News - Haberler
Feministler:‘Ar değiliz, zar değiliz, mal değiliz, feministiz!’
| Thursday, 03.11.2021, 12:05 AM | (180 views)
Feministler: ‘Ar değiliz, zar değiliz, mal değiliz, feministiz!’
İletişim Yayınları’nın 880 sayfalık derlemesi, Feminizm’in günümüze uzanan yolculuğunu olaylar, basılı eserler, gündelik yayınlar, sloganlarla dile getiriyor. Derleme geçmişteki akımları, olayları, Halide Edip’ten Ayşe Arman’a, Şirin Tekeli’den Konca Kuriş’e, Gülten Kışanak’a, Leyla Erbil’e, Tezer Özlü’ye uzanarak tartıştırıyor. Kürdün, Alevinin, Ermeni’nin, Rum’un “kadınlığa†bakışı da seslendiriliyor.
/Archive/2021/3/10/195944012-ic1.jpg“Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce†zincirinin 10. Halkasında “Feminizm†var. Ä°letiÅŸim Yayınları’nın 880 sayfalık kapsamlı derlemesi, Feminist yaklaşımın Osmanlı’dan günümüze uzanan “meÅŸakkatli†yolculuÄŸunu olaylar, basılı eserler, gündelik yayınlar, sloganlar, risalelerle dile getiriyor.Feryal Saygılıgil, “sunuş†yazısında, iki yılı aÅŸkın sürede hazırlanan derlemenin amacını “Bu topraklarda 19. Yüzyıldan itibaren feminizme dair üretilen fikirleri bir araya getirmek†diye özetliyor.Lacivert-mor kapakla raflarda yerini alan derlemede feminist hareketin Türkiye’deki her dönemi, ayrı baÅŸlıkla incelenirken, bir konuk yazar, o dönemin önemli olaylarını ve kadınlarını büyüteç altına alıyor.Önceleri adı henüz konulmamış olan kadın hareketi öylesine geniÅŸ bir yelpazede kayda geçmiÅŸ ki, son iki yüzyılda Türkiye’de düşünce ve yazın dünyasında iz bırakan neredeyse tüm kadınları, yaÅŸama bakış açıları, verdikleri eserler, hatta eleÅŸtirildikleri, lanetlendikleri özellikleri ile okuyup, irdelemek olası.Akımların yanı sıra, Halide Edip Adıvar’dan AyÅŸe Arman’a, Åžirin Tekeli’den Konca Kuriş’e, Gülten Kışanak’a, Leyla Erbil’e, Tezer Özlü’ye, feminizme dair adı geçen kimi ararsanız bulmak mümkün bu sayfalarda. Kürt Kadınının, Alevinin, Ermeni’nin, Rum’un “kadınlık durumuna†bakışı da dile gelmiÅŸ.EZÄ°LDÄ°K...Türkiye’deki kadın hareketinin Osmanlı’ya uzanan geçmiÅŸine ışık tutan derlemede ilk sözler, eÄŸitimci Aziz Haydar’dan (1881-1956):“Evet, ÅŸimdiye kadar ezildik, ezildik, ezildik. EzildiÄŸimizin baÅŸlıca sebebi hep maiÅŸetimizin yalnız erkekler tarafından temin olunmasıdır.â€Peki, Osmanlıda, feminizm sözü henüz dile bile gelmemiÅŸken, kadına iliÅŸkin sorunlar, nasıl, ne zaman ele alınmış? Ä°kinci MeÅŸrûtiyet Döneminin Ä°stanbul’unda, 1911 yılında düzenlenen “Beyaz Konferanslar†bu konuda nasıl başı çekmiÅŸ?Sevdagül Kasap araÅŸtırmış: Her ÅŸey beyaz, beyaz kürsü, beyaz iskemleler, beyaz perdeler, beyaz pencereler, beyaz tavan döşemesi... Herkes beyaz.Konferansın tek konuÅŸmacısı Fatma Nesibe Hanım, beyaz kürsüden kendisini izleyen 300 kadına diyor ki:“Bugün memlekette kaç kadın mektebi mevcut? Ve mevcut olanlar acaba ne kadar muntazam? Hükümete soralım, Maarif (eÄŸitim) bir zakkum çiçeÄŸi midir ki biz koklamaktan men olunuyoruz?â€Rum aydın Kornilia Prevezyotu kadının vesayetten kurtulması gereÄŸine iÅŸaret ederken, Ermeni eÄŸitimci Zabel Asadur (Sibil) önce “acaba kızlar mezun olurken akli kapasitelerini okulda mı bırakıyor?†diye sorup, sonra bu iÅŸleri elinde tutan erkeklere sesleniyor:“Genç kadınları hayatta bir amaç sahibi olmamakla suçlamak yerine, güzellik ve zenginliÄŸin tek hedefleri olduÄŸu yanılsamasını yaratan toplumsal beklentileri ve bu deÄŸerlerle ÅŸekillenen eÄŸitim sistemini deÄŸiÅŸtirmek gerekir.â€Asadur’un bu görüşü hala güncelliÄŸini koruyor sanki, üstelik benzer yaklaşım, feminist hareketin bugüne kadar uzanan farklı dönemlerinde de defalarca vurgulanmış./Archive/2021/3/10/200001355-ic2.jpgÅžEHÄ°DE AÄžLAMAK GÃœNAHTIR!SavaÅŸlarda verilen ÅŸehitler ise feminist olsun olmasın kadının bugün bile süren çilesi... Feminist bakış açısı bu acıya da eÄŸiliyor:Balkan SavaÅŸlarının sürdüğü dönemde, kadın hakları üzerindeki arayış gerilere itilmiÅŸ, kadının en önemli görevi, -erkeÄŸin askere gitmesini teÅŸvik etmek ve askere gidecek erkekleri doÄŸurmak- diye tanımlanmış.Yakup Kadri’nin -Zeynep Kadın- öyküsünden yapılan alıntıda, bir anneye oÄŸlunun cephede öldüğü haberi verildiÄŸinde, annenin aÄŸlamasına muhtar ve imamın sertçe karşı çıktıkları anlatılıyor:“Öyleyse kendini topla, sesini kes! Åžehide aÄŸlamak günahtır, hem Cenab-ı Hak sana ayrıca büyük lütuf etmiÅŸ, bir tanesini aldı, onun yerine diÄŸerini gönderiyor.â€Erkeklerin “bir züppelik alameti†olarak baktıkları kadın hakları, Kemalist ideoloji sayesinde Cumhuriyetin ilk yıllarında kadın haklarını desteklerken, sonra ve hatta kimi kadın romancıların eliyle adeta sınıra dayanmış, ÅŸu ana fikirde buluÅŸulmuÅŸ:“Kadın elbet batılı görünmeli ama erkeÄŸin kontrolünden çıkmamalı, hele ki onu kontrol altına almaya çalışmamalıdır.â€Halide Edip’in gözüyle bu ideal kadın Sinekli Bakkal’da Rabia iken, Tatarcık’ta Lale olmuÅŸ.Türkiye’de kadın hareketinin gündeme geliÅŸindeki öncü isimlerden, sosyolog Åžirin Tekeli’ye (kendi deyimiyle -mahçup feminist-) derlemede özel bir yer açılırken, feminizme yöneliÅŸ öyküsü kendi anlatımıyla kaydedilmiÅŸ:“İşin ucu anneme kadar gider. Annem klasik Kemalist kadınlardan biri, erkek lisesinde felsefe hocası, yabancı dil bilmiyor ama eline geçen bütün kitapları okuyor ve oÄŸlan çocuklarına, kadına saygıyı öğretmeye çalışıyor. Dolayısıyla bana da mesaj verildi. Mutlaka okuyacaksın, meslek sahibi olacaksın... Fransızca öğrendiÄŸimde Simone de Beauvoir’i keÅŸfettim, böylece “İkinci Cins†baÅŸucu kitabım oldu...â€/Archive/2021/3/10/200013496-kapakic3.jpgANNENÄ°ZÄ° SEVÄ°YOR, KARINIZI DÖVÃœYOR MUSUNUZ?Feminizme giden yolun baÅŸlarında Ä°stanbullu kadın tek başına, zamanla Ankara’ya ve Anadolu’ya yayılan harekette,â€PerÅŸembe Grubu†diye anılan, PerÅŸembeleri toplanan kadınlar grubu da devreye giriyor, aynı dönemde yayınlanan dergiler, hatta adını Sümerce’de özgürlük anlamına gelen “Amargiâ€den alan dergi de hareketin duyulmasını, yaygınlaÅŸmasını saÄŸlıyor. O dönemde kullanılan kimi sloganlar ve yürüyüşlerdeki dövizler:“Annenizi seviyor, karınızı dövüyor musunuz?â€, “Erkeklik nedir? Küçülebilen bir ÅŸeydir...â€Bu yolda çalışan grupların yayınladıkları dergiler ve fanzinlere detaylı olarak yer verilirken, kadın hareketinin önde gelen isimlerinden Duygu Asena unutulmamış, yıllarca satış listelerinin ilk sırasında yer alan kitabı, “Kadının Adı Yok†anımsatılarak, “Hayatlar DeÄŸiÅŸtiren Duygu Asena†baÅŸlığıyla özel bir bölümde anılmış...1980 SONRASI KADIN HAREKETÄ°NÄ°N ÅžEKÄ°LLENİŞİİslamcı kadınlar, muhafazakar kadınlar, trans bireyler, lezbiyenler, Kemalist kadınlar, kendi sorunlarına ve birbirlerine nasıl bakmışlar?Özel bölümlerde detaylı olarak incelenen bu baÅŸlıklarda, uzun yıllar Hürriyet gazetesinde kadın sorunlarını sıkça iÅŸleyen AyÅŸe Arman da var. Arman’ın daha çok “aÅŸk, seks, beden ve cinsel haz†odaklı sözleriyle “siyasal islamcı medya tarafında hedef gösteriliÅŸine†vurgu yapılıyor.TECAVÃœZÃœ HAFÄ°FLETEN NEDENFeminist eylemler aracılığı ile yıllardır yaÅŸanan pek çok kadına özgü soruna çözüm bulma serüveni de dile getiriliyor. Kimi süreçler unutulsa da ÅŸu sorular bir zamanlar çok güncelmiÅŸ:Kürtaj yasağı halen de bu konudaki baskıların devam etesine raÄŸmen nasıl aşıldı?Kadın tecavüze uÄŸradığında eÄŸer seks işçisiyse, tecavüzü “hafifletici neden†sayan madde Türk Ceza Yasasından nasıl çıkarıldı?Milli Savunma Bakanlığına alınacak kadın memurlara “bekaret testi yapılması†kimin fikriydi? Bu fikirden nasıl vazgeçildi?ÇocuÄŸun tecavüzcüsüyle evliliÄŸini adeta onaylayan, bir anlamda destekleyen af yasasının o maddesi nasıl kapsamdan çıkarıldı?“Kadının uluorta kahkaha atması yanlıştır†diyen Bülent Arınç’a karşı geliÅŸtirilen “#diren kahkaha†hareketi amacına ulaÅŸtı mı?Televizyon, feminist kadınlara göre neden “kadınları eve hapsetmeye yarayan bir aygıt?â€Transfeminizm adeta yok sayılırken 1991 yılında “bir siyah ruj†sayesinde nasıl gündeme geldi?Türkiye’de “İslami Feminizm†akımı nasıl filizlendi? Hangi kaynaklarla beslendi?Dindar kadınlar feminizmi neden “erkeÄŸe savaÅŸ açmak†diye nitelendiriyor? Feministler, dindarlığı nasıl olup da “geri kalmış yönelim†sınıfına koyuyor?Asla uzlaÅŸamazmış gibi görünen bu uçlarda kadınlar buluÅŸabiliyor mu?/Archive/2021/3/10/195944012-ic1.jpgCAMÄ°DE YERÄ° OLMAYAN KADINLARFeminizmle iliÅŸkisi baÄŸlamında Türkiye’deki islamcı kadın hareketinin irdelendiÄŸi sayfalarda ele alınan ilginç bir baÅŸka baÅŸlık ise, “camide yeri olmayan kadınlar…â€Birkaç yıl önce Fatih Camiinde ibadete giden kadınların “neyi ispatlamaya çalışıyorsunuz?†sözleriyle adeta “kovuldukları†hatırlatılan bu bölümde, 2011 yılında Ä°stanbul’a “Müftü Yardımcısı†olarak atanan ilk kadın, Kadriye Erdemli’nin camilerin kadın bölümlerini güzelleÅŸtirme çabasından söz ediliyor.Erdemli’nin su yüzüne çıkardığı kimi saptamalara göre: Ä°stanbul’daki yaklaşık 3 bini aÅŸkın camide kadınlar adeta yok sayılmış. Kadınlar mahfili olarak çoÄŸunlukla karanlık, rutubetli, soÄŸuk yerler ayrılmış.Kadın mahfillerine kalın perdeler, duvarlar, paravanlar çekilerek, asıl bölümle iliÅŸki kesilmiÅŸ. Ãœstelik camilerin yarısında kadınların abdest alması için yer yok, üçte birinde ise tuvalet bile yok.Son yıllarda kamuoyunun unuttuÄŸu, ne feministlerce benimsenen, ne islamcı kadınlara sıcak gelen, bir kadın, Konca KuriÅŸ de derlemede özel bölümde yer alıyor. YaÅŸamı ve Hizbullah infazına kurban gidiÅŸi detaylarıyla anımsatılıyor.SÄ°YASETTE FEMÄ°NÄ°ST KADINFeminist oluÅŸuma siyaset nasıl bakıyor? Parti program ve tüzüklerinin incelenmesi sonucunda varılan nokta ÅŸu:“AKP programında kadınlar anne ve eÄŸitmen rolüne sokuldukları bir paragraf dışında neredeyse yok. Feminist kadınlar, her partide belli zorluklarla yüzleÅŸmek zorunda kalıyor. HDP’de feminist olmak baltalayıcı bir kimlik olarak deÄŸerlendirilmiyor, CHP’deyse feminist olmak potansiyel bir risk ve bedeli ağır bir etiket...â€MHP’nin feminizm karşısındaki tutumu ise bir karikatürle ifade edilmiÅŸ... (Sayfa 615)Ä°letiÅŸim Yayınları’nın 880 sayfalık, lacivert-mor kapaklı kitabı, belki de feminizmin Türkçe alfabesi diye anılacak.
Nursun Erel
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/670161-feministler-ar-degiliz-zar-degiliz-mal-degiliz-feministiz/
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/670161-feministler-ar-degiliz-zar-degiliz-mal-degiliz-feministiz/
Other News
‘Kurtuluşun Lideri ve Gazetecisi’
‘Anavatan Türkmenistan’
Ãœtopik, bilimsel sosyalizm!
‘Ölümün Kısa Bir Tarihi’
Graham Bell'in icadından bu yana telefonda yaşanan büyük dönüşüm
Perseverance Mars'ta yaÅŸam bulursa ne olacak?
Greenpeace'den paraşütlüeylem
Moody's, ekonominin salgınöncesi faaliyet seviyelerine dönmesi için tarih verdi
IKBY, Türkiye'nin tepkisiniçeken pul bastırma planınıonaylamadı
Fahrettin Koca, kaçilde 'mutant' virüs görüldüğünüaçıkladı