News - Haberler
Kadın yazarların kadınları…M. Sadık Aslankara'nın yazısı...
| Friday, 03.05.2021, 12:01 AM | (180 views)
Kadın yazarların kadınları… M. Sadık Aslankara'nın yazısı...
Romanların roman okuyan kadınlarından roman yazan kadınlara geldik. Daha önce kadınları erkekler yazıyor, hep onlar yaşam biçiyordu kadına. Oysa kadın varlık, kadın yazar aracılığıyla artık daha özgür, ayrı bir yaşam sürüyor günümüz öykü-romanında…
/Archive/2021/3/4/192020032-ic1.jpgTanrıçalar çağından sonra kadınlar, erkek yazarların yansıtımıyla, kendilerine biçilmiÅŸ rollerle anlatıldı hep. Çünkü dünyaya bakışı masal, mesel, dinsel menkıbe gibi anlatılar eÅŸliÄŸinde belirlenen erkek yazar, kadınları, yaÅŸam deneyimiyle örtüşen tanıklıkla, dıştan algıyla, gündelik yaÅŸamda gözledikleri görev bölüşümü temelinde toplumsal cinsiyet kavrayışına özgü yaratıyordu.Genelleme baÄŸlamında söylüyorum elbet bunu. Yoksa geçmiÅŸten günümüze tersi örnekler göstermek de olanaklı. Burada vurgulanması gereken, artık kadın yazarlar anlatısının egemen olduÄŸu, buna koÅŸut kadın yaÅŸamının alabildiÄŸine özgürleÅŸtiÄŸi, kadın yazar sayısının da her geçen gün arttığı gerçeÄŸi.YENÄ° BÄ°R KADIN YAZAR; PINAR YÃœCEL SARISon dönemde tanıma olanağı bulduÄŸum kadın yazarlardan biri de Pınar Yücel Sarı. OkuduÄŸum iki roman, günümüz kadın yazarları arasında ona da yer açmak gerektiÄŸini ortaya koyuyor: Ä°stanbul’da Zor Bir Yıl (Cinius, 2018), Åžantiye Hayatlar (AZ, 2019).Pınar, güncel sorunsallara odaklanarak kalem oynatıyor. Temel kadın karakterler, kendilerine biçilen role uymak yerine yaÅŸamları için sergiledikleri kararlı duruÅŸla dikkati çekerken bu olgu, yazarın, yapıtların ciddiye alınmasını da gerektiriyor.Ä°lk romanda 2016’da Ä°stanbul’da terör olaylarının yol açtığı etkimeler, “[y]ıllar içinde on binlerce iyi öğrenciyi mezun e(tmiÅŸ)†(17) olan üniversiteden doktorasını yenice alan, sonradan evli olduÄŸunu öğreneceÄŸi, oda arkadaşına âşık Leyla karakteriyle iÅŸlenir. KestirilebileceÄŸi gibi BoÄŸaziçi Ãœniversitesidir bu.Öteki roman, evli olduÄŸu adamın günümüz siyasal iktidarıyla anbean çıkar iliÅŸkileri içinde hiçbir deÄŸer tanımadan yoluna devam etmesi karşısında giderek ağırlığını koymaya giriÅŸen Özlem odağında yapılandırılır.Evet, anlatımcı roman boyutunda alınabilir yapıtlar, ancak bunların hiçbir katmana inmeden, dirseÄŸe uÄŸramadan düz bir çizgide evrene, karakterlere, olaylara dönük sürgit akış sergilediÄŸi düşünülmemeli. Tamam, yazar, ReÅŸat Nuri ardılı bir tür “halk romancılığı†baÄŸlamında azımsanmayacak yazar ulamında düşünülebilir. Bunun yazınımızda, güçlü bir kol olduÄŸunu biliyoruz ayrıca.Zaten Pınar, her iki romanında da bireyin, dış dünya karşısında nasıl da her türden açlık gösterebildiÄŸine, üstelik hiç de çizgiselliÄŸe düşmeden geniÅŸ bir yer açıyor, böylelikle “içimizdeki bizin, tanımak istemediÄŸimiz karanlık yüzüne ayna tut(uyor)â€: “Hiçbir ÅŸey göründüğü gibi deÄŸildi(r) ve önemli olan birçok ÅŸey aslında görünmezdi(r).†(2018; 39, 40)Bundan ötürü yazar, sözgelimi aralarında örtük ama derin çatışmaya karşın Özlem’in nasıl olup da öyle bir adamla evlenebildiÄŸini temellendirmek ister: “Aradığını birbirinde bulamamış iki tarafın iliÅŸkisi, küçücük bir ivmeyle hız kazanıp bitiÅŸe doÄŸru ilerliyordu(r).†(2019; 70)YaÅŸanan olgusal gerçeklere, birer kurgu gereci baÄŸlamında yaklaşıp bunları anlatısına yerleÅŸtirirken belgenin deÄŸil kurmacanın yani yazınsal olanın gerçekliÄŸine yaslandığını bu iki romanda apaçık gösteriyor Pınar Yücel Sarı. Bundan böyle okumalarınızda ona da yer açmalısınız öyleyse./Archive/2021/3/4/192050594-ic2.jpgDÃœNYA DAMLASI…BATALHA’DAN ‘BÄ°R KADININ GÖRÃœNMEZ YAÅžAMI’Brezilyalı yazar Martha Batalha’nın ilk yapıtı, Bir Kadının Görünmez YaÅŸamı (Çev.: Seda Çıngay Mellor, Kafka, 2020) adını taşıyor.Martha, “annesinden eve kapalı geçen bir yaÅŸamı miras alan†(18) kadınları anlatıyor denebilir. Böylesi bir roman evreninde EuridÃce’yi tanırız romanın temel karakteri olarak. EuridÃce’ye dıştan bakan erkeklerin de çetelesini çıkarır bize yazar.KuÅŸkusuz bu, toplumun eril ifadesidir sonuçta. Bu eril tutuma, EuridÃce’nin komÅŸusu da onların evini gözleyip dinleyerek katkı koyacak, bu nedenle bütün sokak, EuridÃcelerde ne oluyorsa kendi yakıştırmaları eÅŸliÄŸinde bunu daha da yankılandıracaktır.Bunun Brezilya’da ya da Türkiye’de yaÅŸanıyor olması fark etmeyecektir ayrıca. Bu baÄŸlamda kimi kadınlar, “[k]açışı pencere(sinde)†görecek, kimileri “sessizlik yemini†edip belki “[g]ünü gelince ÅŸahane bir ev kadını†olmaya hazırlanacaktır. (31, 30, 35)Bu akıntı içinde EuridÃce, “izin verilseydi olabileceÄŸi kadının hikâyesiâ€ne (40), “EuridÃce Olmasını Ä°stemeyen Tarafıâ€na (57) arayışlarını sürdürür hep. Okur, onun, dıştan algılanan ya da görünen yanına koÅŸut, derinden yaÅŸadığı ve Brezilyalı tüm kadınları simgeleyen “kendisi olamayışâ€Ä±na tanıklık yapar böylece.Romanın ortalarındaysa EuridÃce’nin ablası da katılacaktır bu arada anlatıya. Yazar, EuridÃce’yle ablasının yaÅŸamına yönelirken, bir komedi iÅŸlercesine yaklaşıyor karakterlere.Mutfak-terzi eÄŸretilemesiyle âdeta Ephraim Kishon’un Tarla KuÅŸuydu Juliette’i baÄŸlamında bir anlatı çıkarıyor nerdeyse karşımıza. Açık biçimde kurarak da alabildiÄŸine kıvamlandırıyor bunu. HoÅŸ, eÄŸlenceli, bir o kadar da duyarlıklı, okunası bir kadın anlatısı Bir Kadının Görünmez YaÅŸamı./Archive/2021/3/4/192057281-ic3.jpgÖYKÃœDENLÄ°K…NAZLI AKÇURA’DAN ‘KESÄ° YERİ’Yazar olarak ancak son dönemde tanıyabildiÄŸim üçüncü ad Nazlı Akçura’ysa bir öykücü, zaten okuduÄŸum yapıt, çocuk verimleri yanında ilk kitabı onun: Kesi Yeri (Everest, 2020).Nazlı, Ä°zmir’le kuzeyini anlatı yerlemi aldığı öykülerinde kadınların yaÅŸadıkları yanında yaÅŸayabileceklerine yönelik vurgusuyla, bunlara dönük ince duyarlıklarla dikkati çekiyor.Anlatımcı temelde, geleneksel hikâyeyle uyumlu nahif bir öyküleme temelinde yol alıyor görünse de anlatısını bahar dalı havasında renklendirip çeÅŸitlendirmeye çabalıyor Nazlı, böylelikle farklı bir tazelik, dirilik kazandırabiliyor enikonu. Tümünde deÄŸilse bile genelde tutturduÄŸu düzeyle bunda baÅŸarılı olduÄŸunu da ele veriyor.Yazar, daha çok dış dünyaya yönelik verdikleri tepkiden ötürü içlerine kapanıp sessizleÅŸen çocuk, yetiÅŸkin öykü kiÅŸileriyle dikkatimi çekti diyeyim. Öte yandan Nazlı, çocuk yazınındaki deneyimleriyle birikimlerinin de katkısını arkasına alıp, çocuk dünyasına yaklaşımda yansıttığı hünerli iÅŸleyiÅŸiyle de üzerinde durulmayı hak ediyor.Bu ilk öykü kitabı ardından izleyeceÄŸim onu, farklı bir çizgiye sıçrayabileceÄŸi izlenimi bırakıyor çünkü Nazlı.Sonuçta her kadın yazar, kadınların emeÄŸine dönük vurguyu asla ihmal etmiyor. Dünya Emekçi Kadınlar Gününüz ya da Kadınlar Gününüz kutlu olsun.www.sadikaslankara.com, her perÅŸembe öykü-roman, tiyatro, belgesel alanlarında güncellenerek sürüyor.
M. Sadık Aslankara / Cumhuriyet Kitap Eki
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/668885-kadin-yazarlarin-kadinlari%E2%80%A6-m-sadik-aslankaranin-yazisi/
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/668885-kadin-yazarlarin-kadinlari%E2%80%A6-m-sadik-aslankaranin-yazisi/
Other News
Araştırma: Bazıyağdokusu türleri, kilo vermeye daha dirençli
Bursalıbörek ustasıElon Musk'a seslendi: 'Uzayda börek açmak istiyorum'
Bilim insanlarından yeni 'kıyamet' tahmini: Geriye mikroplar kalacak
Facebook ABD'de Kasım 2020 seçimlerinden sonra uyguladığıreklam yasağınıkaldırdı
Dünya'nın elektronik alt yapısınıtehdit ediyor: Bilim insanlarıgüneşpatlamalarının kaynağınıbelirledi
Çocuklar hangi yaşta, hangi sporu yapmalı?
Türk Lirası, dolar karşısında hızlıbir değer kaybıyaşadı
Yeni Zelanda’da 8.1 büyüklüğünde deprem: Tsunami uyarısıyapıldı
Fed'den faiz açıklaması
Bitlis'te helikopter kazasının görgütanığıkonuştu