Marjinallerin hayatta kalma sanatı
Bernardine Evaristo’nun, Booker Ödüllü romanı Kız, Kadın, Öteki; yaşamları çeşitli şekillerde kesişen, çoğunluğu siyah on iki kadının hikâyesini anlatıyor. Aşk, erkekler, siyaset, cinsiyet tartışmaları, feminizm, cinsel kimlikler / yönelimler / tercihler, ırk ve sınıf ayrımı, çok kültürlülük, farklı coğrafyalar ve kültürel çatışmalar romanın temel konuları.
/Archive/2021/2/21/001112050-ic1.jpgMargaret Atwood (Ahitler) ile birlikte 2019’da Booker Ödülü’nü alan Bernardine Evaristo’nun sekizinci romanı Kız, Kadın, Öteki, Ebru Kılıç çevirisiyle yayınlandı. Booker Prize’ı kazanan ilk siyah kadın yazar olan Evaristo, 2020’de de British Book Award’ı kazandı. 1959 doÄŸumlu yazar, Ä°ngiliz bir anne ve Nijeryalı bir babanın sekiz çocuÄŸundan biri. Vogue dergisinin Ä°ngiltere’nin En Etkili 25 Kadını listesinde. Yazarlığının yanı sıra aktivist kimliÄŸiyle de tanınıyor. Island of Abraham, Lara, The Emperor’s Babe, Soul Tourists, Blonde Roots, Mr. Hello Mum ve Loverman; edebiyat eleÅŸtirisinden, ÅŸiire ve öyküye uzanan bir dizi alanda ürünler veren yazarın diÄŸer romanları.Ä°NSANI Ä°NSAN YAPAN NEDÄ°R?Evaristo bir bütün olarak insanı tanımlayan her ÅŸeyi romana katarak bazı sorulara cevap arıyor: Ä°nsanı insan yapan nedir? Ä°nsanın tek bir kimliÄŸi olmak zorunda mı? Bizi yaÅŸamımız içerisinde bir kültür ürününe dönüştüren geçmiÅŸimizi bugüne nasıl taşırız? GeçmiÅŸimiz her ÅŸeyimiz midir? Bugün yeniden tek başına ve hep birlikte nasıl inÅŸa edilir?“Tüm bu soruların cevapları aslında gündelik hayatın içerisindeâ€, diyor ve soruyor: “Fakat biz gerçek dünyanın ne kadar içindeyiz, yoksa herkes kendi kurgusunda yalnız mı takılıyor?â€.Feminizm fikriyle ilgilenenlerin karşısına çıkan “kesiÅŸimsellik†kavramı romanda izi sürülen kavramlardan yalnızca biri. Avukat Kimberlé Crenshaw’ın yaratıcısı olduÄŸu bu kavram, bireylerin sahip oldukları farklı sosyal kimliklerden dolayı, farklı gruplara yöneltilen nefret türleriyle karşılaÅŸtıklarına dikkat çekiyor. Son ABD seçimlerinde de bu kavrama sıklıkla referans verildi./Archive/2021/2/21/001138565-ic2.jpgKESİŞİMSEL FEMÄ°NÄ°ZM!KesiÅŸimsel feminizmde diÄŸer insanların yaÅŸam hikâyelerini dinlemek ve onları anlamaya çalışmak önemli bir yer tutuyor. Sonuçta her deneyimin öğretici olduÄŸuna ve ancak birbirimizin deneyimlerinden öğrendiklerimizle kuracağımız dayanışmanın gücüne yaslanıyor kesiÅŸimselliÄŸin önerdiÄŸi siyaset. Romanın Barrack Obama’nın en sevdiÄŸi kitapların arasında yer almasının nedenlerinden biri, belki de budur.Kız, Kadın, Öteki’de çeÅŸitli etnik, ırksal, tarihsel ve ekonomik koÅŸullardan çoÄŸunluÄŸu siyah olan on iki kadın bir ÅŸekilde yan yana geliyor. Yazar çeÅŸitli baskı türleri ve dışlanmalarla karşılaÅŸan bu kadınların yaÅŸamlarının nerede ve nasıl kesiÅŸtiklerini betimliyor.Aranan ÅŸey sadece adalet ve eÅŸitlik deÄŸil: Bir ev, bir yurt, gidilebilecek ve gerekirse kaçılabilecek bir yer, bir sevgili, sürprizli bir gelecek, geçmiÅŸte bir yerlerde kaybolmuÅŸ bir baba... Özetle bir aidiyet, bir benlik.Toplumsal cinsiyet rollerinin ve modellerinin dışında yüz yıllık bir tarihin içinde ebeveynlerimizin ve onların ebeveynlerinin kayıplarına da yer veriyor. Ailelerinin, arkadaÅŸlarının, büyüme çaÄŸlarının, hayatta kalma mücadelelerinin, sevgililerinin hikâyelerini anlatıyor kadınlar.Ä°nsanların birbirlerinde keÅŸfedecek, öğrenecek, başına gelmeden deneyimleyecek ne kadar çok ÅŸeyleri olduÄŸunu anlıyorlar. Çünkü yaÅŸam gözümüzün görmeye tahammül ettiÄŸinden daha fazlasına bakabilme ve onu anlayabilme cesareti./Archive/2021/2/21/001148737-kapakic3.jpgHER KADINA AYRI BÄ°R BÖLÃœMFarklı on yıllarda dünyayı dolaÅŸan bu on iki kadının her biri için bir bölüm yazmış Evaristo. Karakterler yakın arkadaÅŸ, akraba, sevgili ya da aynı gece aynı tiyatro oyununu seyreden veya sosyal medya üzerinden tanışan insanlar.Lezbiyen oyun yazarı Amma, kendini Amma’nın topluluÄŸunda yabancı hisseden öğretmen Shirley, mutsuz bir evliliÄŸi olan Winsome, yıllardır seks yapmayan Penelope, sarışın kadınları seven Dominique, baÅŸarının peÅŸinde koÅŸan Carole birbirleriyle hem hayal güçlerini, hem aÅŸklarını hem de neÅŸelerini paylaşıyorlar hikâyelerinin olanca acımasızlığına raÄŸmen.Okuyan herkesin empati kurabileceÄŸi bir karakter var kurguda. Özellikle yaÅŸadığımız ikili iliÅŸkilere sızan siyasi düşüncelerimizin, diÄŸer insanlarla temasımızı nasıl belirlediÄŸi konusu oldukça can alıcı.ÖZEL YAZIM KURALLARIYLA YAZILMIÅžBernardine Evaristo, teknik olarak da yazım ve anlatım kurallarının iktidarını sorguluyor. Romanda nokta yok. Cümleler küçük harfle baÅŸlıyor. Åžiirle düz yazı arasında bir metin akıyor sayfalarda. Hikâye ettiÄŸi kadınlar büyük ve özlü cümleler kurmuyorlar. Dertlerini gündelik ve yalın bir dille anlatıyorlar. Biz nasıl konuÅŸuyorsak, öyle. Bu dil, yazarın bir baÅŸkasını dinleme becerisine yaptığı vurguyu belirginleÅŸtiriyor. Çünkü kendi sesiyle baÅŸbaÅŸa kalan ve herkeste o sesi arayan insanın gözü dönmüş bir hınca kapılması çok kolay.Yatağımızın içine kadar giren siyasetle, ekonomik güçlüklerle, pek çok ÅŸikâyete raÄŸmen sürdürdüğümüz iliÅŸkilerimizle, ailemiz ve geçmiÅŸimizle vazgeçtiÄŸimiz benliÄŸimize dair bir sorgulama Kız, Kadın Öteki.Kız, Kadın, Öteki / Bernardine Evaristo / Çeviren: Ebru Kılıç / DoÄŸan Kitap / 2020 / 483 s.
Adalet Çavdar
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/666232-marjinallerin-hayatta-kalma-sanati/