Edebiyat ve eleştiri! M. Sadık Aslankara'nın yazısı...
Edebiyat eleştirisiz düşünülebilir mi? Bu başlık eskiden yazın dergileri için vazgeçilmezdi. Bugünse eleştirisiz bir edebiyatla karşı karşıyayız neredeyse. Bunun yıkımını da başta yazın ve okur-yazar çekiyor.
/Archive/2021/1/22/000615636-ic1.jpgYazar yapıtıyla bir yaratı haritası bırakır okura, çekilir. “Yazar†diye biri yoktur artık ortada. Okur, elindeki haritadan kalkarak oyunsu hazla gömü arama sürecine girer. EleÅŸtiri, bu yanıyla yapıta dönük eÅŸeleme anlamında farklı gedik, eÅŸik, geçenek, kanal, dehliz, maÄŸara vb. benzeri sonsuz arayışlar logaritması baÄŸlamında alınabilir pekâlâ.Ne ki edebiyatın içinden “yazınsal eleÅŸtiriâ€ye emek veren kalemler, geçen yıllarla kıyıya çekildi hep. EleÅŸtiri, görece “akademik yazın (edebiyat) eleÅŸtirisi†saflarında kaldı. “Yazınsal (edebi) eleÅŸtiriâ€ye ne oldu peki? Bunları Selim Ä°leri’nin o müthiÅŸ kitabını okurken düşündüm hep./Archive/2021/1/22/000629511-ic2.jpgSELÄ°M Ä°LERİ’YLE ELEÅžTÄ°RÄ° DORUÄžUSelim Ä°leri, kurmacanın sınırlarını geniÅŸleten, kullandığı belge verilerini baÅŸarıyla kurmaca gerecine dönüştürüp alanında örnek gösterilebilecek bir “yazınsal eleÅŸtiri†doruÄŸu kazandırıyor yazınımıza: YaÅŸadınız Öldünüz, Bir Anlamı Olmalı Bunun (Everest, 2020). Bu yapıtla tek bir roman yazıyor deÄŸil o. Bana göre birkaç roman sarmal halde boy gösteriyor yapıtta.Önde kült biçimde, Ahmet Hamdi Tanpınar’a dayalı anlatı gövdesi ağır kıvamlı, ancak olaÄŸanüstü derinlikte roman kurgusuyla akıyor, tamam. Ama anlatılan, Tanpınar olan Ahmet Hamdi deÄŸil de Selim’in etlendirip canlandırdığı, ruh üflediÄŸi, sonuçta yarattığı bir Ahmet Hamdi karakteri.Nasıl mı? “Kendiâ€sini takip eden, zaman zaman onun içine girip “o†olan, ama zaman zaman da dışına çıkıp “kendiâ€nin yarattığı roman kiÅŸisi olarak hınzırca “oâ€na bakan bir roman karakteri. Âdeta MatruÅŸka bebek benzeri birbirinden çıkan halkalar halinde Ahmet Hamdiler diyebiliriz onun için.Bu kadar da deÄŸil. Ahmet Hamdi, üzerinde yaÅŸadığı dönemin topografyası içinde toplumsal-kültürel dokunun öznel eleÅŸtirisine dönük nirengi oluÅŸtururken yanı sıra onun kendi öykü-roman kiÅŸilerinden kalkarak ayrı bir halkada psikolojik varlık olarak çatıştığı ya da uyuÅŸtuÄŸu deÄŸerler dizgesiyle de baÄŸlam kuruyor Selim.Öte yandan bunlara, Selim Ä°leri konumuyla Ahmet Hamdi’yi ilk kez duyup sonradan sonraya tanıdığı, okumaları eÅŸliÄŸinde anlatı evrenini, kiÅŸilerini yeni baÅŸtan yerine oturtup bizi buluÅŸturduÄŸu bir Tanpınar portresi ekliyor. Böylece içtenlikli bir Selim Ä°leri karakteri çıkarmayı da ihmal etmiyor.Bütün zamanlarında sanatın kendisini anlatı sorunsalı, sanatçıyı anlatı karakteri olarak az iÅŸlemedi Selim, ancak son on yıldır verimlediÄŸi yapıtlarda buna çok daha derin, köklü biçimde yanaşıyor görebildiÄŸimce.Bu çerçevede YaÅŸadınız Öldünüz, Bir Anlamı Olmalı Bunun, “kendilik kültürüâ€nü de içine alıp yazınsal eleÅŸtiri örneÄŸi roman anlamında doruk yapıta dönüşüyor. KeÅŸke herkes okuyabilse. Ama her yazar ne yapıp edip mutlaka okumalı romanı./Archive/2021/1/22/000641964-ic3.jpgFOCAULT’TAN KALAN; ELEÅžTÄ°RÄ°DE “KENDÄ°LÄ°Kâ€Michel Foucault’nun 1978-83’te verdiÄŸi iki konferans, baÅŸlıklarıyla kitap olarak önümüzde: EleÅŸtiri Nedir? Kendilik Kültürü (Çev.: Murat ErÅŸen, Ayrıntı, 2020).Michel’in yaklaşımıyla yapıta, Kant’ın “Aydınlanma Nedir?†sorusuyla giriyoruz. “EleÅŸtiride erdeme benzer bir ÅŸey vardır,†diyor yazar. Zaten “eleÅŸtiri iradi köle olmama sanatıâ€dır. O halde eleÅŸtirinin, “esas itibariyle iÅŸlevi, tek kelimeyle hakikatin politikası diye adlandırılabilecek ÅŸeyin oyunu içinde tâbiyetten kurtulmadır.â€Ã‡Ã¼nkü “eleÅŸtiri kendinden baÅŸka bir ÅŸeyle iliÅŸki içinde var olur ancak. BilmeyeceÄŸi ve olmayacağı bir gelecek ya da hakikat için bir araç, bir vasıtadır, polislik yapmak istediÄŸi ama yasa yapma kudretinin olmadığı bir alanda gözetmenliktir. Tüm bunlar, felsefeyi, bilimi, siyaseti, ahlakı, hukuku, edebiyatı vs. pozitif olarak oluÅŸturulan ÅŸeye altgüdümlü bir iÅŸlev yapar.†(34, 39)Foucault’nun diliyle, “hakikati düşünce yoluyla arayan, yükümlülükleri, yasaları, zorlamaları düşünce yoluyla kabul ya da reddeden ve kendi kendimizle ve baÅŸkalarıyla düşünce yoluyla iliÅŸkilenen varlıklar†baÄŸlamında, “kendi kendisiyle meÅŸgul olmak†anlamında, “kendimizi dert etmemiz / kendimiz için kaygılanmamız†da önümüze gelecektir. (79, 80)“Kendilik kaygısıâ€, ayrıca “eleÅŸtirel bir iÅŸlevâ€e, “bir de mücadele iÅŸlevine sahiptir.†Michel, “yazı yoluyla kendiyle kurulan iliÅŸki†üzerinde de duruyor böylece. (87, 90)Selim’i, Michel’le okumak doÄŸrusu alabildiÄŸine sarıyor insanı./Archive/2021/1/22/000702791-ic4.jpgDEVECÄ°OÄžLU’NDAN “ARKASI MUTLAKA GELÄ°Râ€AyÅŸegül DevecioÄŸlu, Arkası Mutlaka Gelir (Metis, 2020) adlı öykü kitabında, öykülerindeki yazarları da araya katıp bu sanatın gerekirliklerine halel getirmeden eleÅŸtirmen tutumu sergiliyor. Söz gelimi “Görme Biçimleri†adlı öyküsü, çok bilinen, okunup sevilen bir John Berger metnine dayanıyor, üstelik aynı baÅŸlıkla. Öyküyü, alıntı da paylaşıp yapılandırıyor zaten yazar.Yalnız bu öykü deÄŸil bütün öyküler yazar tarafından “öyküsel eleÅŸtiri†ya da “eleÅŸtirel öykü†baÄŸlamında kuruluyor. Ama AyÅŸegül’ün, öyküyü, söz konusu eleÅŸtiriyi ortaya koymak amacıyla ürettiÄŸini düşünmek zor, çünkü gereksinirlikleri karşılanmış halde geliyor metin. Ama biz bunları öykü olarak okuyoruz, yazar öyküden kalkarak üretilmesi gereken eleÅŸtiriyi bize doÄŸurtuyor.Hüner de böyle çıkıyor ortaya: önce “kendiâ€nin eleÅŸtirisini yapmak, sonrasında yazından kalkarak eleÅŸtiri ortaya koyabilmek bunu okurla paylaÅŸmak.www.sadikaslankara.com, her perÅŸembe öykü-roman, tiyatro, belgesel alanlarında güncellenerek sürüyor.
M. Sadık Aslankara / Cumhuriyet Kitap Eki
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/659668-edebiyat-ve-elestiri-m-sadik-aslankaranin-yazisi/