News - Haberler
Çocuğun içdünyasına açılan bir pencere: Sevim Ak
| Saturday, 03.13.2021, 12:04 AM | (196 views)
Çocuğun iç dünyasına açılan bir pencere: Sevim Ak
Sevim Ak’ın yeni kitabı Sen Ben ve Elma Ağacı’nı elime aldığımda tam 24 yıl önce, bu dergide yazdığım yazı geldi aklıma. Bu arada (s)ağır toplar(!) aynaya “ benden daha iyi yazar var mı?†diye sorarak günlerini geçirirken Sevim Ak, Anadolu’ya açılıp, oradaki çocuklara adanmış çalışmalar yaptı. Onlarla yaşadığı deneyimleri bir kitapta topladı. Özgün kitaplar yazdı. Ev Kütüphane adında sade, sıcak bir kitaplık oluşturdu, atölyeler, seminerler yaptı. Bu çalışmalar ebeveyneler için olduğu kadar çocuklar için de yeni ufuklar açıcıydı.
/Archive/2021/3/12/145157506-ic1.jpgO YAZIDA NE VARDI VE NE DEĞİŞTÄ°?“1985 yılından bu yana çocuk öyküleri yazıyor Sevim Ak. Åžimdiye kadar sekiz çocuk kitabı yayımlanan Sevim Ak , çocuÄŸa yumuÅŸak, içten ve eÅŸitlikçi yaklaÅŸan bir yazar. Ak, çocuÄŸun kendi iç gerçekliÄŸini yansıtırken kimi zaman çocuklar adına “anla beni†dercesine yetiÅŸkinlere de mesajlar veriyor kitaplarında. YaÅŸamı, sevgi, emek ve düşlerin de yer aldığı özgürlük alanı olarak tanımlayan yazar, günümüzde olması gerektiÄŸi gibi iki kuÅŸaÄŸa birden sesleniyor: yetiÅŸkinlere ve çocuklara.â€(N. Neydim; Cumhuriyet Kitap, 12 Haziran 1997, Sayı 382)Tam 24 yıl önce, bu dergide yazdığım bir yazının baÅŸlığı ve giriÅŸi böyle baÅŸlıyordu. Profesörlük dosyamı hazırlarken geçmiÅŸte yaptığım her ÅŸeyi dosyama koymam gerekiyordu. Onlardan biri de bu yazıydı.Sevim Ak’ın yeni bir kitabı çıkmış; Sen Ben ve Elma AÄŸacı. Kitabı elime aldığımda iÅŸte tam 24 yıl önce, bu dergide yazdığım yazı geldi aklıma. O yazıda yazarın sekiz kitabını deÄŸerlendirmeye almış ve bir yazar portresi çıkarmaya çalışmıştım, üstelik çaÄŸdaÅŸ, eÅŸitlikçi, çocuk gerçekliÄŸine dayalı bir yazar portresi arayışında iken karşıma çıkmıştı yazar ve ben onun o dönemki yaklaşık tüm kitaplarını o yazıda ele almıştım. Bugün bu yazıyı hazırlarken, belki de o yazıyı aynen koysam ne iyi olur diye aklımdan geçmiyor deÄŸil.Türkiye’deki çocuk edebiyatının katı bir didaktik anlayışa hakim olduÄŸunu ve bu anlayışın Tanzimattan bu yana hiç deÄŸiÅŸmediÄŸini vurguladığım o yazıda, bu buyurgan didaktizmin hiç deÄŸiÅŸmediÄŸini, yazarların ve eÄŸitim sisteminin kendi çocuk tipini ve çocukluk anlayışını çocuÄŸa dayattığı bir edebiyat dizgesinin varlığından söz etmiÅŸtim.ÇocuÄŸun kendi gerçekliÄŸi, hayatı algılayış ve kavrayış biçimi, kaygıları, sevinçleri, kısaca çocuÄŸun gerçek özne olduÄŸu ve onun gerçekliÄŸine dayalı bir edebiyat anlayışının henüz gerçekleÅŸmediÄŸini vurgulamıştım.Dönemin tüm kargaÅŸası içinde çocuÄŸa kendi gerçekliÄŸiyle yaklaÅŸmaya, çocuk edebiyatını bir eÄŸitim aracı olmanın ötesinde edebiyat ve estetik deÄŸerlerle ele almaya çalışan yazarlarımızın varlığından da söz etmiÅŸ ve Sevim Ak’ı örnek olarak ele almıştım.Aradan geçen 24 yılda çocuk ve gençlik edebiyatımız bu anlayışları kısmen de olsa benimsedi ama günümüz gerçeÄŸine baktığımızda narsist ebeveynlerin ve eÄŸitim sisteminin idealize figür (mutlak baÅŸarması gereken çocuk) beklentisi eÄŸitim sistemini 19. Yüzyıla geri götürürken günümüz edebiyat beklentisi de aynı yüzyıla el sallamaya baÅŸladı.SEVÄ°M AK YAZILARIM VE ZAMANDA YOLCULUKSevim Ak, 97’de yazılan o yazıyla mutlu olamadı ne yazık ki. Dönemin (s)ağır topları(!) bu inceleme çalışmasında nelerin ele alındığından daha çok Ak’ın eserlerinin ele alınmasını alınganlıkla karşılamış ve ona “böyle bir yazıyı sen deÄŸil biz hak ediyoruz†anlamına gelen ifadelerle oldukça üzüntü verici davranışlar gerçekleÅŸtirmiÅŸlerdi.Sevim Ak buna çok üzülmüş ve bana gözyaÅŸları içinde â€keÅŸke bu yazıyı yazmasaydın!†demek zorunda kalmıştı. Bir yazar kitaplarının deÄŸerlendirilmesinden niye mutlu olamazdı ki? Olamadı. Ä°zin vermediler. O dönemin gerçeÄŸiydi bu ne yazık ki!Bu arada (s)ağır toplar(!) aynaya “ benden daha iyi yazar var mı?†diye sorarak günlerini geçirirken Sevim Ak, Anadolu’ya açılıp, oradaki çocuklara adanmış çalışmalar yaptı. Onlarla yaÅŸadığı deneyimleri bir kitapta topladı. Özgün kitaplar yazdı. Ev Kütüphane adında sade, sıcak bir kitaplık oluÅŸturdu ve bu mekanda gönüllü uzman arkadaÅŸlarıyla atölyeler, seminerler yaptı.Bu çalışmalar ebeveyneler için olduÄŸu kadar çocuklar için de yeni ufuklar açıcıydı. Geçen süreyi kendini donatmak üzere yaÅŸadı ve yazdı.24 yıl geçti. Çeyrek yüzyıl dile kolay. Geçen yıllara baktığımda kendi varlığını baÅŸkalarının yokluÄŸu üzerine kuran hiç kimsenin bunu gerçekleÅŸtiremediÄŸini gördüm yaÅŸadım. Özgün deÄŸil öykünmeci olmanın kimseyi yukarı çıkarmadığını da gördüm.“Ey tarih sen nelere kadirsin!â€/Archive/2021/3/12/145208959-ic2.jpgÇOCUK EDEBÄ°YATININ HALÄ°Evet, Sevim Ak süreci kolay atlattı ama çocuk edebiyatı yazık ki atlatamadı. BaÅŸka bir yazıda ayrıntılarıyla ele alacağım sorunlar yaÅŸadı. Öncelikle eleÅŸtiri kurumu kesinlikle geliÅŸemedi. Salt tanıtım ve övgü üzerine kurulu bir çocuk edebiyatı bakışı herkese hakim oldu. Ya yerdiler ya da övdüler. Oysa bu, yapılacak en korkunç ÅŸeydi. Hele eÄŸitim bilimcilerin yazarları kutsallaÅŸtırıcı yaklaşımları onları daha bir havaya soktu. Didaktizm hala en temel anlayış olarak geçerliliÄŸini koruyor. Ãœniversite tezlerinin tamamına yakını çocuk kitaplarında deÄŸerler sistemini araÅŸtırıyor. Edebiyat nerede? Onu da biz çeviribilimciler ve filolojiler üstlendi. Gerçek bu iken bir de yurt dışında ALMA ve ANDERSEN’e aday göstermiyor muyuz?! (Canım ayran çekti ama yok!)SEN BEN VE ELMA AÄžACI YÄ°NE ÇOCUK GERÇEĞİSevim Ak, “Sen Ben ve Elma AÄŸacı†kitabında yukarda sözünü ettiÄŸimiz hala narsist ebeveynlerin vazgeçemediÄŸi 19 yüzyıl temel anlayışına vurgu yapmış: BaÅŸarı önemlidir. BaÅŸaran çocuk sevilir. Bu anlayış öylesine hakim olur ki çevreye, çocuklar da buna katılır ve baÅŸarı konusunda sorun yaÅŸayan arkadaÅŸlarını hiçleme konusunda sınır tanımazlar akran zorbalığının hakimiyet alanı geniÅŸler.Öteki olmayı, yokluk ve yoksunluÄŸu tanımlar yazar kitabında. Bilgin’in herÅŸeyi vardır ama ona duyulmasını istediÄŸi güven ve sevgiden yoksundur. Musa ise yokluk içindedir. Ailesi yoktur. Yakınları yoktur. Parası yoktur. Okulu yoktur. Arkadaşı yoktur. ama yüreÄŸinde ürettiÄŸi sevgiyle ve içinde taşıdığı anılarıyla yoksunluk çekmez. Bu iki arkadaÅŸ eksiklerini birbirleri için tamamlamaya çalışırlar.Yazarı yazar yapan onun gözlemleri ve hayata yaklaşımıdır. Çocuk onun için bir özneyse, varsa ve gerçekse onu anlatır. Yok eÄŸer çocuk deÄŸil salt gösteriÅŸ önemliyse o zaman edebiyat süslenip dışarı çıkmaya benzer ama gerçek, evde, giysilerinden soyunduÄŸunda satırlarda görünür olur.Kendine bakınca mutlu olabilen yazarlarımızın çoÄŸalması dileÄŸiyle…Sen Ben ve Elma AÄŸacı / Sevim Ak / Çizer: AyÅŸe Deniz Åžahin / Can Yayınları / 2021.
Necdet Neydim / Cumhuriyet Kitap Eki
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/670657-cocugun-ic-dunyasina-acilan-bir-pencere-sevim-ak/
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/670657-cocugun-ic-dunyasina-acilan-bir-pencere-sevim-ak/
Other News
Yeni yaklaşımlar ve tartışmalar
Toplumcu yazardanözgün anıve denemeler
Osmanlımutfağıtarihi...
Kripto parada bir ilk: Dijital eserin jpg dosyası69 milyon dolara satıldı
Uzmanından bahar yorgunluğundan kurtulma tavsiyeleri
Çin, Long March 7A'yıikinci denemede uzaya fırlatmayıbaşardı
Valilikten CHP'li başkan ve yakınlarının evininÖzel Harekat polislerince basılmasına ilişkin açıklama
Kemal Kılıçdaroğlu'dan Erdoğan'ın açıkladığı'Yeni Ekonomi Reformu'na ilişkin açıklama: "Saray ile ilgili tek bir tasarruf cümlesi var mı?"
AKP'li belediye başkanına soru soranöğretmene soruşturma
Beşiktaş6'da 6 yaptı