News - Haberler
‘Ben-ötekinin değil bizim hikâyemiz’
| Sunday, 01.31.2021, 01:08 AM | (264 views)
Türkçe Haberler En Son Başlıklar
‘Ben-ötekinin değil bizim hikâyemiz’
Annie Ernaux, “bütün görüntüler yok olup gidecek†diyerek başladığı Seneler’de, kendi kişisel tarihini günlük, not defteri, film, video, resim ve fotoğraf gibi malzemeler üzerinden, 2. Dünya Savaşı sonrası Fransa toplumsal ve siyasal tarihiyle harmanlayarak anlatıyor. Kitapta bu malzemelere dair görsellere yer vermeyen Ernaux, yapıtın kurgusuyla anlatının temel meselesini bütünleştiriyor.
/Archive/2021/1/31/011023916-ic1.jpgAnnie Ernaux’nun 1966 yazında Annecy’de genç bir edebiyat öğretmeniyken aklına düşen ve kırk sene boyunca zihin dünyasını meÅŸgul eden “düşâ€Â¹, “bir kadın varoluÅŸuâ€Â² üzerine yazmaktır. 2008’de Gallimard tarafından Les Années (Seneler) baÅŸlığıyla somutlaÅŸan bu düş Ernaux’nun yazınsal aidiyetlerini de simgeler.Ernaux, Seneler’in ana hatlarının zihninde belirdiÄŸi yıllarda, bugün “ruh kardeÅŸi†olarak kabul edilen Virginia Woolf’un yoÄŸun etkisi altında olduÄŸunu kabul eder. Ä°lginçtir ki Woolf’un 1937’de yayınlanan aynı baÅŸlığa sahip romanında bir ailenin 1880’den 1930’lu yılların sonuna kadar süren hikâyesi, dönemin iktisadi koÅŸulları ve ahlaki normlarında yaÅŸanan deÄŸiÅŸimlere paralel olarak ve kadınlar üzerinden anlatılır.Ernaux’nun Seneler’i ise neredeyse Woolf’un kaldığı yerden, yani 1940’ların başından baÅŸlar ve günümüze kadar gelir. Ne var ki Ernaux, bu iki yapıt arasındaki isim benzerliÄŸi için “basit bir rastlantı†3 demekten öteye gitmeyecek ve yapıtlar arasındaki metinlerarası bağı itiraf etmeyecektir.HÄ°BRÄ°D EDEBÄ° METÄ°NSeneler, 20. yüzyılın ikinci yarısında rastladığımız hibrid edebi metinler baÄŸlamındadır. Bu çalışma Ernaux’nun oto-sosyobiyografi olarak tanımladığı yazım tarzında, daha önce deneyimlemediÄŸi bir anlatım ÅŸekline pencere açar:Önceki yapıtlarında birinci tekil ÅŸahıs anlatıcıyı kullanan Ernaux, burada, kendinden bahsederken kullandığı elle4 zamiriyle ikili bir etki yaratır. Öncelikle Ernaux’ya göre, anlatılarda alışılagelen erkek bakışı ancak bu kullanım ile aşılabilir5. DiÄŸer yandan, bu kullanım kendi kiÅŸisel tarihini kiÅŸisellikten arındırır.Ernaux’nun, ait olduÄŸu kuÅŸağın toplumsal ve siyasal tarihini anlatmak için kullandığı nous6 ve on7 kiÅŸi zamirleri ise, kiÅŸisel ile kolektif ve politiÄŸi birbiri içinde eritir.Bu yöntem, bir dönem kendisinin de aktif parçası olduÄŸu feminist hareketin meÅŸhur sloganı olan “kiÅŸisel olan politiktirâ€e gönderme yapar görünmekledir. Ayrıca bu yöntemle, Seneler’in bir “kadın anlatısı†olmanın ötesine geçerek herkesi kapsayan bir anlatı halini aldığını gözlemleriz./Archive/2021/1/31/011058963-ic2.jpgÄ°MGELERÄ°N KULLANIMISeneler’in kurgu özgünlüğünün diÄŸer bir kaynak noktası imgelerdir. Anlatıda dört tür imge dikkat çeker: görsel imgeler, bellek imgeleri, hayalet imgeler ve olay akışının saÄŸlanmasında kullanılan imgeler.Yapıtta görsel imgeler çeÅŸitlidir. Anlatıcının hayatındaki her yeni dönem, o dönemin özelliklerini taşıyan ve Ernaux’ya ait bir fotoÄŸrafın anlatımıyla baÅŸlar.“Hayatın hızının bisiklet†olduÄŸu, “gece kovalarının gübre olarak bahçeye boÅŸaltıldığı†taÅŸrada, yoklukla geçen çocukluk yıllarını ve “şehre inmek, hayal kurmak, kendini tatmin etmek ve beklemekâ€ten öteye gidemeyen ergenlik dönemini anlatırken fotoÄŸrafların kullanımı ağırlıklıdır.Anlatıdaki hareketli görsel imgeler ise birbirine zıt iÅŸlevlere sahip gibidir. Anlatıda filmin kullanıldığı bölümde anlatıcı çocuklarıyla birliktedir ve çekim eÅŸi tarafından gerçekleÅŸtirilir. Ä°lginç olan, filmde bir hareketsizlik duygusunun hâkim olmasıdır. Anlatıcı kamera karşısında, “bir türlü çekilemeyen bir fotoÄŸraf için poz veriyormuÅŸ gibiâ€dir.DiÄŸer yandan, anlatıdaki kadının “doÄŸal olamayacak kadar gecikmeli†olan gülüşü hem fotoÄŸrafik bir etkiyi hem de anlatıcının o dönemki yaÅŸamındaki duraÄŸanlığı akla getirir.GEÇMÄ°Åž ZAMAN VE ‘BEN’LER!Video kaset görüntüsünün anlatıldığı bölümdeyse, anlatıcıyı konferans vermek üzere bir lisede görürüz. Ernaux, buradaki heyecanının film çekimindeki gerginliÄŸinden apayrı olduÄŸunu ve boÅŸanıp yeni bir yaÅŸam kurduÄŸu o dönemde hayatına, bıraktığı yerden yeniden baÅŸladığını hissettiÄŸini ifade eder.Bellek imgeleri ise anlatıcının geçmiÅŸe dönmesini saÄŸlar. Fakat bu geçmiÅŸ zaman, aslında kendisi için geçmiÅŸ gibi deÄŸildir. Ernaux bunu ÅŸu ÅŸekilde ifade eder: “Yalnız olduÄŸu zamanların görüntüleri düşüyor sık sık zihnine, ÅŸehrin yürüdüğü sokaklarında, oturduÄŸu odalarda (…) kendini gözünün önüne getiriyorâ€. Bu ‘ben’lerin oralarda var olmaya devam ediyormuÅŸ gibi geldiÄŸini söyler Ernaux.Anlatıcı için bellek imgeleri bazen bir çeÅŸit gündüz düşü etkisi de yaratır. Sevgilisiyle seviÅŸme sonrası uykuyla uyanıklık arasında ortaya çıkan bu anlar, anlatıcı üzerinde geçmiÅŸe dönüş ya da geçmiÅŸi yeniden yaÅŸama hissi yaratır.Ernaux bu anlardaki hissini “palimpsest (eski zamanda üzerindeki yazı silinerek baÅŸka yazı yazılmış parşömen) hissi†olarak tanımlar:“Hayatın farklı anlarında hissediyor kendisini, birinden diÄŸerine kayıp gidiyor. (…) GeçmiÅŸin ve ÅŸimdinin birbiriyle karışmadan üst üste bindiÄŸi ve bugüne kadar var olmuÅŸ bütün hallerinin bir çırpıda beliriverdiÄŸi bir zamanâ€. Onu bir çeÅŸit “saflığa†sevk eden “bu his onu sözcüklerden (…) [ve] dilden uzaÄŸa, anıların olmadığı ilk yıllara, beÅŸiÄŸinin pembe sıcaklığına doÄŸru çekerâ€./Archive/2021/1/31/011123025-kapakic3.jpgYAZMAK GERÇEÄžE ULAÅžMAKTIR!Anlatıda hayalet imgelerin kullanımı anlatıcının özellikle hayalinde canlandırmakta zorlandığı gelecek ile kurduÄŸu iliÅŸkilerde ortaya çıkar. “Yirmi yıl sonraki kadın bir fikir, bir hayalet. Asla o yaÅŸa eriÅŸmeyecek†der geleceÄŸini düşünürken.Olay akışının saÄŸlanmasında kullanılan imgeler ise, anlatıcının hem kiÅŸisel hem de toplumsal olayları bir slayt gösterisinde akıyor gibi ifade etmesini saÄŸlar. Burada görülen imge akışı süreklilik arz etse de her zaman birbiriyle baÄŸlantılı deÄŸildir.Annie Ernaux için yazmak bir daha asla dahilinde “olamayacağımız zamandan bir ÅŸey kurtarmak†ve gerçeÄŸe ulaÅŸmaktır. Çünkü gerçek hiçbir zaman en baÅŸtan bize sunulmaz8.«Les Années», le livre d’une vie d’Annie Ernaux’ [«Seneler», Annie Ernaux’nun bir yaÅŸam kitabı]. Le Monde, 7.2.2008.2 Bacholle-Boskovic, M. «Annie Ernaux: De la perte au corps glorieux» [“Annie Ernaux: kayıptan görkemli bedeneâ€]. Presses universitaires de Rennes, 2011.3 «Les Années», a.g.e.4 Fransızcada “o†anlamına gelen diÅŸil üçüncü tekil ÅŸahıs.5 Ferniot, C., Delaroche, P. «Entretien avec Annie Ernuax [Annie Ernaux ile röportaj]». L’Express: culture avec lire. 1.2.2008.6 Fransızcada “biz†anlamına gelen birinci çoÄŸul ÅŸahıs.7 Fransızcada “biz†anlamında da kullanılan nötr üçüncü tekil ÅŸahıs.8 Rerolle, R. «Annie Ernaux. Entretien avec Raphaëlle Rérolle [Annie Ernaux. Raphaëlle Rérolle ile Röportaj]». Écrire, écrire, pourquoi? [Yazmak, yazmak, neden?]. Éditions de la Bibliothèque publique d’information, 2011.Seneler / Annie Ernaux / Can Yayınları / 232 s. / 2021.
Çiçek Doğu
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/661709-ben-otekinin-degil-bizim-hikayemiz/
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/661709-ben-otekinin-degil-bizim-hikayemiz/
Other News
Vitrindekiler...
Karadeniz’e gömülen aydınlık
Sahi, ev neresi?
Japon dilinin ilahı!
‘Disleksi ile BaşaÇıkma Rehberi’
Marmaris'te heyelan, yolu trafiğe kapattı
BeşiktaşGüven Yalçın'ıkiralıyor
“Arabayıbıraktığınız alan yol giriÅŸidirâ€notu yazan yurttaÅŸa gözaltı
Cenk Tosun: "Yeniden tarih yazmaya hazır mıyız?"
Kemal Kılıçdaroğlu'ndan yaşamınıyitiren Cahit Kayra için mesaj