Opera sanatçısı Hakan Aysev: Opera zaten şehirde köylere götürmeliyiz
Dünyaca ünlü opera sanatçısı Hakan Aysev, bu dönemde en çok gözlerine bakamadığı seyircileri özlüyor. “Online sadece konser yapılabiliyor opera temsilinin yapılması çok zor†ifadesini kullanıyor.
Müzik derslerinde hep sınıfta kalan öğrenciydim diyor, annesinin zoruyla konservatuar sınavlarına girmiÅŸ, sonrasında ise dünyaca ünlü opera sanatçısı Pavarotti’nin öğrencisi olmuÅŸ. Dünyanın en önemli operalarında 38 baÅŸrol oynamış. Ãœnlü tenor Hakan Aysev, “Ankara Sıhhiye’de doÄŸmasaydım opera sanatçısı olmazdım. Anadolu beni çok besliyor. NeÅŸet ErtaÅŸ hayranıyım†ifadelerini kullanıyor. Hakan Aysev ile pandemide sanatı ve müzik hayatını konuÅŸtuk.* Pandemi sanat camiasını nasıl etkiledi?Moraller bozuk. Mesleki açıdan hiç yaÅŸamadığımız ÅŸeyler yaşıyoruz. Ä°lk defa ÅŸarkı söylemenizi çaresizce engelleyen bir durum var. Birçok engele yıllardan beri denk geldim. Hepsini bir ÅŸekilde aşıyorsunuz. Ama böyle bir ÅŸeyle savaÅŸamıyorsunuz.Arada da bir online konser yapan ÅŸanslı sanatçalardanım. Ä°nsan görmeden ÅŸarkı söylemeye çalışıyorsunuz. Ki ben konserlerden enerjimi hep seyircilerden alırım. Hep seyircilerin gözlerine bakarım melodinin dışında sözlerimi masal gibi anlatmayı severim. Çok zor bir dönem.Alışmamız gerekecek. Artık 21. yüzyıl böyle yaÅŸanacak. Rantsal kavgalar, savaÅŸlar, Covid-19 belki covid’in baÅŸka türevleriyle uÄŸraÅŸacağız. Hiç birÅŸey eskisi gibi olmayacak artık.ONLÄ°NE OLUNCA FÄ°LM OLUYOR* Online konser yapmak kolay mı, konser salonundakiyle aynı hazzı veriyor mu?Çok zor. Canlı seyredildiÄŸinde opera çok keyifli bir sanat. Canlı insan sesi, canlı nefes ve insanoÄŸlunun ciddi bir gücü var sahnede. Opera sanatçılığı çok fazla motivasyon istiyor. Ä°nsanın kendi seviyesini aşıp yaptığı bir sanat dalı. Bunu canlı seyretmek iÅŸin en keyifli tarafı. Online olunca opera filmi gibi bir ÅŸey oluyor. Online sadece konser yapılabiliyor opera temsilinin yapılması çok zor.* Bu dönemde kendinizi nasıl motive ediyorsunuz?Ä°lk baÅŸlarda çok panik oldum. Ä°stanbul’da ne yapacağımı bilemedim. Eve kapattım kendimi. Urla’ya gittim. Hakan artık 21. yüzyıl dedim. Bu dönemde Ä°mtihan diye yeni bir single çıkardım. 200 bin kiÅŸi dinlemiÅŸ. Çok fazla Instagram, YouTube yayınına katıldım. Yeni yıl konseri yaptım.EVÄ°NE EKMEK GÖTÃœREMEYENLER VAR* Bu kanallarda mesleki tatmin ne düzeyde?Valla yüzde 30’u bile olsa beni motive edebiliyor. Tabii ki eski o güzel sahneler seyircinin sıcak enerjisi yok maalesef. Yok diye de köşeye çekilmemek gerekiyor.Ama motivasyonu yukarıda tutmaya çalışırken çevremden genç müzisyen arkadaÅŸlarımla ilgili birçok intihar haberi geliyor. Çok büyük virtözler baÅŸka meslekler yapmaya çalışıyor. Günlük evine ekmek götürecek çalışanlar için çok zor bir önem. Bunun için de ÅŸimdiye kadar bir ayarlama yapılması gerekiyordu.Her ÅŸeye dikkat ediyorsunuz sonra 300 kiÅŸi uçaÄŸa biniyorsunuz burada virüs kapılmıyor da, sosyal mesafe kurallarına göre dizayn edilmiÅŸ konser salonlarından mı kapılacak? Buna gerçekten bir ayar verilmesi lazım. Özellikle gastronomi ve müzik çevresinde çok zorluk yaÅŸayanlar var. Sadece gastronomide 2 milyon kiÅŸi çalışıyor. Bunlar aylardan beri açlar./Archive/2021/2/20/003823161-aysev.jpgHakan Aysev, Åžehriban Kıraç'a konuÅŸtu.MÃœZÄ°K DERSÄ°NDE SINIFTA KALIRDIM* MüziÄŸe nasıl baÅŸladınız, yurtdışında da eÄŸitim geçmiÅŸiniz var...MüziÄŸe baÅŸlamam çok enteresan. Müzik dersinden kalan bir öğrenciydim. Müzikle hiç alakam yoktu, basketbolcuydum, Åžeker Spor’da oynuyordum. Annem çok istedi. O küçük bir beldede büyümüş öğretmenleri konservatuara göndermek istemiÅŸ. Dedem haÅŸa kızımız ÅŸarkıcı mı olacak demiÅŸ. Onun içinde ukde kalmış. Annem çok istediÄŸi için girdim konservatuar sınavlarına. 300 kiÅŸi arasında ilk 9’a girdim. Ankara Devlet Konservaturı’nı kazandım. Bir yıl sonra sevdalısıydım mesleÄŸimin. Belvedere ÅŸarkı yarışmasında en genç yarışmacı ödülünü alıp finale kaldım. Viyana’ya müzik akademisine master için gittim. Viyana Operası’na giren ilk Türk oldum. Ondan sonra da Avrupa macerası baÅŸladı. Strazburg festivali, daha sonra Koblenz Operası, Frankfurt operası ve dünyadaki tüm opera merkezlerinde baÅŸrol söyledim. 38 tane baÅŸrolüm var.* Türkiye’ye dönmekten piÅŸman oldunuz mu?Hiç piÅŸman olmadım. Türkiye’ye dönme kararım benim ruhsal yapımla ilgili. Ankara’nın isli havasını özlerdim her an. ArkadaÅŸlarımla meyhaneye gitmeyi... Frankfurt operasında da 2 senelik anlaÅŸmam vardı. 15. yıl sonunda o kadar mutsuz oldum ki ben artık Türkiye’ye dönmek istiyorum dedim. Döndükten sonra sırasıyla Ankara, Ä°zmir operası müdürlüğü. Sonra Ä°stanbul Operasına geldim.Sonra baktım operada baÅŸrol oynuyorum, temsiller yapıyorum, ama Türkler opera bilmiyor, sevmiyorlar. Ä°ki tane program var gecenin göründe sanat programı adı altında. Kimse izlemiyor. Opera festivalleri opera ÅŸehre indi baÅŸlıklarıyla yapılıyordu. Böyle saçma bir ÅŸey olabilir mi. Opera zaten ÅŸehirde onu köylere beldelere götür. Pazara götür. Halk pazarında opera yap.* Pazarda tutar mı gerçekten?Almanya’da Avusturya’da biz hep böyle çalıştık. Opera temsilini tanıtmak için bir AVM’nin meyve standının önünde konser verdim. Bu ütopik sanatı popüler duruma getirmek gerekiyordu.* Opera sanki üst sınıf müziÄŸi gibi mi duruyor?DeÄŸil valla deÄŸil. Eski Rusya’da Azerbaycan’da, Ä°talya’da opera halk sanatıdır. Çünkü çok sesli müzik baÅŸka bir huzur ve baÅŸka bir kafa yapabiliyor. Odak bir kitle bulmaya çalıştım. Aklıma kadınlar geldi. Evde oturan sabah kadın programlarını izleyen kadınlar. O yüzden televizyondaki bu programlara çok fazla çıktım. Hatta çok da eleÅŸtirildim opera sanatçısının iÅŸi ne diye. Ancak buradan tanıtabilirsin.Luciano Pavarotti ilk Türkiye geldiÄŸinde hangi aryayı seslendirdiÄŸini kimse bilmiyor, ama kaldığı otelde kırdığı tuvaleti herkes biliyor. Maalesef magazinsel biliyor herkes. O yüzden bu kanaldan o kadınlara seslendim. Böyle yayıldı olay. Ä°nsanlar tanıştı bu kavramla.* Sevdiler yani operayı?Opera sanatını sevmek çok kolay deÄŸil. Çok komplike bir sanat dalı. İçinde dekor var, bale var, insan sesi var, senfonik müzik var, tiyatro var. Operaya ilk gittiÄŸinizde anlayacaksınız diye bir ÅŸey yok. Sıkılan da oluyor, anlamak için direten de, çok iyi hisseden de. DoÄŸru eserlerle eÄŸitimler verilmeli. Ben hep bunları anlattım.Opera sanatçıları hep asık suratlı olur. Ben bu konuya çok dikkat ederim. Ä°nsanlar size bakarken korkmamalılar. Åžarkı söylerken gülerim genelde./Archive/2021/2/20/003923535-aysev-pavarotti.jpegPAVAROTTÄ° EN BÃœYÃœK ÅžANSIM* Pavarotti’den de ders aldınız, nasıl bir his?MuhteÅŸem bir insan. Benim en büyük ÅŸansım, 21 yaşındaydım. Viyana’dayken beni ona anlatmışlar, kabul etmiÅŸ dinlemeyi. Tabi tanrısal bir isim plağını bile alamıyoruz. Konser salonunun ortasında oturuyordum en dip kapıyı açtı girdi yavaÅŸ yavaÅŸ geldi, kalktım tir tir titriyorum. KonuÅŸamıyorum. Ey ben Luciano sen kimsin dedi. Aldı kafamı göğsüne yapıştırdı. Bir efsanenin size baba gibi yaklaÅŸması benim hayatımda başıma gelen en büyüş ÅŸanslardan bir tanesi. Ondan ders almam bana bambaÅŸka kapılar açtı.* MüziÄŸinizi yaparken daha çok nelerden besleniyorsunuz?Anadolu beni çok besliyor. NeÅŸet ErtaÅŸ hayranıyım. YaÅŸanmışlıklar beni çok etkiliyor. Ä°nanmadığınız, hissetmediÄŸiniz ya da yaÅŸamadığınız bir ÅŸeyi söylüyorsanız inandırıcılığınızı kaybediyorsunuz.EÄŸer Ankara Sıhhiye’de doÄŸan ve çocukluÄŸumu gençliÄŸimi sokakta yaÅŸayan biri olmayıp da Milano’da doÄŸsaydım Hakan Aysev olmazdı.* Ä°dolünüz kim?Ä°dollerim var. Yapı olarak Pavarotti’ye çok benziyorum. Yunan sanatçı Giannis Parios çok hayranıyım. Placido Domingo sahne enerjisiyle, Jose Carreras ses rengiyle çok etkilendiÄŸim insanlardır. Türkiye’den Kayahan ve NeÅŸet Ertaş’tan çok feyiz aldım.Türkiye’de gelecek vadeden opera sanatçıları var mı?Murat Karahan, Efe Kışlalı, Bülent Bezdüz, Burcu Soysev, Burak Bilgili. Artık opera sahnelerinde Türkleri görebiliyoruz. Bu gurur duyulacak bir ÅŸey.* Sahne eksikliÄŸi de yok mu?Var tabi. Birçok baÅŸkentin simgesi opera binasıdır. Bizim hep bina problemimiz oldu. Kısa sürede çok muhteÅŸem futbol sahaları yapıldı koskocaman hastaneler yapıldı. Kültür merkezi yapılmak için biraz geç kalındı. AKM’nin yeniden yapılacak olmasına çok sevindim.* ÇocuÄŸunu operaya gönderecek anne babalara ne önerirsiniz?Mesleki açıdan artık çok düşünen yok gibi. Çünkü yıllardan beri kurumlarımızdan maalesef kadro problemi var. Çocuklar sözleÅŸmeli çalışıyor. Bir opera sanatçısının maaşı bir sekreter maaşıyla aynı. Ama tabi sanata aşık aileler ne olursa olsun çocuklarını yollasın. Çocuklarını yönlendirsinler sanat insanı bambaÅŸka yapıyor.* NetleÅŸen programlarınız var mı?Kadınlar gününde Adnan Saygun’da bir konserim olacak. Bodrum’da Torba’da açık hava konser mekanı kuruyorum. 23 Nisan’da benim konserimle açılacak. Orada Hakan Aysev Müzik Akademisi de devreye girecek.Ä°lk pop, ilk rock operayı yapan kiÅŸiyim, pandemi de de durmayacağım.Â
ŞEHRİBAN KIRAÇ
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/666178-opera-sanatcisi-hakan-aysev-opera-zaten-sehirde-koylere-goturmeliyiz/