Hasan Erkek: ‘Şiir yazınımın temelinde, harcında!’
Hasan Erkek’in beşinci şiir kitabı Lal Destan; otobiyografi, öykü, roman, destan, fars, taşlama, anı, yazıt gibi türlerle, resim, müzik, sinema gibi sanat biçimlerini kendine dayanak yapan şiirlerinden oluşuyor. Lal Destan isminin aksine susmayan, iç çığlığını yüksek sesle duyuran, duygusal şiddetin etkisini al, kırmızı, kızıl renklerin simgeselliğiyle yansıtan, zıtlıklarla ve gelgitlerle masal tadında sunulmuş, içine tüm bir ömrün sığdırıldığı, bir söz simyası niteliğinde.
GENCER AYTÃœRE/Archive/2021/2/18/002342073-ic1.jpgİÇ İÇE ŞİİR VE FELSEFE- Lal Destan'ı okuduÄŸumuzda eski çalışmalarınızdan renkler gördüğümüz gibi daha çok özgün bir sıçrayış ağır basıyor. Lal Destan'ın bitmesi bu nedenle daha uzun mu sürdü?Bu tür sanatsal yaratımlarda süreden çok süreç etkili oluyor. Kitaptaki en eski ÅŸiir 2012’de yazılmıştır. Demek ki 9 yıl olmuÅŸ. 9+40 demek belki daha doÄŸru olur. Åžiirler biriktikçe onları toplayıp bir kitap haline getirmiyorum. Öyle “yığma†kitaplardan pek hoÅŸlanmam, doÄŸru da bulmam. Bence, her ÅŸiirin olduÄŸu kadar her kitabın da bir yapısı ve kiÅŸiliÄŸi olmalı.- Åžiirin edebiyat çalışmalarınızdaki yerini nerede görüyorsunuz?Temelinde, temelindeki harcında görüyorum. Ortaokul ikinci sınıftayken, öğretmenlerimin giriÅŸimiyle basılan ilk ÅŸiir kitabım Biz Çocuk DeÄŸildik ÇocukluÄŸumuzda adlı kitabımı saymazsak, ÅŸiir kitaplarımı öteki kitaplarımdan geç yayımladığımdan yanıltıcı deÄŸerlendirmelere neden oluyor. Ä°lk tiyatro oyunumu 1996’da, Beyaz MenekÅŸe, Hayat Yenile Beni adlı ÅŸiir kitaplarımı ise 2013’te yayımladım. Arkasından Sevdadan Kanadım (2015) geldi. Gerek radyo oyunlarım, gerek sahne oyunlarım gerekse film senaryolarım incelendiÄŸinde, hepsinin temelinde ÅŸiir olduÄŸu görülecektir.- Lal Destan zamanı anlama çabası taşıyan bir felsefi yana da sahip diyebilir miyiz? Çünkü çocukluk, aÅŸk, piÅŸmanlıklar, ölüm ve yeniden baÅŸlangıcın imgesel renklerini görebildiÄŸimiz bir anlatım söz konusu.Buna kuÅŸkusuz okur karar verecek. Åžiir ve felsefe insana, hayata, nesnelere, olaylara, olgulara farklı yollardan yaklaÅŸmaya çalışırlar. Ama birbirlerinden çokça yararlanırlar. Kimi zaman iç içe geçerler. Birçok filozun metinlerini ÅŸiir olarak da okuyabiliriz. Bazı ÅŸiirleri de felsefi metinler olarak okumak olanaklı. Felsefe gibi ÅŸiir de, dar alana sıkıştırılmamalı, sınırlandırılmamalı, her alana girebilmelidir…/Archive/2021/2/18/002420463-ic2.jpg‘ŞİİR BÄ°R VAROLUÅž SAHNESİ’- Her kelimenin insanın iç dünyasında bir “bedel†ile kaleme alındığını düşünürsek sizce ÅŸiir nasıl bir sahne?KuÅŸkusuz, ÅŸiir kurmacadır. Ancak kurmaca olması, onun sahiciliÄŸini ortadan kaldırmaz. Åžair her sözünün bedelini mutlaka ödemiÅŸtir. Åžiirlerini ömründen toplar. O ÅŸiirlerin karşılığında ömrünü verir. Hayli acı dolu bir takastır bu. Åžair bu takasa razı olandır. Çünkü ÅŸiir, bir varoluÅŸ sahnesidir.- Åžiirlerinizde kelime seçimi ve imgelem disiplininizi iç içe mi inÅŸa ediyorsunuz? Duyguların sizi kelime seçiminde tarafsız ve rahat kalmanıza sebep olduÄŸunu düşünüyor musunuz?Yaratma süreci hayli karmaşık bir süreç. ÇoÄŸunlukla bu sürecin nasıl iÅŸlediÄŸinin farkında olmayız. KuÅŸkusuz “bilinçli†üretiyoruz. Bununla birlikte, biliÅŸsel bir sıçramadan, bir çeÅŸit “aÅŸkınlıkâ€tan söz edebiliriz. Özellikle “ilk esin†aÅŸamasında beynimizin nasıl iÅŸlediÄŸini henüz bilmiyoruz.- Nurhan KaradaÄŸ'a ithaf ettiÄŸiniz KaradaÄŸ Ağıdı ÅŸiirinizde “Hocamı gömdüm çaresi yoktu†dizesinde kabullenilmiÅŸ çaresizlik deÄŸil zamanı yeniden inÅŸa etme görülüyor. Ruhunuza bu direnci veren ÅŸey çocukken yeni adımlar ve çözümler aramayı öğreten oynadığınız oyunlar olabilir mi?KuÅŸkusuz içinde yetiÅŸtiÄŸim kültürün bu “devr-i daimâ€i içselleÅŸtirmemde payı olabilir. Çocuk oyunlarında da bir döngüsellik vardır. Ama her devr-i daimde bir adım ileri gitmeyi kendim öğrendim. Sanatla ilgilenmek, hayatı sanat yoluyla alımlamak kabullenmiÅŸliÄŸi, teslimiyeti reddeder. Hayatın döngüselliÄŸi kısır bir döngüsellik deÄŸil, helezonik bir ilerlemeyi içerir. Åžiirdeki çeÅŸitlilik, yenilik de buradan beslenir./Archive/2021/2/18/002439182-kapakic3.jpg‘ŞİİRÄ°N DE TÄ°YATRONUN DA ATASI EPÄ°K ŞİİR’- Fars ÅŸiirinizdeki “İsteseydin hatırlardın†dizesi baÅŸlı başına bir ÅŸiir olacak kadar etkili. Bu ÅŸiirde sinesteziyi (birleÅŸik duygu) ve net betimlemeleri görebiliyoruz. Kelimelerinizin rengârenk olduÄŸu yorumu sizi nasıl hissettiriyor?Sanat yenilikçidir, devrimcidir. Kendinde devrim yapmayan bir sanatın, zihinsel ve toplumsal devrimlere katkıda bulunması düşünülemez. Her ÅŸiirin istediÄŸi sözcükler, beklediÄŸi sesler kendine özgüdür.- Masal ÅŸiirinizde “Geceden bir giysi nasıl biçilir†dizesinde olduÄŸu gibi devamında da “Hangi sönük yıldızlarla dikilir†dizesinde kelime seçim estetiÄŸi ÅŸiirinize sizce oyun yazarlığınızdan mı sızıyor yoksa ÅŸairliÄŸiniz mi oyun yazarlığınıza derinlik kattı?Ä°kisinin de birbirini etkilediÄŸi, beslediÄŸi olasıdır. Oyun yazarlığının kökeni dramatik ÅŸiirdir. Ama kiÅŸileri içtenlikli konuÅŸturduÄŸunuz zaman lirik ÅŸiirden de yararlanırsınız. Ayrıca hem ÅŸiirin hem tiyatronun atası epik ÅŸiirdir.- Åžiirinizde hem Ece Ayhan kapalılığı, hem Oruç Aruoba derinliÄŸi hem de Shakespeare'i görebiliyorum. Bu görüşüme katılır mısınız?Åžiirimin kapalı olması, derin olması ya da tiyatral olması için özel bir çaba içinde deÄŸilim. Zaten böyle bir çabanın ürünleri sahicilikten uzak ve gösteriÅŸe yakın olur ki gerçek anlamda ÅŸiir denemez onlara. Yakından baktığınızda, insanın karikatür yüzeyselliÄŸinde olmadığını, yaÅŸamın melodram sığlığında akmadığını görürsünüz. Ä°nsan derin, hayat örtük, zaman sırlı ve uzam çok katmanlıdır. Åžiirle onlara uygun bir estetik dil yaratmaya gayret ederiz.Lal Destan / Hasan Erkek / Kırmızı Yayınları / 140 s. / 2020.
Gencer Aytüre
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/665592-hasan-erkek-siir-yazinimin-temelinde-harcinda/