News - Haberler
Özen Yula:“‘Yeni’kavramıçok yıprandı!'
| Thursday, 02.04.2021, 12:21 AM | (237 views)
Türkçe Haberler En Son Başlıklar
Özen Yula: “‘Yeni’ kavramı çok yıprandı!'
Özen Yula’dan yeni bir memlekete ve kuşağa on iki yıldan sonra yeni bir roman; Her Zerre Kara! Milliyetçi rapçisinden muhafazakâr baristasına, dilencisinden yaşam koçuna, sabah programları starından sözlük yazarlarına kadar farklı insanların birbirine bağlanan maceraları… Hırsları, açgözlülükleri, tamahkârlıkları ve bastırılmış hınçları eşliğinde memleketimden insan manzaraları ve uçlarda yaşanan duygu durumları… Yeni İstanbul’un öz hikâyesiyle, aşkı, hiddeti ve şefkatiyle yüzleşmeye ya da ona yaptıklarımız karşılığında bu efsunlu kentin bize nasıl bir yanıt vereceğiyle yüzleşmeye hazırsanız Özen Yula ile söyleşimize başlıyoruz!
/Archive/2021/2/4/002318226-kapakic1.jpg- Ä°nsanı, duvarları, taÅŸları, tarihiyle Ä°stanbul’un semtleri, havası, etnik çeÅŸitliliÄŸi iç içe geçiyor, bileÅŸiyor Her Zerre Kara’da. Toplumsal gerçekçi bir ÅŸiirsellikte ağıtlaÅŸarak betimleniyor. Kentin deÄŸiÅŸen çehresi, ruhu, karakterine; genelde “bir ‘şimdiki zaman’ kipindeâ€, arada bir geniÅŸ zaman ve rivayet kipleriyle yaÅŸanan bu yeni devre kümelerce tanıklık Her Zerre Kara. O zaman kipini ve bölümlemeleri sorarak baÅŸlayalım.Bu metinde geçmiÅŸ zaman yok. Çünkü günümüzde artık, kendinden emin bir biçimde kullanılan “di’li geçmiÅŸ zaman†yok. “Mışâ€lar, “miÅŸâ€lerle hep bir rivayet, oyalama, yeniden kurma ve de sınırsız bir ÅŸimdiki zaman’da ân’ı yaÅŸamak niyeti var. Ama yekpare bir an belki böyle anlatılır günümüzde; ferah, ÅŸimdi olan bir geniÅŸ anda.Bölümlemelere gelince her biri kendi kahramanının kaderini ve sürecini anlatıyor. Rakamlarla harfler bir araya gelip bir baÅŸlangıç kuruyorlar kendilerince.Her bölümün karakteri bir sonraki bölümün yaklaşık ortasına kadar varlığını sürdürüyor. Ya da daha sonraki bölümlerde bir biçimde karşımıza çıkıyor. Kendi hayatının kahramanı olan kiÅŸi, diÄŸer hayatların yan kahramanı oluyor.Onların karşılaÅŸmalar, rastlaÅŸmalar, karar verilmiÅŸ buluÅŸmalar, serseri mayın gibi gezmeler arasında kesiÅŸen yollarda kendi kiÅŸisel hikâyelerini yazmalarını istedim.“’YENİ’ KAVRAMINA KALBÄ°NDEN BAKTIMI!â€- Nasıl bir çaÄŸ fırtınasına tanıklık sunmak ve ne denli yoÄŸun içselleÅŸen gözlemlerden mürekkep Her Zerre Kara? Ve insanın, insanlığın giyindiÄŸi o “sürdürülebilir kayıtsızlık haliâ€nin Her Zerre Kara’nın eklektik yapısındaki yaÅŸamlara ta merkezden yansısını anlatır mısınız?“Yeni†kavramı çok yıprandı, dikiÅŸ tutmuyor. O kavrama kalbinden bakmaya karar verdim. Orada “yeni†gelen neydi herkese? Hor görmeden, reddetmeden, kibirden uzak bir “anlama çabasıâ€yla. Sonuçta anlamadan kabul ya da reddedemezsiniz.Bütün devir bir “muallakta olmak†ve “devrana sığınıp bugünden maksimum yararı saÄŸlamak†üzerine formüller sunuyor. Bugün, uzak geçmiÅŸin sahiplenilmesi, yakın geçmiÅŸin reddedilmesi ve ikisinin de yeniden kurulması üzerine oturtuluyor.Her Zerre Kara’nın kahramanları da sıradan ve hayatta hep karşılaÅŸtığımız insanlar; en az onlar kadar da sıra dışılar. Ancak kayıtsız kalarak günü sürükleyebiliyorlar. Kadın cinayetlerine, kaybolanlara, göz göre göre kendini mahvedenlere, linçlere...Ä°ÅŸte onlar umursamayanlar. Hayatlarını idame ettirdikleri sürece kıyametin kopmasında sakınca yok. Ä°lginçtir ki bu da “yeniâ€nin durduÄŸu zemini çok belirleyen durumlardan biri./Archive/2021/2/4/002341211-ic2.jpgDAHA FARKLI BÄ°R DÄ°L MÃœMKÃœN MÃœ?- YaÅŸamın dönüşen, paylaşımların samimiyetsizleÅŸmesi, biriken anıların kekremsiliÄŸi, koyu gri ticarileÅŸme, dejenerasyon, dar yaÅŸamda acayip paslaÅŸmalar, kültürel bulamaç, göçmenler ve onlara kesilen sosyolojik fatura... O kötücül imtihan... Kozmopolit dünyanın memleketim kertesinde; küresel, kapitalist düzende az geliÅŸmiÅŸlikle daha betere doÄŸru yozlaÅŸan; kültürel, siyasal, etnik bir havanda dövülüş... DoÄŸu-Batı arasında kalmışlık, o sıkışmışlık, o belâlı hal… Ötekilik… Yakın ve uzakların, örülen duvarların ve bireysel koordinatlarda yaÅŸamanın sıkı bir anlatısı Her Zerre Kara. O amorf, yeni insanın sıkı bir yansısı.Roman alanında bugünü günümüz diliyle nasıl anlatabilirim üzerine düşündüğüm bir süreçti benim için. Yeni Ä°stanbul’u, tarihsel derinliÄŸini göz ardı etmeden, kaos’un içinde bir düzen varsa onu görmeye çalışarak anlatmak istedim.On iki yıl romandan uzak durup oyun yazmaya ağırlık verdim. Diyalog ya da monolog ihtiyacı vardı bende. Ama artık zaman, doÄŸru dürüst hikâye anlatabilenlerin anlatma zamanı. Daha farklı bir dil mümkün mü, günümüz Türkiye’sinin ruhu nasıl devam ediyor yolculuÄŸuna, birey olarak bunun neresindeyim üzerine düşünme süreçlerinden geçtim. Klasik edebiyatımızın örneklerini okumaya ağırlık verdim.Tanıklıklarım, okuduklarım, gördüklerim bu “amorf†durum üzerine yoÄŸunlaÅŸmamı saÄŸladı. Ä°nsan olma durumundan soyutlanan, neticede cisminden de soyutlanıyor. Biz karşımızdakine kızdığımızda bunu birbirimize insan cinsine ait olmayan isimlerle hitap ederek karşılamaya ya da böylece yüreÄŸimizi soÄŸutmaya çabalıyoruz.Bu durum düşünce aÅŸamasında, insanın cismini kaybedip baÅŸka bir varlık alanına geçmesi olarak belirdi bende. Sonuçta da okuduÄŸunuz gibi “amorfâ€, “akışkanâ€, “kendi içinde köpürerek yiten†ya da “piksel piksel ayrışan†cisimsiz varlıklar çıktı ortaya. Onların yönlendirdiÄŸi durum ise bence salt simgesel olmaktan çok öte bir yapı.Elbette romanda teknik olarak karşılaÅŸtığınız monolog/diyalog/tanıklık/anlatı/rap/arabesk/distopya motiflerinin bir araya geldiÄŸi melez yapı bu sonucu pekiÅŸtirmek için ve farklı bir anlatım arayışının sonucu olarak belirdi./Archive/2021/2/4/002409804-ic3.jpgÄ°ÅžTAHLI BÄ°R METÄ°N- Büşra ve Sena’nın arayışları… Ezberlerinin gerçeklikler karşısında bozunumu… Kentin uhrevi havasıyla tekno sazın karıştığı, aÄŸzı burnu darmadağın sosyal dokudan ve çehreden arızalarını soÄŸuran ve cızırtılar eÅŸliÄŸinde kaybolan insanlar, yaÅŸamlar... Bilimle hem kafa kafaya gelen hem iç içe geçen metnin merkezindeki gerçeküstü yapıyı anlatır mısınız?Bilimsel olan edebî olanın içinde nasıl yer bulur konusu üzerine çalıştım biraz. Daha çok iç konuÅŸma düzleminde gerçekleÅŸtirdim o bölümleri. Dünyada hep hurafe önceliÄŸi alır, ardından mitoslar, sonra bilgi gelir.Ama hurafeden ve mitostan önce onların kadim bir bilginin deforme olmuÅŸ halleri olup olmadığını bilemeyiz. Bu “muallakta olma†durumu elbette kendi yerini kurdu anlatımda. Sürreel yapı tarzında bir durum kalmadı diye düşünüyorum.Åžu an içinde yaÅŸadığımız pandemi süreci ve devamında gelenler, eskiden sürreel diyebileceÄŸimiz; ama artık sadece “hayatın gerçekliÄŸi†diye bakabileceÄŸimiz durumlar. Dolayısıyla romanda yaÅŸananları sürreel deÄŸil de, bir gün olması olası durumlar biçiminde ele almak daha mantıklı gibi.Metafizik olanın fiziksel evrendeki karşılığı çok muallak bir durum elbette; ancak bir o kadar da reddedilemez bir yapı. Belki insan beyninin kendi kendine oynadığı bir oyun ya da karşı konulması olanaksız bir “karşı hakikat†durumu. Farklı boyutlar neden farklı bir biçimde karşı karşıya gelmesin ki zaten?- Trajedisi bol bir metin... MetaforlaÅŸtığı metnun baÄŸrında okurun vicdanına çağın olanca gerçekliÄŸiyle ağırlaÅŸarak deyim yerindeyse taÅŸ gibi oturuyor metnin panik atak anları hele ki... Okura huzur vermek için deÄŸil bireyin farkında olmasını, susamamasını imlemek üzere yazılmış bir kitap Her Zerre Kara. Ne der, neler ekler yazarı?Herkesin içini susturamadığı anlar olur hayatta. Her Zerre Kara içini susturmayan insanların çeliÅŸkileri, çatışmaları üzerine anlar da sunuyor bize. Aslına bakarsanız bir insanın içini tam olarak susturabildiÄŸini sanmıyorum.Muhakkak gündelik yaÅŸamın bir yerinde patlak veriyor o vicdani durum. Yalnızca öfkeyle, kinle, kızgınlıkla olmuyor bu; aynı zamanda yardımcı olmaya çalışmakla, birine maddî-manevî yardımda bulunmakla, ÅŸefkat ya da merhamet beslemekle de oluyor bu.Bu açıdan iÅŸtahlı bir metin olduÄŸunu düşünüyorum romanın. Uzun zamandır romana yaklaÅŸmayan bir yazar çok daha iÅŸtahlısını yazabilir elbette. Ama estetik anlayışım bu kadarının yeterli olduÄŸunu düşündürüyor bana./Archive/2021/2/4/002516804-ic5.jpgÄ°NSANLIK KAZANMAKLA KAYBETMEK ARASINDA!- Sayısız bizden örneklem var kuÅŸkusuz ama ikisini seçersek; Aybüke Ä°lgin nasıl bir turnusol günün gayet iyi okuduÄŸu gösterişçi ruhuna? Ya üzerinde yaÅŸadığı topraklarda artık neyin nasıl olduÄŸunu bir türlü anlamayan araftaki, yaÅŸamda gayenin ve gaibe, o bilinmez evrene, o ara kesite yol almış kızkardeÅŸi Sena’nın peÅŸindeki Büşra? Ve Hayatla BaÅŸa Çıkma Yolları’nın gurusu yaÅŸam koçu CoÅŸkun Ermiş’i de atlamamalı...Aybüke Ä°lgin, sabah programları starı; ülkenin göz bebeÄŸi. Ancak elde ettiÄŸi imtiyazları kaybetmemek için her türlü deÄŸeri sıfırlayabilecek özellikte bir kadın. MüthiÅŸ zeki, çekici, tehlikeli ve bir o kadar da kimsesiz. Star olmasını göz ardı edersek, günümüzde böyle insanlar var.Büşra da hayatta en deÄŸer verdiÄŸi insanı, kız kardeÅŸini, ancak sabah programlarında anlatılacak kadar garip bir biçimde kaybediyor. Sonra da bir sosyete falcısının cinini kız kardeÅŸi Sena’nın yerine ikame ederek bambaÅŸka bir yola çıkıyor kendince. Görünenle metafizik arasında merak ettiÄŸi alanı keÅŸfediyor.CoÅŸkun Ermiş’e gelince o bir hayat gurusu, asıl ismi bambaÅŸka; ama evlatlık verildiÄŸi ailede anlatma-ikna etme konularında çalışırken adını da deÄŸiÅŸtirip yüz binler satan bir yaÅŸam koçu olmayı kafaya koymuÅŸ. Ta ki, o olaya dek! Bu kiÅŸiler kazanmakla kaybetmek arasındaki ince çizgide gezinirken, günümüz insanının baÅŸarı hırsıyla ilgili bayağı ipucu sunuyorlar.Bir de arada karşımıza çıkan diÄŸer kahramanlar var. Artık alzheimer’ın ÅŸefkatli kollarındaki Madam Agavni, bön bön bakınarak gezinen Cengiz, hırsı zekâsını kat be kat aÅŸan Ä°layda, kucağında bebesi ile yeni dönemin popüler semtlerinde dilenen Medine, kafası karışık milliyetçi rapçi DJ Ä°dris ve bro’su Feramuz, garip bir aÅŸkın aykırı kiÅŸileri Ramazan ile Behiye, astrolog falcı Sitare, vücutçu barmaid Åžerha, oyuncu adayı Ayda, Suriyeli küçük kız Saya, muhafazakâr barista Mami, nargile kafenin DoÄŸulu garsonu Bışbış, Mecidiyeköy’de bir otelin müdürü Bünyamin ve daha birçok kiÅŸi akıp gidiyor kesiÅŸen hikâyelerde. Ama genelinin tek amacı günü kurtarmak…/Archive/2021/2/4/002433039-ic4.jpg- Tüm yapıt deÄŸiÅŸimin yokuÅŸ aÅŸağı ÅŸerre yol alışına sıkı bir gösterge sunarken kiÅŸileri genelinde maÄŸdur özelinde maÄŸdur edenlerle toplumlaşıyor. Åžehrin, yaÅŸamın girdabında, kimi aynı kimi apayrı dünyaların amorflaÅŸan suretlerinin bir bir piksel piksel dağılarak, cızırdayıp yok olarak yutuldukları toplumun her katmanından ses veriyor Her Zerre Kara.Her Zerre Kara aslında kendi adına rahatça konuÅŸan bir roman oldu bence. Okuyanlar bu dediÄŸimi anlayacaklar. Farklı toplumsal kesimlerden insanlar ve kesiÅŸen hayatları o yapılarla ilgili birçok görüntü sunuyor bize. Sadece bunları deÄŸil, “yeni†denileni ve o ÅŸekilde yüceltileni de bu katmanlar arası geçiÅŸlerle sorguluyor kendi sınırları içinde. Belki birinin “yeniâ€si diÄŸerinin “çok eskiâ€sidir bu dünyada.- Tüm o kıyamete iliÅŸkin metnin isyan duygusuyla gelgitini yazınlaÅŸtırma aÅŸamalarına iliÅŸkin neler söylersiniz?Bir reddediÅŸi ya da kayboluÅŸu anlatmak hem edebî hem de matematiksel bir durum bana göre. Çok üzerinde durarak, roman kuramını kendimce yeniden gözden geçirerek, birtakım denemelere giriÅŸerek yazdım Her Zerre Kara’yı. Dili konusunda da ince eleyip sıkı dokuduÄŸumu düşünüyorum. Necla FeroÄŸlu gibi usta bir editörle ve düzeltmenle de iÅŸ birliÄŸinin yararlarını gördüm. Yazması zor, ama edebî tat alınarak okunmasına dikkat ettiÄŸim bir roman.- “Gerçeklikâ€, sizden alıntıyla “kırılabilen, ufak ve göreceli parçalara ayrılıp her bireyin kafasındaki kavram raflarına ayrı ayrı parçaları yerleÅŸtirilen bir yapıya dönüşüyor. Ancak bir bireyin ‘adalet’ rafına yerleÅŸtirdiÄŸi gerçeklik parçası ile bir diÄŸerinin oraya yerleÅŸtirdiÄŸi gerçeklik parçası o kadar birbirinden farklı ki! Durum bununla da sınırlı kalmıyor Büşra’nın algıladığı kadarıyla. Bir bireyin ‘adalet’ rafına yerleÅŸtirip üst üste yığdığı gerçeklik parçaları bir diÄŸer bireyin ‘düşman’ rafına, bir baÅŸkasının ‘vatan hainliÄŸi’ rafına, birinin de ‘yandaÅŸlık’ rafına kaldırılmış oluyor. Televizyonda ‘lakin’lerin ‘âlâ’ların havada uçuÅŸtuÄŸu tarihi diziler furyasından sonra bütün dizilerde kendi adaletini kendi saÄŸlamaya yemin etmiÅŸ, ellerinde silahla adalet peÅŸinde koÅŸan erkek ve kadınların ortaya çıkması boÅŸuna deÄŸil!†Ne ekler yazarı?Bence gerçeklik artık eskisinden daha farklı bir anlam ifade ediyor bu ülkenin her bireyi için.Her Zerre Kara / Özen Yula / DoÄŸan Kitap / 280 s. / 2021.
Gamze Akdemir / Cumhuriyet Kitap Eki
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/662566-ozen-yula-yeni-kavrami-cok-yiprandi/
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/662566-ozen-yula-yeni-kavrami-cok-yiprandi/
Other News
‘Hamdi, insanın ufku yine insandır!’
'Geri DönüşmüBirlikte Yaşam mı?'
‘İktisat OkullarıveÜnlüİktisatçılar’
Ä°lk beraberlikten sonuna kadar!
Sologup’tan‘KüçükŞeytan’
22 milyona aldılar UEFA kadrosuna yazmayıunuttular!
ABD Dışişleri'nden Türkiye açıklaması: Cinsel azınlıklara yönelik nefret söyleminişiddetle kınıyoruz
Polis, ODTÜöğrencilerinin evdeışık aç-kapa eylemine müdahale etti
Antalyasporlu Hakan: Keyfimizden yatmıyoruz
AKP Bilecik kongresinde küfür skandalı