Gitarist / besteci Murat Usanmaz: ‘Müziğin gücünü paylaşmak paha biçilemez’
Pandemi günlerinin seyircisiz konserlerinde gitarist / besteci Murat Usanmaz’ı dinledik.
Ä°spanya ve Almanya arasında yaÅŸamaya devam eden, kendini Türkiye asıllı bir dünya vatandaşı olarak tanımlayan gitarist/besteci Murat Usanmaz ile Cemal ReÅŸit Rey Konser Salonu’nda 4 Åžubat’ta verdiÄŸi “Baroktan Flamenko’ya†konseri sonrası pandemi sürecini, seyircisiz çalma deneyimini ve projelerini konuÅŸtuk.- Müzisyenleri derinden etkileyen pandemi günleri nasıl geçiyor?Yeni eserler, yeni projeler, Almanca ve Ä°talyanca öğrenmek, yaklaşık 20 yıl sonra tekrar ÅŸan çalışmalarına baÅŸlamak ve spor ile ilgili kendime koyduÄŸum hedeflerden dolayı hayat her zamanki gibi dolu dolu geçiyor açıkçası. Profesyonel hayatımı tabii ki tüm müzisyenler gibi derinden etkileyen pandemi koÅŸullarını elimden geldiÄŸince kiÅŸisel olarak en olumlu ÅŸekilde geçirmeye gayret ediyorum. Biliyorum ki her ÅŸey gibi bu süreç de geçecek ve güneÅŸe çıkacak bir yol mutlaka var. Ve bunların hepsinin üstünde ve ötesinde pandemi sürecinde hayatımıza giren bebeÄŸimiz Can León ile babalık duygusunu yaÅŸamak kelimenin tam anlamıyla harika!- Klasik ve flamenko gitar için beste ve düzenlemeleri de olan geniÅŸ repertuvarlı bir sanatçısınız. Konser programınızı nasıl belirlersiniz?Hem CRR’deki konserimde hem de genel olarak tüm konserlerimde önceliÄŸim farklı dönem eser ve bestecilerine yer vermek. Ancak en önemlisi repertuvarımı her zaman çalmaktan çok zevk aldığım eserlerden oluÅŸturuyorum. Bizleri, özellikle enstrümantal müzik icra eden sanatçıları birer hikâye anlatıcısı olarak görüyorum. Her eser sessizlikle baÅŸlayıp, sessizlikle biten yeni ve farklı bir hikâye. Öncelikle ben hoÅŸlanmalıyım ki hikâyeden dinleyenler de hoÅŸlansın. CRR konserim için de Barok dönemden flamenkoya ulaÅŸan ve gitarın farklı renk ve tatlarını aynı konserde dinleme imkânı saÄŸlayan Bach, Tarrega ve Barrios gibi benim favori bestecilerimin eserlerinden oluÅŸan bir repertuvar seslendirdim. Paco de LucÃa’ya ithaf ettiÄŸim “Adiós Maestro!†isimli bestemi de çaldım. Dünya prömiyerini Uluslarası Sevilla Gitar Festivali’nde Paco de LucÃa anısına yapılan konserde gerçekleÅŸen bu eser kiÅŸisel olarak benim için önemli olmakla beraber Türk müziÄŸinden öğelerin flamenko üslubu ile doÄŸal olarak harmanlanması açısından hem Türkiye’de hem de yurtdışında ilgiyle karşılandı.‘TV PROGRAMI HÄ°SSİ’- Sanaldaki seyirciye sahneden çalmak nasıl bir duygu?Öncelikle CRR’yi baÅŸta Cem Mansur olarak bu zorlu dönemde iyi müziÄŸi teknolojinin verdiÄŸi olanaklarla izleyiciyle buluÅŸturmaya devam etmesi için gösterdikleri iradeden dolayı alkışlamak isterim. Görüntü ve ses kalitesinin yeterli olduÄŸunu düşünmekle beraber biz sanatçılar için harika bir sahne olan CRR’nin tamamen boÅŸ koltuklarına karşı bir konser vermek ve seyircilerle hiçbir ÅŸekilde bir etkileÅŸim olamaması açıkçası sanki seyircisiz bir televizyon programında konser veriyormuÅŸsunuz gibi hissettiriyor. Ancak daha önce aynı sahnede defalar konser vermiÅŸ olmaktan ve bu köklü sahnenin sanatçıya yansıyan ruhundan dolayı yine de içsel olarak bir konser atmosferi yaratılabiliyor. Eser aralarında alkış duymamak da gerçekten ilginç bir deneyim. Ancak müziÄŸin gücünü ve derinliÄŸini kalpten kurulan baÄŸ ile internet ortamında bile olsa tüm dünya ile paylaÅŸmak paha biçilmez.DÄ°JÄ°TALÄ°N ARTILARI...- Geri dönüşler mutlu etti mi? Kayıt dinlemenin de artısı var mı?Her ÅŸeyden önce yaklaşık bir yıl aradan sonra ekranda dahi olsa beni bir konser salonunda gördükleri için beni takip eden dinleyicilerimin ve yakın çevremin mutluluklarını benimle paylaÅŸmaları çok hoÅŸ. Repertuvar seçimi ve performans konusunda çok mutlu eden ve heyecan verici geri dönüşler aldım ve alıyorum. Aynı kaydı defalarca dilekleri bölümden itibaren diledikleri kadar izlemeleri, ses seviyesini artırıp azaltmaları ve diledikleri zaman ara verip tekrardan baÅŸlayabilmelerini bazı avantajlar olarak sayabiliriz. Sanatçı seyirci etkileÅŸimi, bir konser salonunda bulunup, havasını solumak ve geleneksel konser alışkınlıkları gibi faktörler ne yazık ki ekrandan seyirciye geçememekte. Ve canlı konser dediÄŸimiz ÅŸeyin sahne üzerindeki performansın seyircinin enerjisiyle iç içe geçmesinden oluÅŸtuÄŸunu hesaba katarsak bir an önce gerekli koÅŸullar saÄŸlanarak canlı konserlerin tüm dünyada verilmesinin saÄŸlanması en içten dileÄŸimdir.- Yeni projeler var mı?Ä°stanbul’da doÄŸup, ilk gitarımı Ä°stanbul’da alıp, ilk konserimi Ä°stanbul’da verip, konservatuvardan Ä°stanbul’da mezun olduktan, hayalini kurduÄŸum uluslararası kariyere Ä°stanbul’dan yola çıkarak yürümemden dolayı Ä°stanbuluma gönül borcumu ve şükranlarımı sunduÄŸum bazı özel projelerimi de hayata geçirmek için gerekli çalışmaları yapmaktayım. Yıllar içerisinde biriktirdiklerimi büyük bir heyecan ile güzel ülkem Türkiye ile paylaÅŸmak için yeni projeler üretiyorum.
Gülçin Gülan
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/663847-gitarist-besteci-murat-usanmaz-muzigin-gucunu-paylasmak-paha-bicilemez/