Shaun Tan'dan 'Şakıyan Kemikler'
Şakıyan Kemikler; bir masal kitabı değil, resimli kitap hiç değil, katalog desek o da değil, melez türde disiplinler ve sanatlar arası mini ansiklopediyle karşı karşıyayız. Heykellerle yeniden gösterilen masallarla. Borges’in, gauchoları dönüşüme uğratması gibi, Shaun Tan da vaktiyle Grimm kardeşlerin yaptığını yaparak Germen masallarını dönüştürüyor.
/Archive/2021/1/26/235839249-ic1.jpgBÄ°R TUTAM GRIMM KARDEÅžLER, BÄ°R TUTAM SHAUN TANMelez bir kitaba giriyorum. Sanatlar arası köprülerden geçiyorum. Bir kanonu selamlarken, çağın büyük bir sanatçısının gölgesi düşüyor üzerime. Neden, nasıl bahsedeceÄŸim, yazının zeminini ne ile oluÅŸturacağım bocalıyorum. Masallardan mı, Grimm KardeÅŸlerden mi, Alman birliÄŸini kurma hayalinden mi, zamansız anlatılardan mı, eskimeyen sözden mi, tarihin en talihsiz özdeyiÅŸi olan “söz uçar yazı kalırâ€dan mı, yoksa hepsinden bir tutam içeren minyatür heykellerden mi?On dokuzuncu yüzyıl da tıpkı diÄŸer eÅŸikler gibi anlamı ters yüz edilen, elbisesi çoÄŸunlukla masa başında dikilen zaman kesitlerinden. Bilim yükseliyor, ulus devlet yükseliyor, tanrı sendeliyor, koca karı ilaçlarıyla birlikte koca karı anlatıları da çaptan düşüyor. Endüstri aleviyle aydınlanan kıtada loÅŸ kuytular azalıyor, gizem emekli oluyor ve dünyanın büyüsü bozuluyor. Avrupa’nın deÄŸirmenlerine su ta ötelerden ilkel dünyanın barbarlarından taşınıp getiriliyor. Vitrin güzel, keyfimiz gıcır eski dünyanın, efsunların köküne kibrit suyu!DÄ°LBÄ°LÄ°M KOVANINDA VIZIR VIZIR!Grimm kardeÅŸler dilbilim kovanında vızır vızır çalışırken, sözün gücünü fark edip halk masallarını, üfürükçü dünyanın formüllerini derlemeye baÅŸlıyorlar. Seri baÅŸarısızlıklarından büyük bir fenomen yeÅŸertiyorlar. Devasa bir Alman dili sözlüğü ve onun yorumu sadedinde iki yüzü aÅŸkın masal. Sonucuna etki edemedikleri kültür deneyi büyük bir çığa dönüşüp çığır açıyor. Andersen ile birlikte kutsal ve mitolojik anlatıları tahtından indiriyorlar. Dil bakiyesini koruyor geliÅŸtiriyorlar.Masal uzun mu uzun, kâh acıklı kâh dokunaklı. Masal öyle bir yaygınlık kazanıyor ki, ikinci paylaşım savaşı sonrasında hemen herkes Almanlara sırtını dönmüşken onlar Grimm masallarının çevrildiÄŸi yüz altmışı aÅŸkın dille kültürel iktidarlarını ve saygınlıklarını korumayı baÅŸarıyorlar. Çocuk dünyasının kaldıracı oluyor bu masallar, eÄŸitimin temel malzemesi olarak kabul görüyor Bruno Bettelheim’ın çalışmalarının da etkisiyle./Archive/2021/1/26/235924155-ic2.jpgYETERÄ°NCE KORKUNÇ AMA ÃœMÄ°TVAR!KiÅŸisel yolculuÄŸum beni Shaun Tan’a sürüklediÄŸinde oradan masala sürgün vereceÄŸini düşünmemiÅŸtim. Rüyalar ülkesiyle günümüz gerçekliÄŸini harmanlayan, karamsarlığa son dakika golü atmayı seven çizimleri ve öyküleriyle, sınırları iyiden iyiye aÅŸmış yetkin bir sanatçı portresi sunuyordu.Bıktıracak derecede aydınlık deÄŸil, kahredecek kadar kara da... Göç ve taÅŸra kol kola giriyor, umut ışığı kızıl aÄŸaç son anda imdada yetiÅŸiyordu. Biraz da Grimm masallarındaki gibi. Yeterince korkunç, yeterince karanlık ama bir yandan ümitvar ve neÅŸeli de. Kemikler böylece ÅŸakımaya, taÅŸralı Shaun Tan, selefi taÅŸralı akademik masalcılarla, anlatı koleksiyonerleri Jacob ve Wilhelm ile çalıp söylemeye baÅŸlıyor.Bir masal kitabı deÄŸil, resimli kitap hiç deÄŸil, katalog desek o da deÄŸil, melez türde disiplinler ve sanatlar arası mini ansiklopediyle karşı karşıyayız. Heykellerle yeniden gösterilen masallarla. Anlatılması, yazılıp okunması sonrasında görsel çağın gereÄŸine uygun olarak göze giren masallar.Minyatür heykeller gözle olduÄŸu kadar ellerle de görülebilir. Köşeleri yuvarlaklaÅŸtırılan masalları formun içinde yekpare yeniden üretmek masalın önünü ardını, anlatının birçok katmanını bilmekle olanaklı. Shaun Tan ise masalları ilkin gördüğünü söylemekten sakınmıyor. Ãœstelik Disney dünyasından süzülen yoz halleriyle!ARKEOLOJÄ°K KÄ°MLÄ°KLÄ° MÄ°NYATÃœR HEYKELLERZamanı çalımlama hamlesi bundan sonra devreye giriyor. Gene Shaun Tan’ın öz sözcükleriyle “arkeolojik bir kimlik†katmaya çalışıyor minyatür heykellerine. Tarih öncesinden kopup gelen masallar Grimmler, Andersenler, Boratavlar ile yazıyla buluÅŸup duraÄŸanlaşırken Tan, gördüğü masalları, yazı öncesi buluntu dünyasına gönderip yeniden anlamlandırıyor. Özellikle demir ve bronzun metalik aşınma efektiyle bu espriyi kazıyor, kili de aynı dilde konuÅŸturmayı görüntü dünyasıyla arkeolojik buluntuları birleÅŸtirmeyi baÅŸarıyor./Archive/2021/1/27/000014842-ic3.jpgULUS DEVLET KANONU MASALLARBir ulus devlet kanonu olarak yola çıkan masalların, iki yüzyıl sonra neye dönüştüğünü görmek içimi gıcıklıyor. Dünyalı Shaun Tan; Azteklerin, Mayaların, Eskimoların ve bilmem ne kadar Amerikan yerlisinin sanat eserlerini, taÅŸ oymalarını, rengarenk desenlerini gözlemlediÄŸi gezisinden demledikleriyle yoÄŸuruyor heykelleri. Ortak bilinçaltımız kilde dile geliyor. Saçmalıkla mantık, ışıkla karanlık masalsı heykelcikleri mühürlüyor.TaÅŸtan ve kilden fosilleÅŸmiÅŸ anlatılar, giriÅŸ yazısını kaleme alan Jack Zipes’a göre yabancılaÅŸtırma etkisiyle çıkıyor karşımıza. Kahramana hiç de benzemeyen ve satranç tahtasındaki çarpık diziliÅŸleriyle umut vadetmeyen altı kafadar sıradanlıkları içinde tuhaf ÅŸeyler söylüyor bize. Masallar onlarla hareket kazanıyor.Borges’in, gauchoları dönüşüme uÄŸratması gibi, Shaun Tan da vaktiyle Grimm kardeÅŸlerin yaptığını yaparak Germen masallarını dönüştürüyor. Gördüğünü, okuduÄŸunu, duyduÄŸunu elleriyle, aklıyla ve aklının da ötesindeki sezgileriyle yoÄŸuruyor. Kâh Rapunzel’i yalnızlık kulesinin ta kendisi kılıyor kâh parmak çocuÄŸu küçüklüğüyle ters orantılı kıymetini ışıltıyla yansıtıyor, ne kadim formu ıskalıyor ne de yeni anlatım olanaklarına dudak büküyor. Kendisinden önceki çizerlere, karikatüristlere, gravürcülere, çizgi filmcilere el sallayıp masalı bir de kendisi anlatıyor.Åžakıyan Kemikler / Shaun Tan / Çeviren: Emili Ä°lemre / Desen Yayınları / 192 s.
Adnan Saraçoğlu
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/660726-shaun-tandan-sakiyan-kemikler/