News - Haberler
‘Edebiyatta gerçekçilikölüyor!’
| Tuesday, 02.23.2021, 12:36 AM | (275 views)
Türkçe Haberler En Son Başlıklar
‘Edebiyatta gerçekçilik ölüyor!’
Fantezi edebiyatı yeni oluşan bir alt tür gibi algılansa da bu türü tanımlamadan önce edebiyatın aslında fantezi olduğunu hatırlatmalı. Edebiyatın evreni gerçek evren değil. Fantezinin evreni.
/Archive/2021/2/23/003840272-ic1.jpgFantezi, yeni oluÅŸan bir alt tür gibi algılansa da tanımlamadan önce edebiyatın aslında fantezi olduÄŸunu hatırlatmalı. Edebiyat metinlerinin ne olmadıklarını düşünelim: Edebiyat metni; hukuki (yasa veya sözleÅŸme), teknik (kullanım kılavuzu veya patent), bilimsel (fizik makalesi veya sosyoloji kitabı), tarih (vakayiname) metin deÄŸil. BaÅŸka deyiÅŸle olguları, gerçekliÄŸi yansıtma iddiası taşımıyor.Gerçekçilik iddiası taşıyan edebiyat dâhi gerçekliÄŸi yansıtmıyor: Raskolnikov yok, bir kadını öldürmedi; Selim Işık intihar etmedi. Yahut Hamlet yok; Akakiyeviç’in hayaleti palto çalmadı; Diyavol PaÅŸa da, Amat diye bir gemi de yok. Edebiyatın evreni gerçek evren deÄŸil. Fantezinin evreni.Fantezi edebiyatı daha çok bir mod (kip). Melodramlar gibi ana akımla çevre arasında, bilinçdışı ve bilinç arasında uzlaşı. Gerçeklik - fantezi ikileminde gerçeklik fanteziyi besliyor, fantezi gerçekliÄŸi kurguluyor. Fantezi arzuların dilini, bastırılmışın dışa vurulmasını içeriyor, zeitgeist’i yansıtıyor. Belki de son yüzyılda edebiyatta fantezi yükselmiyor, gerçekçilik ölüyor./Archive/2021/2/23/003856725-ic2.jpgYADIRGATMANIN ÖLÇEĞİFantezi, bilinçdışı, arzular, insan psikolojisi ile iç içe bir mod. Rus Biçimciler edebiyatın iÅŸlevini ostranenie, yani yadırgatma olarak görüyor. Fantezide yadırgatma doÄŸa yasalarına geniÅŸliyor. Kendi yasalarıyla evrenler tasarlıyor; mitolojiden beslenip kendi mitolojisini kurguluyor. BaÅŸka evrenlerden ölü tanrılar, baÅŸka boyutlar, yabancı gezegenler; dünya mitolojisi kökenliler kadar, özgün tasarımlarla canavarlar ve envaiçeÅŸit mahlûkat can buluyor. Bu edebiyatın doÄŸaüstü yaratıkları ve durumları, insanı, psikolojiyi yansıtan somut eÄŸretilemeler.Sınırı doÄŸa yasalarında çizme iddiasındaki bilimkurguda bile yukarıdakiler var. Bilimkurguyu fantezinin alt türü sayan Todorov, Fantastik kitabında fantezinin dinamiÄŸini açıklar: Fantastik, iki uç, olaÄŸanüstü (açıklanamayan) ve tekinsiz (açıklanabilen) arasında salınır.Bu salınım, Anar’ın Puslu Kıtalar Atlası’nda bile görülür: Puslu Kıtalar Atlası’nda düşman cephesine tünel açan asker, bir ejderha ile karşılaşır. Ancak bu, karşıdan gelen düşmanın sırtındaki dövmedir. Önce olaÄŸanüstüyü, sonra açıklamasını görürüz; ama gerilim düşmez, bu iki uç arasındaki salınım sürer./Archive/2021/2/23/003911568-kapakic3.jpgKISA TARÄ°HÇEModernite öncesi: Homeros’un ataerkilleÅŸmiÅŸ Odyssea’sı bilinmeyen diyarlara, büyünün sırlarına yolculuÄŸu; eve, benliÄŸe dönüşü iÅŸler.Modernite: Gotik (örn., Drakula) bilinmeyene, DoÄŸu’dan gelen ötekiye yönelik korkuyu, bastırılmış cinselliÄŸi sembolizmle yansıtır.1940’lara dek, pulp (ucuz kağıda basılı) fantezi yazarları (örn., Howard, Lovecraft) kapitalizmin yükseliÅŸi ile ötekiye karşı önyargıları; coÄŸrafi keÅŸifler bitince biten gizeme, taÅŸra ideallerine dönüş özlemini yansıtırlar.1940 sonrası, günümüz fantezisinin temeli Tolkien iyi ile kötünün savaşını, (“ırk†diye var olmayan kavram üzerine kurarak) yansıtır.1970 sonrası fantezi (Brooks, Shannara; Donaldson, Thomas Covenant Günceleri; Jordan, Zaman Çarkı), Tolkien “babaâ€ya saygıyla karışık ihanet halinde, onun olay örgüsünü kullanır; ancak temalar çeÅŸitlenir.Modernite sonrası: Ana akım fantezi, yukarıdakilerin karışımını Zeitgeist’a özgü ironi ile yansıtır. Özellikle genç eriÅŸkin romanlar, hep bir sınava hazırlığı, kayıp anne-babanın gizemini içerir.Maalesef, artık ana akım fantezi bir sanayi, tektip: Yüzüklerin Efendisi çeÅŸitlemeleri alana hâkim. Yadırgatma sınırını bu kitap belirliyor; tümüyle tecimsel bir etkinlik olan yayıncılık da okuyucuyu algılanması zor olandan koruyor./Archive/2021/2/23/003932693-ic4.jpgGÃœNÃœMÃœZ FANTEZÄ°SÄ°: TOLKIEN’LE MÃœCADELETolkien’ın dünyası feodal. (Hükümranla çatışan köylü, KeloÄŸlan masallarında bile denk gelebileceÄŸimiz tema). Ancak tek kiÅŸinin topluma egemenliÄŸini deÄŸil, kötü kralı eleÅŸtiriyor. Kıyasla Taht Oyunları, halkın özyönetimini vurgulasa da (henüz çıkmamış kitabın dizi ile örtüşeceÄŸini varsayarak) olası görmüyor.Tabii, bu fantezinin ana akımı. BaÅŸka politik düzenler de mevcut. Ne ki karakterlerin karşısındaki en büyük ejderha, siyasi düzen; bu Harry Potter’da bile var. Nefsin ejderhası (iktidar arzusu) ana eleÅŸtiri unsuru (ki Tolkien da bunu Platon’un Devlet’indeki Gyges’in görünmezlik yüzüğünden alıyor).Tolkien, moderniteye özgü hevesle bozuk düzeni yıkıp yenisini kurmayı istiyor. Rosemary Jackson gibi eleÅŸtirmenler, Tolkien’ı olgun bir fantezi yazarı deÄŸil, hâkim ideolojiyi haklı kılan bir romans yazarı görüyor.Yüzüklerin Efendisi sonraki yazarlar için bir ÅŸablon: Yeni eserler aynı biçimde bir gerçeklik haritası, terminoloji ana ihtilafı özetler bir kehanet ve benzer olay örgüsü içeriyor./Archive/2021/2/23/003947458-ic5.jpgTÃœRKÄ°YE’DE FANTEZÄ°: GEÇMÄ°Åž VE Ä°MKÂNLARDüşük teknoloji ana akım fantezi ve teknolojiye karşı güvensizliÄŸi iÅŸleyen bilim-kurgu, teknoloji ile ana akıma taÅŸtı: 2000’lerde Tolkien’ın eseri bilgisayar teknolojisi ile beyaz perdeye yansıdı. Böylece tüm dünyada çevirileri çok fazla okundu. Fantezi, Harry Potter dizisi ve filmi ile çocuklara yayıldı; onlar büyüdüklerinde fantezi genç eriÅŸkin romana hâkim oldu.Türkiye’de çekirdek okuyucu 1990’larda, üniversite bilim kurgu ve fantezi toplulukları, Atılgan gibi dergilerde yetiÅŸti; fantezi çevirmenleri, yazarları ve editörleri oldu. Bugün bu topluluklar rol yapma oyunları, roman tartışmaları, cosplay etkinlikleri gibi etkinlikler düzenliyor. Okuyucu kitlesi genelde üniversite öğrencileri ve mezunları. Polisiye haricinde rastlanmayan biçimde “türü†sahiplenip tartışıyorlar.Artık fantezi, Türkiye’de popüler kültürün parçası: Gollum’a benzetme dava konusu oldu; AkÅŸener, “Winter is coming†dedi. Çünkü bu eserler alegoriye açık, sembollerle yüklü; günlük söyleme, iyi-kötü savaşı sayılan durumlarda rahat uyarlanabiliyor.FABÄ°SAD...Ä°leride fantezinin yaygınlaÅŸmasında FABÄ°SAD’ın (Fantazya ve Bilmkurgu Sanatları DerneÄŸi) rolü olacak. Alanda eser üreten herkesin katılabildiÄŸi dernek toplantılar, konuÅŸmalar, yarışmalarla özgün üretimi tetikliyor. Türkiye BiliÅŸim DerneÄŸi ise Bilimkurgu Öykü Yarışması’yla alana genç yetenekler katıyor.Baskı dönemlerinde simgelerin ağır bastığı fantezi, kalıplardan kurtulmaya, aÅŸina yadırgatmayı tekrar yadırgatacak cesur yayıncılara, cesur yazarlara ihtiyaç duyuyor.Fantastik / Tzvetan Todorov / Çeviren: Nedret Öztokat / Metis Yayınları / 176 s.Devlet / Platon / Çevirenler: Sabahattin Ali, M. A. Cimcoz / Türkiye Ä°ÅŸ Bankası Kültür Yayınları / 372 s.Puslu Kıtalar Atlası / Ä°hsan Oktay Anar / Ä°letiÅŸim Yayınları / 239 s.Yüzüklerin Efendisi - Tek Cilt Özel Basım / J. R. R. Tolkien / Çevirenler: Bülent Somay, ÇiÄŸdem Erkal Ä°pek / Metis Yayınları / 1026 s.
Kadir YiÄŸit Us
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/666636-edebiyatta-gercekcilik-oluyor/
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/666636-edebiyatta-gercekcilik-oluyor/
Other News
Gece gece Dickens!
McEwan’ın‘Hamamböceği’
Stephen King: 'Yazmak telepatidir!'
Kafka'dan 'Babaya Mektup'
Gölgen de sensin!
İmamoğlu'nuşikayet eden kişinin FETÖ'yüöven paylaşımlarıortayaçıktı
Mehmet Ceyhan'dan,“Araştırman var mı?'' diyen kişiye sert yanıt
AKP'den ''Anayasanın ilk dört maddesi'' için değişiklik hazırlığı
İngiltere'de taraftarlar stadyumlara alınacak!
Islam Slimani: Fenerbahçe hataydı!