‘Yarın’ların ‘umut’lu şarkıları ve 1970’ler
70’li Yıllarda Türkiye: Sazlı Cazlı Sözlük - “Görecek günler var daha†adlı kitabında, 70’lerin müziğine toplumsal değişimin ve siyasetin aynasından bakıyor Derya Bengi. Devamında ise “A’den Z’ye, Abba’dan Zülfü’ye†uzanarak koca on yılın birikimini anılarla, öykülerle, plaklarla dile getiriyor.
/Archive/2021/2/2/000657390-kapakic1.jpgDerya Bengi’nin 50’li yıllarda Türkiye: Sazlı Cazlı Sözlük - “Şimdiki Zaman beledir†ve 60’lı Yıllarda Türkiye: Sazlı Cazlı Sözlük adlı kitapları epey ilgi çekmiÅŸti. Giderek bir piyasa hâlini alan “nostalji dünyasıâ€nın neredeyse ilk ve özgün bir fikirle derlenip toplanmış, kapsayıcı bir hâliydi çünkü Bengi’nin kitabı.Bir yandan dönemin toplumsal meseleleri akıp giderken sayfalar arasında diÄŸer yandan bu toplumsal olayların üstünde dönen bir dünyanın ÅŸarkılı türkülü resmini çiziyordu Bengi. 1950’ler, 1960’lar Türkiyesi’nin toplumsal ritmi üzerine müziÄŸin o kendine has dünyasının ritmini yediriyordu. Bir anlamda 1950’ler ve 1960’lar Türkiyesi’ni müzikle okuyordu.Siyasal ve kültürel boyutlarıyla, bu rengârenk dönemin perde önünden ve perde arkasından anılar da çıkıyordu elbette gün yüzüne ve bu anılar gazete sayfaları arasından kendini gösteriyordu okura. Belki kimsenin bir daha dönüp yüzüne bakmayacağı tozlanmış gazete ve dergi sayfaları, bugünün okuru için de anlam kazanıyordu böylelikle./Archive/2021/2/2/000712030-ic2.jpgDÃœNYAYI DEĞİŞTÄ°RMEK Ä°STEYEN GENÇLERÄ°N TEMPOSUO günlerin bakışına, mizacına, lisanına, sesine sadık kalmaya çalışıyordu ayrıca yazar. Dahası; dünyayı deÄŸiÅŸtirmek isteyen gençlerin, yeni bir tempo tutmaya baÅŸlamış hayatın heyecanına ortak olmaya çalışıyordu.Tam da bu nedenle Bengi’nin ortaya çıkardığı kitaplar, müzikle yazılmış bir toplumsal tarih çalışmasıydı. Bu toplumsal tarihin akışı ise gündelik hayatın tarihiyle veriliyordu.Kitaplara verilen sözlük formu ise meseleleri derli toplu bir hâle getirmenin ötesinde; kitabın, o günleri açıklayabilmede önemli bir rehber olacağı ironisini daha en baÅŸtan hissettiriyordu.Yazının hemen başında da bahsedildiÄŸi gibi içerik ve bu içeriÄŸi ele alış ÅŸekli böylesine özgün olunca kitaplar da okurun radarına hemen takıldı…İki askerî darbenin arasına sıkışmış ve bir tanesine giden yolun tozunu atmış, toplumsal anlamda bu çok deÄŸerli zamanı okuma giriÅŸiminden sonra bu bir adım ötesinin resmiyle geliyor okur karşısına Bengi: 70’li Yıllarda Türkiye: Sazlı Cazlı Sözlük - “Görecek günler var dahaâ€.Derya Bengi bu kitabında da ilk ikisinde izlediÄŸi haritanın izinden gidiyor. Kitabın ‘Sunuş’ yazısında Bengi, “Bu sazlı cazlı sözlük, 70’lerin müziÄŸine toplumsal deÄŸiÅŸimin ve siyasetin aynasından bakıyor†diyerek, çalışma boyunca ne yapmaya uÄŸraÅŸacağını açıklıkla dile getiriyor.Devamında ise kitabın, “A’den Z’ye, Abba’dan Zülfü’ye†uzanarak koca on yılın birikimini anılarla, öykülerle, plaklarla dile getirdiÄŸini söylüyor.UMUDUN ON YILI!Derya Bengi, 1950’lerin ve 1960’ların sazlı cazlı söküğünü yaparken, dönemleri özetleyecek ÅŸarkılar olarak “Şimdiki zaman beledir†ve “Dünya durmadan dönüyorâ€u seçmiÅŸti; kitapların alt baÅŸlığı, ÅŸarkıların sözlerinden alınmıştı. BelirlediÄŸi on yılların hızlı deÄŸiÅŸimini anlatabilmek için iki ÅŸarkı da dönemlerinin özeti gibiydi âdeta.1970’leri ise “umutâ€un on yılı olarak anlatıyor Bengi. 68 KuÅŸağı’nın taşıdığı “yarın†beklentisi ve “güzel günler†temennisi, 1970’lerin adını “umut†koymamızda bize yardım ediyor.Yine Derya Bengi’nin ‘Sunuş’ yazısından devam edersek…Yılmaz Güney’in sinemada “Umut†dediÄŸini söylüyor Bengi. Pınar Kür’ün “Yarın… Yarın…†romanı devrin, güzel günler temennisini yarınlarda aradığının edebiyat cephesinden bir yansıması olarak karşımıza çıkıyor âdeta.Meselenin müzik cephesine gelindiÄŸindeyse Orhan Gencebay sahne alıyor bu kez; “Biz görmesek de görecekler var o mutlu yarınları†derken Gencebay, bir kitlenin, büyük bir kitlenin hislerine tercüman oluyordu.Aynı ÅŸekilde Ali Rıza BinboÄŸa ise bugün bile herkesin yüzünde tebessüm uyandıran ÅŸarkısında “Yarınlar benim, yarınlar senin, yarınlar onun, yarınlar bizim†diyordu. Devamını herkes biliyor: “Yarınlarda, yarınlarda mutlu günler var…â€/Archive/2021/2/2/000734749-ic3.jpgUZAKLAÅžAN HÃœRRÄ°YET!Dönemin “yarınlar umuduâ€nu şöyle okuyor yazar: “60’lı yıllarda toplum ‘hürriyetin elle tutulacak kadar yakınında’ olduÄŸu inancıyla bugüne sarılıyor, ’70’li yıllarda [aslında] ne kadar uzak olduÄŸunu’ yavaÅŸ yavaÅŸ sezerek yarına sığınıyordu sanki…â€Tam da bu nedenle 1970’leri anlatan ÅŸarkı olarak “Görecek günler var dahaâ€yı seçmiÅŸ Bengi. Sabahattin Ali’nin ÅŸiirinden alınarak dönemin bir baÅŸka kült ismi Edip Akbayram tarafından bestelenerek seslendirilen ÅŸarkı, Bengi’nin çizdiÄŸi çerçeveyle dönemin özeti niteliÄŸinde karşımıza çıkıyor.Öte yandan 1980’e uzanan dönemin tüm gerilimini üzerinde taşıyan bir zaman dilimi 1970’ler. Sayfalar arasında dolaşırken bunun izlerini görmek de mümkün ancak Bengi daha çok 1970’lerin içinde kalmak istemiÅŸ. 1980’e uzanan o gerilimli damarı belirginleÅŸtirmeye çalışmamış.Görülen o ki “Sazlı Cazlı Sözlük†çalışamasının devamı gelecek. 1980 süreci, diÄŸer on yıllık süreçte daha net ortaya çıkacaktır.Åžarkıları, icracılarını, filmleri, gazeteleri, dergileri, edebiyatçıları ve dönemi birbiriyle konuÅŸturma uÄŸraşı aslında Bengi’nin yaptığı “Sazlı Cazlı Sözlükâ€leriyle.Bu hâlâ konuÅŸtuÄŸumuz ve aslına bugünlere nasıl geldiÄŸimizi özetleyen dönemlere kim “dün†diyebilir? Yakın tarihin gündelik akışıyla birlikte bir popüler kültür okuması aynı zamanda Derya Bengi ile ortak olduÄŸumuz bu sözlük serüveni. Bu serüvende sıra 1970’lerin ÅŸimdi…70’li Yıllarda Türkiye: Sazlı Cazlı Sözlük / Derya Bengi / Yapı Kredi Yayınları / 398 s.
Baran Çağsu
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/662097-yarinlarin-umutlu-sarkilari-ve-1970ler/