News - Haberler
Sırrı, yasası,şarkısıyla;‘ağaç’! Arife Kalender'in yazısı...
| Friday, 03.12.2021, 12:04 AM | (186 views)
Sırrı, yasası, şarkısıyla; ‘ağaç’! Arife Kalender'in yazısı...
“AÄŸaçsız yaÅŸam olmayacağına göre ÅŸiir de olmaz. MeÅŸe, çınar, hayıt, çam, meyve aÄŸaçları, çalı aÄŸaçlar ÅŸiirlerde farklı sesler ve görüntülerle kullanılır. Bazen tek aÄŸaç orman içre görünür, dayanışma içinde yaÅŸar. Bazen bir tepeden el eder, ovada kara trenleri uÄŸurlar. Ha insan kıyımı ha orman, ne fark eder? AÄŸacın da orman içinde sırrı var, sınırı, yasası var. Her aÄŸacın rüzgârı baÅŸka, ÅŸarkısı ayrı…â€
/Archive/2021/3/11/180554385-ic1.jpgM.C. ANDAY’IN ‘RAHATI KAÇAN AÄžAÇ’I“Yapraklı yollar gibi / Gidelim bahçelereâ€â€¦ ‘AÄŸaç’ sözcüğünü düşündüğüm an Melih Cevdet Anday’ın ‘Rahatı Kaçan AÄŸaç’ı gelir usuma. Sonra Anadolu’da bir çınar aÄŸacının altında yatmak isteyen Nâzım Hikmet’i anarım.Åžiirin içine aÄŸaç girince kuÅŸlar durur mu? Rüzgâr, çocuklar, kar, yaÄŸmur durur mu? Anday, “Duyular eski aÄŸaçlarım benim/ her gece bütün kuÅŸlarını yiyen†dizeleriyle aÄŸacı ömrümüze yerleÅŸtirir.“Bir aÄŸaç gibi tek ve hür/ Ve bir orman gibi kardeşçesine†yaÅŸayabilmemiz için umut olur, direnç olur. Bazen de suya suret düşüren çınar güzelliÄŸini sergiler. “Su başında durmuÅŸuz/ çınarla ben bir de kedi/ suya suretimiz vuruyor†der Nâzım Usta.F.H. DAÄžLARCA’NIN ‘AÄžAÇ Ä°NSANLARI’!‘AÄŸaç’ imgesini tarihsel, mitolojik ve inanç boyutuyla Fazıl Hüsnü DaÄŸlarca ele alır ve çok sık kullanır. ‘AÄŸaç insanlarımız’ dediÄŸi yerde bizleri, orman orman topraÄŸa diker. Ayaklarımız kök, kollarımız göğe uzanan dallardır. Köklerimizde tarih, dallarımızda gelecek saklıdır.DaÄŸlarca’da aÄŸaç, Åžamanizmden gelen bakış açısıyla insanla özdeÅŸleÅŸir. “Çiçek açar insan/ oÄŸullarından kızlarından çırılçıplak/ birbirine benzer gövdeleri/ açken/ seviÅŸirken/ ölürken/ birbirine benzer gövdeleri kara, yassı, uzun, ak/ ne ki böylesine benzerken birbirine/ benzemez birbirine insan aÄŸaçlarımız†der.“Şu aÄŸaç gibi olabilsem/ CiÄŸerleri göğe açıp/ Kökü yere salabilsem†diyen Ataol BehramoÄŸlu da aÄŸacı insanlaÅŸtırarak DaÄŸlarca’ya yaklaşır.Oktay Rifat, “Her aÄŸacın arkasından karşıma siz çıktınız/ Öylesine çoktunuz ki bunaldım yalnızlıktan/ Rüzgârınız esiyordu daÄŸ taÅŸ deli gibi/ Devrildi kulelere dayadığım merdiven†der.Şükran Kurdakul, “Bilinmez biçimler çiziyor/ havada sesi/ kimi çiçeÄŸe durdu/ güzellendi kimisi†dizeleriyle baÅŸlayan ‘AÄŸaç’ı bazen çiçek açan, bazen solan ömrümüze benzetir./Archive/2021/3/11/180608979-ic2.jpgDARAÄžACI!AÄŸaç imgesi genellikle yaÅŸama, mevsimlere dair kullanılırken bazı ÅŸiirlerde de zulmü anımsatır, ölümü çağırır. “Ufacık bir yel deÄŸirmeni kondurmuÅŸlar/ DaraÄŸacının üstüne/ Haydut soluk verdikçe deÄŸirmen döner†dediÄŸi gibi Ãœlkü Tamer’in. DaraÄŸaçlarına da Pir Sultan’dan beri bu toplum alışkındır.“DoÄŸayı sezdikçe/ ne konuÅŸkan her ÅŸey†diyen Melisa Gürpınar, “Ey çılgın ırmak/ KaraaÄŸaç/ EzilmiÅŸ sarı toprak/ Sen ey her ÅŸeysin†dizeleriyle doÄŸaya sevgisini dillendirir.Ormanın, koruluÄŸun olduÄŸu yerde Sennur Sezer gül bahçesi ister, “Bir su verin bir su/ Gönlüm serinlemez/ Gül bahçesine dönmedikçe örenler/ Sivas’ta, Çorum’da, Maraş’ta†der.Şükrü ErbaÅŸ, “Badem aÄŸacı/ Senden dünya çiçek açtı/ Bende yalnızlık†dizeleriyle badem aÄŸacına gönderme yaparken Müslim Çelik de, “DaÄŸlara kar düşmese de gel/ ölüm bizi bir kez eÄŸer/ mürdüm erikleri toplamamıza deÄŸer†dizeleriyle, erik aÄŸacından söz eder.BEŞİK DE OLUR, TABUT DA!AÄŸaç bu; bebeÄŸe beÅŸik de olur, askere tabut da. “Öt benim sarı tamburam/ senin aslın aÄŸaçtandır†der ozan. Ses verir daÄŸlar çobanın kavalından, kemençenin yankısından. “Gül aÄŸaçlarının dibi bilir/ ölen bir anne/ bir kitaplık gibidir†diyen Emine ErbaÅŸ baÅŸka bir ÅŸiirde, ‘AÄŸaç Kadın’ diyerek doÄŸurganlığı ve koruganlığı vermeye çalışır.GülaÄŸacı, DaraÄŸacı… Tümü bizimle yaÅŸar, bizi söyler… ‘O aÄŸacın altı’nda aÅŸklar anılır, dallarında binlerce kuÅŸ besler.Yalnızca doÄŸadaki gerekliliÄŸi ve güzelliÄŸi kadar sanatın her dalında ana görüntü olarak karşımıza çıkar. YeÅŸil yapraklarıyla devriliÅŸi genç ölülerimizi anımsatırken, fırtınalarda dik durmaya çalışan fidanlar da geleceÄŸimiz, çocuklarımızdır.“Bir aÄŸaç sürüsünün üstünden/ çok aÄŸaçlı bir aÄŸaç sürüsünün üstünden/ kesilmiÅŸ limon dilimleri gibi düşüyor güneş†diyen Edip Cansever orman yerine ‘aÄŸaç sürüsü’ demeyi yeÄŸler./Archive/2021/3/11/180624135-kapakic3.jpg‘KADIN AÄžAÇTIR’Gül aÄŸacı kadar elma aÄŸacı, kiraz da sık geçer ÅŸiirlerde. Hasan Hüseyin Korkmazgil, “Asmak neyi kurtarır/ sarı sarı yaprakları kuru dallara/ yolunmuÅŸ yaprakları/ kuru dallarıyla/ ne anlatır bir aÄŸaç†dizeleriyle zamanın geçiciliÄŸini, diyalektiÄŸi, çoÄŸu kez geriye dönülmeyeceÄŸini vurgulamak ister.Ahmet Telli, “Gülüşünün kokusuyla yeÅŸerdi bu elma aÄŸacı/ (SoluÄŸunun elma kokması bundandı belki)/ Bir elma kokusuna tutundum düşerken†dizeleriyle sevgiliye seslenir.“Yaprak döken nar/ der ki: “Ölümsüzlük yok/ arama boÅŸa†dizeleriyle Mustafa Köz haiku yazar.“AÄŸaçların köklerinden yapraklarına doÄŸru çoÄŸalan/ Korkunç ve derin bir sessizliÄŸin içinden/ Dışarı çıkmak ister kaderin kırık dökük heykelleri†dizeleriyle Volkan HacıoÄŸlu bizi baÅŸka bir diyara götürür.Betül Dünder, “Bir manolya açıldı zihnimde birden/toprak eskiyen sesinden konuÅŸtu bir aÄŸacın/ Öyleyse ben bir aÄŸaçtım eskiden†dizeleriyle, birçok ÅŸairin söylemeye çalıştığı ‘Kadın aÄŸaçtır’ görüşünü destekler.AH KAVAKLAR!Torosların ÅŸairi Hasan Varol, “Şu uzak daÄŸlarda ÅŸu Toroslarda/ Kavlı meÅŸeleri öperekten koÅŸuyorum†der.AÄŸaçlar evimiz, yastığımız, içimizin direnci, umut çaputları baÄŸladığımız yer, hem de Metin Altıok’un “Ah kavaklar ah kavaklar/ bedenim üşür yüreÄŸim sızlar/ beni hoyrat bir makasla/ Ah eski bir fotoÄŸraftan oydular†dediÄŸi gibi, üzünce yoldaÅŸ olanlar…Geçen yıl KazdaÄŸları’na gitmiÅŸtim. Dozerler eli tırpanlı Azrail gibi ormana dalmış, çalıyı çırpıyı, kökü, budağı kesip toprağı delik deÅŸik etmiÅŸti.ÇocukluÄŸumda köydeki mezarlıktan geçen yolu da dozerler açmış; bazı mezarları sökmüş, kol bacak kemiklerini böyle ortaya çıkartmıştı.Aynı ÅŸeyi maden arayanların aÄŸaçlara yaptıklarını gördüm. Ana kökler, kılcal damarlar toprakla beraber kazılmış, yolun iki kıyısı yaralı aÄŸaçlarla dolmuÅŸtu. Ha insan kıyımı ha orman, ne fark eder?AÄŸacın da orman içinde sırrı var, sınırı, yasası var. Her aÄŸacın rüzgârı baÅŸka, ÅŸarkısı ayrı… “Oysa orman yangınlarında / ortaktır tüm aÄŸaçların acısı/ gürgen, hayıt, meÅŸe/ aynı korkuyla çeker ateÅŸten ayaklarını†demiÅŸtim bir ÅŸiirde.Hızar sesinden uzak olsun aÄŸaçlarımız!Düzeltme: Arife Kalender’in 4 Aralık’ta yayımlanan yazısında Åžair Fitnat Hanım’ın resmi yerine yanlışlıkla Åžair Nigâr Hanım’ın resmi kullanılmıştır. Düzeltir, özür dileriz.
Arife Kalender
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/670413-sirri-yasasi-sarkisiyla-agac-arife-kalenderin-yazisi/
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/670413-sirri-yasasi-sarkisiyla-agac-arife-kalenderin-yazisi/
Other News
Sesin rengi de var! Y. Bekir Yurdakul'un yazısı...
Çağdaşİskoçlar Türk sahnelerinde!
BirÅŸair otobiyografisi...
Sessiz kalp krizi geçirmek felçriskini artırıyor
BarışTerkoğlu 'HDP kapatılsın' tartışmalarınıveçözüm sürecini değerlendirdi
DSÖ,ülkelere gönderilecek Covid-19 aşısımiktarınıaçıkladı
Fahrettin Koca'ya tepki yağdı: Oy yok
UEFA Avrupa Ligi'nde gecenin sonuçları
Son anket: MHP baraj altı, AKP'nin oy oranında büyük düşüş
Emekli Orgeneral Edip Başer yaşamınıyitirdi