News - Haberler
Cioran ile‘Zamana Düşüş’
| Sunday, 02.28.2021, 12:02 AM | (225 views)
Cioran ile ‘Zamana Düşüş’
Emile M. Cioran, Çürümenin Kitabı ile ülkemizde hatırı sayılır bir ilgi gördü. Cioran’ın nihilist değilim ama inançlı da değilim şeklinde bir açıklaması bulunsa da yazdığı metinlerde Tanrı’ya dair göndermelerin olması, bu düşünceden çok da kopamadığının bir göstergesidir. Burada şunu da ekler: “Muhtemelen bir reddediciyim.†Her şeyin zamanla eskidiği ve tükendiğini de söyleyen Cioran’a göre, yazma sanatı da bir tür dünyevîleştirmedir. Yakın zamanda çıkan ve dokuz bölümden oluşan kitabı Zamana Düşüş, Cioran’ın bakış açısındaki farklılığı - dinamikliğinden bir şey kaybetmeden - hissettirir niteliktedir.
/Archive/2021/2/27/183048323-5-.jpgEmile M. Cioran (1911-1995) her ne kadar deneme yazarı ve ahlakçısı olarak tanımlanmış olsa da yazdığı metinler bu tanımlamanın çok üzerindedir. Bir röportajında ÅŸunları söyler: “Hayatta bütün aÅŸağılanmaları kabul ediyorum çünkü özgürlüğün yolu da tam buradan geçmektedir.â€YaÅŸam içinde kendine has krizler yaÅŸayan yazar, bunu açıkyüreklilikle eserlerine yansıtmıştır. Fransa’da yayımlanan ve ülkemizde de hatırı sayılır bir ilgi gören ilk yapıtı Çürümenin Kitabı da bu tür hesaplaÅŸmaların ürünüdür. Basit bir yaÅŸam tarzını benimseyen Cioran’a göre, sorunlu karakterler kendilerine âşık filozoflardan her zaman daha çekicidir. Bu konuda entelektüel çevreler de onun bakış açısı içinde çok da iyi konumlanmamıştır.Yaklaşık otuz yıl tanınmadan yaÅŸam üzerine deneme tadında yazılar kaleme almış, büyük yazarların aksine sokaklarda, barlarda daha derine inebilen, insanları daha iyi aydınlatan ve büyük meselelerden bahis açan kiÅŸilerin olduÄŸunu dile getirmiÅŸtir. Yine kendi anlatımıyla, onun düşünce dünyasını etkileyenler genel hayatın akışında hiç kitap okumamış kimseler olmuÅŸtur.BÄ°R REDDÄ°YECÄ°Cioran’ın nihilist deÄŸilim ama inançlı da deÄŸilim ÅŸeklinde bir açıklaması bulunsa da yazdığı metinlerde Tanrı’ya dair göndermelerin olması, bu düşünceden çok da kopamadığının bir göstergesidir. Burada ÅŸunu da ekler: “Muhtemelen bir reddediciyim.†Her ÅŸeyin zamanla eskidiÄŸi ve tükendiÄŸini de söyleyen Cioran’a göre, yazma sanatı da bir tür dünyevîleÅŸtirmedir.Dokuz bölümden oluÅŸan kitabı Zamana Düşüş, Cioran’ın bakış açısındaki farklılığı - dinamikliÄŸinden bir ÅŸey kaybetmeden - hissettirir niteliktedir. Kitabın ilk bölümü Hayat AÄŸacı’nda, insan olmanın ÅŸaÅŸkınlığından dem vuran yazar, insanın kendine varması konusunda ÅŸunları söyler:“Kendimizi bilip insan olduÄŸumuzu hisseder hissetmez, devliÄŸi hedefleriz, olduÄŸumuzdan daha büyük görünmek isteriz†(s. 20). Ä°nsanın bu yapısına teolojik bir gönderme de yaparak görüşüne ÅŸu eki yapar: “Tanrı bir anormallik olsa dahi ilahiyat bizim halimizi zoolojinden daha iyi açıklar†(s. 22).Bu baÄŸlamda Tanrı ve insanın yalnızlığı konusunda akraba olduÄŸuna vurgu yaparak bir benzerlik iliÅŸkisi kurmaya çalışır.Ä°kinci bölüm, UygarlaÅŸmışın Portresi’nde insanın inanç mücadelesinde baÅŸkalarıyla kurduÄŸun bağın çok olumlu zeminde geliÅŸmediÄŸinin altını çizer ve bu durumu, kendi derdinin baÅŸkası üzerindeki görünümünün merakından baÅŸka bir ÅŸey olmadığı ÅŸeklinde açıklar. Onun düşüncesine göre, “Her ileri adım, her dinamizm biçimi ÅŸeytani bir ÅŸey içerir: ‘İlerleme, düşüş’ün modern muadilidir. Lanetlenmenin din dışı versiyonudur†(s. 33).Üçüncü bölüm, KuÅŸkucu ile Barbar’da yaÅŸam, zihin ve uygarlık üzerine eÄŸilen Cioran, hakiki şüphenin de iradî olmadığı görüşündedir. Bu konuda kendi ölçümüze engel olan, bizi tüketen ve hüsranların eline bırakan içimizdeki şüphecidir.Bunun bir ürünü olarak aptalca ve gülünç tek bir soru kalır geriye: “Hiçbir ÅŸey yapmadığı sırada Tanrı ne yapmaktaydı? Yaratılıştan önce, müthiÅŸ boÅŸ vakitlerini ne ile geçiriyordu? (s. 56). Ayrıca Cioran, dinin kendi başına bir ÅŸey ifade etmediÄŸini söyleyerek dinin kaderini de ona inanlara baÄŸlamıştır./Archive/2021/2/27/183110682-1-.jpgÄ°BLÄ°S KUÅžKUCU MUDUR?Dördüncü bölüm, Ä°blis KuÅŸkucu mudur?’da hayli ilginç fikirler ortaya atar. Ä°blis oyuncudur, hileli yollar kullanarak şüpheciliÄŸin yollarını açar. Bu minvalde inkâr bir çıkış yoludur, istenilene kapı açar fakat şüphe ettiÄŸimizde, sonunda bilmez oluruz ne istediÄŸimizi. KuÅŸkucu bağımlı olmayı ve kullaÅŸmayı reddeder. Bu kesinliÄŸe karşılık şüphe bozulmaz bir tazelik korur (s. 69-70).BeÅŸinci bölüm, Zafer Arzusu ve DehÅŸeti’nde insanın toplum içindeki parlama hevesine deÄŸinilir. Cioran bu hevesi şöyle temellendirir:“Deliler hariç tutulursa, övülmeye ya da kınanmaya kayıtsız kalan hiç kimse yoktur; biraz normal kaldığımız müddetçe, her ikisine karşı da hassasızdır; buna gönlümüz el vermiyorsa hemcinslerimiz arasında daha ne arıyoruz?†(s. 78).Tanınır, bilinir olmaya mesafeli duran Cioran, arkasında ebediyet bulunsa zaferin bir anlamı olabileceÄŸini savunur. Aslında zafere susamışlık heveslerin kurumasına yol açacağından, bu yükü üzerinden atan insan arzusuz bir çaÄŸa açılacaktır (s. 87).Altıncı bölüm, Hastalık Ãœzerine’de kaleme aldıkları bir hayli ilginçtir. Ona göre hastalık uzuvların fark edilme biçimidir. GeçmiÅŸ dertlerinin ürünü olan insan, gelecekten de endiÅŸelidir. Bu da bir tür iyileÅŸmesi mümkün olmayan, yaÅŸamının sonuna kadar içinde taşıdığı bir hastalıktır (s. 93). Cioran’a göre afiyette olan insan var olamaz. Böylelikle acı çekmek kendi olmaktır, bir “kendiliktirâ€. Acı çekmeyi sevmek yersiz olarak kendini sevmek, sakatlıklarımızın tadını çıkarmaktır (s. 101).TOLSTOY’UN BUNALIMIAltıncı bölüm, Korkuların En Eskisi / Tolstoy Hakkında’dır. Tolstoy’un son dönemdeki bunalımı ve dine dönüşü, sadece bir ilgi kaymasıdır. Bu durum onun yeteneklerinden bir ÅŸey götürmez (s. 108). Ölüm de bu konuda bir korku ise; ölüm üzerinde sürekli fikirler beyan etmek de anormal bir durumdur (s. 105).Sekizinci bölüm, BilgeliÄŸin Tehlikeleri’ni konu alır. Ä°nsanı ayakta tutan bilgi eksikliÄŸidir Cioran’a göre; insan görünüşlere baÄŸlandıkça üretkenleÅŸir. Bir kısırlık olarak bilgelik de hırslarımız ve yeteneklerimiz üzerine çöken en büyük belâdır (s. 121). Bilgelik yaÅŸam ve ölüm üzerine konuÅŸlanırken bilgeliÄŸin bozgunu olan efkârda aÅŸağısına düşülür (s. 122).Cioran şöyle devam eder: “Bir toplumda yaÅŸayıp gitmeye mecburuz ki, cezaya çarptırılmadan uluyabildiÄŸimiz tek yer tımarhanedir.†(s. 128). Åžayet kendiniz deÄŸilseniz bir bilgenin adımlarını izlemek yoldan ÅŸaÅŸmaktır. Er geç bezersiniz bundan, bıkarsınız, onunla iliÅŸkiyi kesersiniz (s. 131).Son bölüm, Zamandan Düşmek ise kitabın adına âdeta bir reddiyedir. Çünkü Cioran’a göre baÅŸkaları zamana düşmüş, o ise zamandan düşmüştür. Bu konuda kendine dönüş, kendini tanımanın bedeli her zaman çok yüksektir. Ä°zah edilmiÅŸ bir evrende delilik daha anlamlıdır.Ä°nsanın derinliÄŸine indiÄŸi her ÅŸey önemi yitirmeye mahkûmdur. Ama her olursa olsun, zaman insana bir bekleyiÅŸ tesellisi sunacaktır (s. 139). Zamandan düşenin gerçeÄŸi, kendi yazgısına duyarsızlık, dış dünyaya karşı bir hissizleÅŸmedir (s. 141.) Bu da Cioran’a göre bir rekabet içinde de olmama gerçeÄŸiyle baÅŸ baÅŸa kalmaktır./Archive/2021/2/27/183131729-kapak.jpgSONUÇCioran, bu kitabında dış dünyaya olan ilgisizliÄŸini açık bir dille ifade etmiÅŸtir. Bir konuÅŸmasında “en verimli yıllarım tanınmadığım zamanlardı†demesi zaten baÅŸka türlü açıklanamaz. Onun bu metni de öbür yazdıkları gibi insanın kendiliÄŸine olan uzaklığının kelimelerde cesaretli bir ÅŸekilde can bulmuÅŸ hâlidir.Esasında insan zamana düştüğü andan itibaren derin bir rekabetin mahsulüdür. Bundan sıyrılmaya baÅŸladığında, toplum nazarında baÅŸkalaşır ve deÄŸiÅŸir. Burada kiÅŸi toplum içindeki kapladığı hacimden ziyade kendi olmanın ÅŸaÅŸkınlığı içindedir. Ä°ÅŸte bunu fark etmek zamandan düşmektir. Sıradan olana reddiye okumak da denebilir buna.Cioran, hayata dokunan “her ÅŸeye†korkmadan kılıcını sallar, kliÅŸe olanın üzerindeki perdeyi korkusuzca aralar. Çünkü onun nazarında bu çaba içinde olmak insani olma ile eÅŸdeÄŸerdir. Ona göre, bunu baÅŸarmak da çok insana nasip olmuÅŸtur.Zamana Düşüş / E. M. Cioran / Çev: Haldun Bayrı / Metis Yay. / 143 s. / 2020.
İsmail Çakmak
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/667791-cioran-ile-zamana-dusus/
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/667791-cioran-ile-zamana-dusus/
Other News
Hedonist uykudaki insan!
CHP'li Salıcı'dan partiüye sayısına ilişkin açıklama
KKTC’de kısmi sokağaçıkma yasağı8 Mart’a kadar uzatıldı
Sosyal medyaüzerinden kurulan ağile 'can dostlar' sahipsiz bırakılmıyor
Parti liderleri Erbakan anmasında buluştu
Çin bir Covid-19 aşısına daha yaygın kullanım onayıverdi
Kullanılamayan fabrikanın bahçesindeki foseptiğe düşen bekçi yaşamınıyitirdi
Fatih Terim'den 'bu zeminde bu kadar' iması
Necmettin Erbakanölümünün 10'uncu yılında anıldı, törene siyasi partilerin liderleri de katıldı
Bu gurur Fernando Muslera’nın