak konusunda ilk cesaret ışığını Sait Faik’ten aldığını belirtiyor. Topal KoÅŸma’da yer alan “Susuz†adlı öyküleri ilk okuduÄŸumda beni çarpmış, yirmili yaÅŸlarda yazmış olduÄŸu bu modern öyküleri hayrete düşürmüştü.Nezihe Meriç, yarattığı öykülerde, geleneksel öykünün dışına çıkıp asi, özgün, sıra dışı, estetik ve yalın diliyle kendi sesini, rengini bulmuÅŸ genç bir yazarken modern öykünün öncülerinden biri olarak Türk edebiyatına adını yazdırmıştır.Çocuk yaÅŸta ailesiyle birlikte Anadolu’yu dolaşıp Anadolu insanını, geleneklerimizi, coÄŸrafyasını tanımış; ressam, müzisyen olan babasının kütüphanesinden o yaÅŸlarda yararlanmış ÅŸanslı bir çocuk. Dokuz yaşından itibaren klasikleri okumuÅŸ, yazdığı kompozisyonlar, yakın çevresinde, eÄŸitim gördüğü okullarda dikkat çekmiÅŸ. Kendisinde “edebiyatçı kumaşı†olduÄŸu fark edilmiÅŸ ve destek görmüş.Bu birikimleri ışığında, Anadolu kadını ve erkeÄŸinin büyük kentlerde yaÅŸadığı deÄŸiÅŸim ve geliÅŸimini duru bir dille sıkça iÅŸlemiÅŸ. Kadının toplumsal yaÅŸamdaki devinimlerini, ezilmiÅŸliÄŸini, sorgulamış. ÇocukluÄŸundan itibaren müzik ve edebiyatla iç içe büyümesi, zengin dünyası, dile hakimiyeti ve yeteneÄŸi, yazdıklarında yenilikler yaratmasına olanak saÄŸlamış.Özgün deyimler, imler, sözcükler yaratarak edebiyat dünyamızda özel bir yer edinmiÅŸ. ÃœrettiÄŸi metinler, yeni sevinçler, coÅŸkular olarak dönmüş Nezihe Meriç’e de, okurlarına da…/Archive/2020/12/29/121136490-ic2.jpgOZANLARI KISKANDIRACAK ÖYKÃœCÃœMübeccel Ä°zmirlinin kendisiyle yaptığı söyleÅŸisinde, Topal KoÅŸma kitabından, seçtiÄŸi tanımlamalar ozanları kıskandıracak nitelikte bana göre…“Bir çılgınlık anında muhteÅŸem bir çığlık halinde dünyadan atladığınızı ve boÅŸlukta tükeninceye kadar parçalandığınızı düşünün, aÅŸk budur,†diyor, örneÄŸin. Kahramanlarını öylesine abartısız, edebiyat yapmak kaygısından uzak, duru bir dille betimliyor ki, sahiciliÄŸi, sıcacık yorumuyla okuru sarmalayıp kendine baÄŸlıyor. Edebiyat budur!“Kahverengi bir adam o. İçine altın tozu serpilmiÅŸ, kahverengi bir adam,†diyor, ya da;“Kadın maral gibiydi. Uzak diyarları sis basmış daÄŸ yollarının yalnız kayaları, yüreÄŸine düşüyordu insanın,†diyor, örneÄŸin…EDEBÄ° LEZZET VE BÄ°RÄ°CÄ°KLÄ°KNezim’in yapıtlarındaki edebi lezzet ve biriciklik, onun sıkça tekrarladığı, sanatçıda var olan ‘X’ olgusunu getiriyor usuma.Ä°mge Öyküler’in 6.sayısında, Melike Koçak, Sezer AteÅŸ Ayvaz, Leyla Ruhan Okyay, tarafından yapılan söyleÅŸide, Nezihe Meriç’in o sıralarda yayımlanan Yandırma adlı kitabındaki “Ünlemleri Kökertmek†öyküsünü incelemiÅŸ üzerinde konuÅŸmuÅŸtuk. Unutulması güç, keyifli anlar yaÅŸadığımız zaman diliminin sonunda hepimiz “düş gibi yaÅŸanan gününâ€, anılarımızda çok özel ve önemli bir yeri olacağının ayrımındaydık. Nezim de bu söyleÅŸinin onu çok mutlu ettiÄŸini belirtmiÅŸti.Tek bir öyküsü üzerine yaptığımız bu analiz çalışması, Nezihe Meriç öykücülüğünün daha iyi algılanması konusunda doyurucu bir çalışmaydı ona göre. Çok zor beÄŸenen Nezim’in bu övgüleri hepimizi havalara uçurmuÅŸtu. Ãœstelik Nezim’le gün boyunca ‘öykü’ üzerinde konuÅŸmuÅŸ, yeni öyküler yazabilmek umudu ve heyecanıyla ayrılmıştık, yanından.Nezihe Meriç, özgün, yaratıcı ürünler veren sanatçılar konusunda şöyle bir saptama yapmıştı, bu söyleÅŸide; “O zaman öykücü, romancı, neyse iÅŸte, sanatçı; yazarken nasıl yazdığını düşünürken, şöyle düşünmek lazım. Gizemli olan, ‘X’ diye bir ÅŸey var. Türkçeyi bilmek, imla kurallarını bilmek, güzel yazı yazmak, güzel mektup yazmak herkeste var. Ama sanatçıda ‘X’ bir etki var. Bir ‘X’… O ‘X’, nedir? Çözülemeyen bir ‘X’, benim için anlamaya çalıştığım, örnekler vermeye çalıştığım. Öyle bir ‘X’ var.†Nezihe Meriç’te olan bir ‘X’ bence, belki yaratıcılık denen ÅŸey, bir anlamda ya da tanımlanamayan baÅŸka bir ÅŸey ve daha ötesi?/Archive/2020/12/29/121154208-kapakic3.jpgSÖYLEŞİLERÄ°Bu kitapta, yitirdiÄŸimiz yazarlarımızın, Nezihe Meriç’le yaptığı söyleÅŸiler de beni çok etkiledi… Hepsini özlem ve saygıyla anıyorum.Tomris Uyar’la yaptığı söyleÅŸideki muzip, sıcak konuÅŸmalarını, yanlarındaymışım gibi dinlemek çok güzel geldi. Nezihe Meriç’in, öykülerini okurken “Aferinâ€lerle kendisini yüreklendirmesini paylaÅŸması, çok hoÅŸtu…Sennur Sezer’e, “Ben edebiyatı bir sevinç olarak yaşıyorum, Marx’ın dediÄŸi gibi, sanat insanın kendine verebileceÄŸi en büyük sevinçtir,†diyor.Enver Ercan, Nezim’i; “Modern Masalcıâ€, diye tanımlıyor.Melisa Gürpınar, Nezihe Meriç’in Yandırma kitabıyla ilgili incelikleri lirik bir biçimde aktarıyor.“Bilinen bir gerçektir, iyi romanın içinde binlerce öykü tomurcuÄŸu vardır. Okurun, roman aÄŸacının dallarını kendine doÄŸru eÄŸercesine, konulardaki yan geliÅŸmelere de aklının takılması. Ama öyküye roman açılımı verebilmek, gene biliyoruz ki, ancak usta yazarların harcı.Okuru, bir roman okumuÅŸ kadar hazdan ve elemden uçuran, bir gizem var, sizin öykülerinizde. Sanki öykülerin tümü de zamana açılıyor. O kapıdan bir anda çıkıp kendini uçsuz bucaksız bir ufkun karşısında buluyor insan. Öyküde böylesine bir derinliÄŸi ve bakışımı yakalamanın yöntemi olmalı; öyle deÄŸil mi?†diye soruyor, Nezihe Meriç’e…ÇOCUK YAZININezihe Meriç’in, bir de çocuk yazınına verdiÄŸi önemden söz etmek istiyorum. Özlem Melek Kaya’nın, yaptığı söyleÅŸide; “Ben çocuk seven biriyim,†diye baÅŸlıyor, Nezihe Meriç.“Bu sıradan sevginin dışında çok fazla sevgi! Çocuklarla konuÅŸmayı, onlarla oynamayı her zaman çok sevdim. Onları yakından izleyip –bu kendiliÄŸinden oluyor, çok ilgimi çekiyor onların yaÅŸama katılışlarını izlemek-çok eÄŸlenerek, çok-çocuk dünyası çok eÄŸlencelidir, sevenler bilir-gülerek yazıyorum,†diyor.Ben de… Çocuk kitaplarını okurken, yazarken çok eÄŸleniyorum, Nezim’ciÄŸim…YetiÅŸkinlerin de çocuk edebiyatına zaman ayırmaları, yüreklerini ferahlatır, eÄŸlendirir inancındayım. Özellikle son yıllarda yaÅŸanan ÅŸu zor zamanlarda… Çocuk edebiyatında öylesine nitelikli kitaplar var ki! Denemeye deÄŸer.Bu kitap, sadece Nezihe Meriç’in yapıtlarını deÄŸil, onun iç dünyasını, yazma serüvenini, aydın olarak dik duruÅŸunu, olaÄŸanüstü bir insanı da tanıma olanağı saÄŸlıyor.Kimse Hikâyeyle Aramda Geçenleri Anlamıyordu / Seval Åžahin / Yapı Kredi Yay. / 304 s. / AÄŸustos 2020.
Leyla Ruhan Okyay
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/654627-edebiyati-sevinc-olarak-yasayan-nezim/