Amado'dan savaÅŸ yorgunu Tereza!
figure >
Jorge Amado’nun Tereza Batista - Savaş Yorgunu adlı romanı, merkezine Tereza’nın hayatını almakla birlikte, iç içe örülmüş birçok karakterin ve bir halkın hikâyesi, Brezilya sokaklarında yaşananların anlatısı...
/Archive/2021/1/4/000929842-ic1.jpgJorge Amado, bir karakterin yaÅŸamı ile bir yörenin kimliÄŸini akıcı bir üslupla harmanlıyor. Bir yandan büyülü gerçekçiliÄŸin izinde kendine has oluÅŸturduÄŸu üslup ile yaÅŸadığı kültürün zengin bir tasvirini sunarken, diÄŸer yandan da sert bir gerçeklikle erkek egemen toplumda kadının yerine dair çarpıcı ve sorgulatıcı bir anlatı vaat ediyor.BeÅŸ bölüme ayrılmış roman boyunca Tereza Batista’nın çocukluktan yetiÅŸkinliÄŸe uzanan hayatından farklı kesitler okuyor, toplumsal koÅŸulların kiÅŸiliÄŸini nasıl ÅŸekillendirdiÄŸine tanıklık ediyoruz. Roman, Tereza’nın çocuk yaÅŸta teyzesi tarafından bir albaya satılmasıyla baÅŸlayan mücadelesini, katlanmak zorunda kaldığı fiziksel ve psikolojik ÅŸiddetlerin üstünden geldiÄŸi zorlu bir süreci kapsıyor./Archive/2021/1/4/000946045-ic2.jpgHER DAÄ°M MÃœCADELEÇocuk yaÅŸta hapsedildiÄŸi, cinsel istismar ve ÅŸiddet gördüğü Justiano’nun evinden ancak onu öldürerek kurtulabilir Tereza, ancak bu kez de kendini hapishanede bulur. Sonrasında ise onu bu fiziksel hapishaneden kurtaran, ama bu sefer himayesi altına alarak psikolojik bir hapishaneye sokan Emiliano’nun evinde her daim mücadele içindedir Tereza.Genelevde çalışmaya baÅŸlaması ve kadınların haklarını savunmak için baÅŸlatılan bir greve liderlik yapmasıyla, toplumsal cinsiyet rolleri ve onlar aracılığıyla kadınları kendi idaresinde tutmayı hedefleyenlerle giriÅŸtiÄŸi mücadelesi daha geniÅŸ bir perspektif kazanır.Amado roman boyunca toplumsal koÅŸulların erkeÄŸin kadını sömürmesine nasıl zemin hazırladığını acımasız bir ÅŸekilde gösterirken, buna karşı bir duruÅŸ göstermeyen, hatta destekleyen kadınlara da dikkat çekmeyi ihmal etmez.Gerçekten de Tereza’yı Justiano’ya satan teyzesi, Justiano’nun Tereza’ya yaÅŸattığı eziyetlere sesini çıkarmayan Dona Brigida, Emiliano öldükten sonra Tereza’yı evden dışarı atan “aile kadınları†da en az erkekler kadar ağır eleÅŸtiriyi hak ediyor./Archive/2021/1/4/000958217-ic3.jpgSOKAKLAR BOYU SÖYLENECEK BÄ°R TÃœRKÃœGörüldüğü üzere her bölümde Tereza’nın yaÅŸamındaki insanlarla olan iliÅŸkileri doÄŸrultusunda, bir kadın olarak yaÅŸadığı zorluklara ve o zorluklar karşısında verdiÄŸi - ve veremediÄŸi savaÅŸlara - ÅŸahit oluyoruz.Bu noktada Amado’nun kitabını, Brezilya kültüründeki sözlü anlatım geleneÄŸinin en önemli örneklerinden olan ve “bir karakterin kahramanlıklarının konu edilmesi†şeklinde özetleyebileceÄŸimiz “cordel†edebiyatı ile baÄŸdaÅŸtırdığını görmek, hem üslup hem de içeriÄŸini deÄŸerlendirmek açısından önemli. Yazarının ifadesiyle, “Sokaklar boyunca söylenecek bir türküdür,†Tereza Batista.Nitekim, ilk bölüme geçmeden önce bizi karşılayan ithaf da anlatıcının bu tarzıyla uyumludur: “Ağızdan ağıza dolaÅŸan söylentilerden, armonikayla çalınan türkülerden, dans adımlarından, umutsuz yakarışlardan ve aÅŸk mırıltılarından bölük pörçük toparladığım öyküleri bir araya getirdim.â€/Archive/2021/1/4/001010686-kapakic4.jpgRÄ°TÃœELLER VE TANRILARGerçekten de Tereza Batista boyunca çoÄŸu Amado kitaplarından aÅŸina olduÄŸumuz Bahia halkına özgü dini ve etnik deÄŸerler, bütün ritüelleri ve tanrıları ile, kendilerini okura hatırlatıyor. Amado da, romanının merkezine alacağı kadın karakterini oluÅŸtururken, anlatımı aracılığıyla kendi düşünceleri ve hislerine ek olarak toplumsal ve kültürel bir birikimini de iÅŸaret ediyor.Özü yukarıdaki alıntıda toplanan giriÅŸ, “Tereza’nın öyküsünü gerçeÄŸe tıpatıp uygun anlatmadığım için beni bağışlayacağınızı umarım... Tereza Batista ile ilgili bütün doÄŸruları, yaÅŸamının iniÅŸlerini çıkışlarını, acı tatlı yanlarını bilen tek kiÅŸi var mıdır acaba? Sanmıyorum,†cümleleri ile bitiyor.Okur olarak anlıyoruz ki, Tereza Batista’yı merkezine alan bu anlatıma katkısı olmayan tek kiÅŸi, hikâyenin bütününü bilen tek kiÅŸi; Tereza’nın kendisi. O yüzden de anlatıcının bu isteÄŸi ve çıkarımı yerinde./Archive/2021/1/4/001022858-ic5.jpgKAHRAMANLIK HÄ°KÂYESÄ° DEĞİL DÄ°STOPYA!Amado, Tereza’nın hikâyesini dilden dile dolaÅŸan, sokaklarda, ÅŸarkılarda gezinen bir mit halinde okuruna sunarken belki de amacı anlatısını büyülü gerçekliÄŸin ışığında ÅŸekillendirmek ya da anlatımına okurun gözünde belirli bir kültüre aidiyet ve güvenilirlik kazandırmaktı - ki bu etkilerin de oluÅŸmadığını söyleyemeyiz. Bütün bu birikimi arkasına alan anlatım, roman ilerledikçe onun sayesinde hem üslup hem de içerik olarak zenginleÅŸiyor.Fakat bu durumun Tereza Batista’nın çevresinde kurulacak bir romanda en fazla onun hem “var olma†hem de “yok olma†ikilemini oluÅŸturduÄŸunu söylemek çok da yersiz olmasa gerek. Belki de Amado, belirli bir kültürden beslenen anlatımını kendi üslubunca yorumlarken ve ele aldığı toplumsal koÅŸulları sorgularken, hikâyesinin temelinde yer alan kadın karakterine daha fazla ses tanımalıydı.Amado, kadının söz sahibi olamadığı bir toplumun eleÅŸtirisini, o toplumdan birinin gözünden sunduÄŸu için, kitabın üslubunun da bunu yansıtan bir tutumda olması gerektiÄŸi, yani üslubun aslında içeriÄŸi tamamladığı düşünülebilir. Ki bu ÅŸartlarda, kitabı bir kahramanlık hikâyesi deÄŸil, distopya olarak okumak yerinde olur - fakat durum tam tersi./Archive/2021/1/4/001035201-ic6.jpgAMADO’NUN KADININ SESÄ°NÄ° DUYURMA ÇABASIAmado, Tereza Batista’yı bir sembol olmaktan çıkarma, ona güçlü ve kompleks bir kiÅŸilik katma ve bu kiÅŸiliÄŸi sayesinde erkek egemen toplumda kadının sesini duyurma çabasında. Tam da bu yüzden, bu bir savaÅŸ yorgununun dilden dile dolaÅŸan hikâyesi ise eÄŸer, o halde Tereza’ya atfedilen mücadeleci kiÅŸiliÄŸin ve kahramanca çabaların altını daha iyi doldurmak için bu sese kesinlikle ihtiyaç var.Ataerkil dünyada kadın kimliÄŸine ve kadın olarak var olmaya dair, Amado’nun kendine ait bir çabası Tereza Batista. Kendine has üslubu, anlattığı hikâyelerde yansıttığı arzusu ve büyülü gerçekçiliÄŸin gölgesinde yarattığı özgünlüğü ile Jorge Amado, yetiÅŸtiÄŸi ve kimliÄŸini inÅŸa ettiÄŸi Bahia bölgesini, bu sefer bir kadının kendine ait yeri edinmek için verdiÄŸi savaÅŸ özelinden ele alıyor.Tereza Batista, okurunu zorlayan, sorgulamaya iten ve birikimine zenginlik katan önemli bir anlatı olarak okurunu bekliyor.Tereza Batista - SavaÅŸ Yorgunu / Jorge Amado / Çevirenler: Müntekim Ökmen, Seçkin Selvi / Ä°letiÅŸim Yayınları / 524 s.
Büşra Bakan
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/655701-amadodan-savas-yorgunu-tereza/