‘İnsan yeniden ikinci plana itilebilir!’
Cengiz Taşçı Ä°nsanlığın geçmiÅŸi ile geleceÄŸini birlikte düşünme olanakları yarattığı kitabında; çeliÅŸkiler içinde bir “varlık†olarak ele aldığı insanın geliÅŸimi ve teknolojinin evrimini, dinin, bilimin, ahlakın, hukukun, sanatın, felsefenin, siyasetin geliÅŸimiyle birlikte deÄŸerlendiriyor. Teknolojinin oyun kurucu yapısını ortaya koyuyor. Ve felsefenin, dinin, siyasetin, hukukun, ahlakın ve eÄŸitimin çözümlemeleri için temel bir soruya yanıt arıyor: “Özgür irade var mı?â€
/Archive/2021/3/16/125603848-kapak.jpgÖNCESÄ°NÄ° SORGULAYAN BÄ°R OTOPSÄ°!- ‘İnsanlığın sonu’ndan neleri kastettiÄŸinizi açar mısınız?Kitapta 100 yıl ya da 1000 yıl sonra ne olacak türünden, sonrasını irdeleyen “gelecekçi (fütürist)†bir anlayıştan çok, öncesini sorgulayan bir “otopsi†anlayışı hakim.Ä°nsanın geliÅŸimi ve teknolojinin evrimini, dinin, bilimin, ahlakın, hukukun, sanatın, felsefenin, siyasetin geliÅŸimiyle birlikte deÄŸerlendirdim. Göbeklitepe’yi tüm bu bileÅŸenlerin kesiÅŸtiÄŸi, hepsinin çocukluÄŸunu el ele yaÅŸadığı çok özel bir yer olarak ele aldım. Uygarlık bileÅŸenlerinin Göbeklitepe’den sonraki geliÅŸmelerini irdeledim.Bu arada teknolojinin her dönemde nasıl belirleyici bir aktör olduÄŸunu göstermeye çalıştım. EleÅŸtirilere raÄŸmen bir yandan da insanı rahat ettiren ve yeni çalışma alanları yaratan bir endüstriden bahsediyoruz. Ä°yi ve kötü sonuçlarını tartışmamız gerekiyor./Archive/2021/3/16/125628550-ic2.jpgÖZGÃœR Ä°RADE!- Ä°nsanlık ve yaÅŸam! ‘Hangi insanlık ve nasıl bir yaÅŸam?’ diye sorsam...Ä°nsanın ve yaÅŸamın anlamı birlikte deÄŸiÅŸiyor. Kitapta, bilgisayarların-algoritmaların keskin / tutarlı gerçeklik algısı karşısında, anlam (sanal gerçek) peÅŸinde koÅŸan insanın zorunlu olarak çeliÅŸkilerle dolu yaÅŸamı vurgulanıyor. Felsefenin, dinin, siyasetin, hukukun, ahlakın ve eÄŸitimin çözümlemeleri için yanıtlanması gereken temel soruya yanıt aranıyor, “Özgür irade var mı?â€.Öte yandan teknoloji bilimsel olarak tanımlanmış olguların doÄŸada olmayan ÅŸekilde yeniden üretilmesini saÄŸlarken, hem gerçekliÄŸin daha ileri boyutlarda anlaşılmasını saÄŸlıyor, hem de yeniden üretilmesini ve deÄŸiÅŸtirilmesini...Böylece bir yandan gerçekliÄŸi sanallaÅŸtırıyor. Ä°nsan gittikçe daha çok ÅŸeyin farkına varıyor, öte yandan onca bilginin içinde kendine yabancılaşıyor. Åžimdilik buna verilen isim post-truth.SANATIN, EDEBÄ°YATIN GELECEĞİ- Ä°nsanlığın geleceÄŸinde edebiyatın, ÅŸiirin, sanatın rolü nedir sizce?Ä°nsanla birlikte sanat-edebiyat da var olacak, ama geleceÄŸin ileri teknoloji çaÄŸlarında eski önemini koruyacak mı, ondan şüpheliyim. Ä°nsan, iÅŸ yaÅŸamında ve giderek yaÅŸamının her alanında algoritmalara uyuyor. Åžimdiden üst-insanın (post-human) tasarımları üzerinde çalışılıyor. Hayal gücünün gerçeÄŸi aÅŸtığı yerde sanat olur, altında kalırsa kölesindir…Fütürist filmlerin en temel karakterleri akıllı robotlar ve siborglar. Bu filmlerde sanat yaÅŸamın kendisi görünümünde, insan bedenleri, robotlar, taşıtlar, mimari, ÅŸehirler estetiÄŸin en üst seviyesinde.Sanattaki tartımın gittikçe daha matematik / teknik bir ÅŸey olduÄŸu anlaşıldıkça, ilgi insan yaratıcılığından yapay zekânın yaratıcılığına yönelecektir. Böyle bir atmosferde insan deÄŸersizleÅŸebilir. Buna “insanı biricik yapan bir ruhu var†diye itiraz edenler olabilir.Bugünden bakınca sanatın ve edebiyatın adil olduÄŸunu zannedebiliriz. Ancak Antik Yunan Dönemi’nin eserlerine bakın. Tanrılarla konuÅŸan kralların ruhu var fakat halk satir korolarıyla temsil ediliyor. Ä°nsan yeniden benzer ÅŸekilde ikinci plana itilebilir.Kitap, böyle bir geçiÅŸ noktasında olabileceÄŸimizi haber veriyor ve Göbeklitepe’den Bereketli Hilal’i seyreder gibi geçmiÅŸ ve gelecek günleri düşünme ve çözüm üretme olanağı saÄŸlıyor.‘İNSAN ÇELÄ°ÅžKÄ°LER İÇİNDE BÄ°R VARLIK’- Ä°nsanı, doÄŸasını, bilinci hangi yönleriyle ele alıyor, çözümlüyorsunuz?Ä°nsanın doÄŸa durumunu tek başına, iyi, kötü, hayvan, kul, birey vb. olarak indirgeyici bir ÅŸekilde ele almadım. Onu evrimle ortaya çıkmış bir nitelik, kendi doÄŸrularını üretmeye çalışan çeliÅŸkiler içinde bir “varlık†olarak ele aldım. Böyle bakınca, fizik kurallarının doÄŸayı üretirken insanı da ürettiÄŸini, insanın kendinden önceki her ÅŸeyle bir bağı olduÄŸunu görüyorsunuz.DoÄŸa yasalarının seçim yapmak için ahlaki / dini / ideolojik bir gerekçesi yoktur. Peki ya tarih? Tarihi insan yaptığına göre, geliÅŸmeleri insani ya da etik saymak mümkün mü? Tarih yapımında bilinç mi gerçekler mi etkili, Hergel mi Marks mı haklı?Devrimler sadece kralı devirdiÄŸi için iyi olabilir mi? Yoksa, yeni yönetimlerin Kohlberg’in tanımladığı ahlakın aÅŸamalarından bir üst düzeye çıkmasını da kriterlere eklemeli miyiz? Güçlü yapay zekânın ortaya çıkmasıyla tarihin yönü nasıl seyredecek? Bunları kitabımda uzun uzun tartıştım./Archive/2021/3/16/125644644-ic3.jpg‘YAPAY ZEKÂ, ORGANÄ°K ZEKÂNIN YERÄ°NÄ° TUTABÄ°LÄ°R’- Soru net; yapay zekâ, organik zekânın yerini tutabilir mi?Evet. Evrim nasıl organik zekâyı üretebildiyse, güçlü yapay zekâyı da üretebilir. Yapay zekâ bize göre yapay, doÄŸa açısından her ÅŸey doÄŸal. Belki de insan nesli akıllı bir yapay zekâ yaratmak için bir ara formdur.- Ä°nsanlığın ‘Belki de sona doÄŸru ilerliyoruz†tespitinde bulunduÄŸunuz uygarlık serüveninde hangi anlara özel bir önem vererek ortaya koyuyorsunuz?Ä°ÅŸ gücünün yapay zekâya aktarılması yaÅŸamda büyük bir devrim yaratır. Nitekim, “eÅŸitlik, özgürlük, kardeÅŸlik ve adaletâ€in bir arada yaÅŸanabilmesi, ancak insan emeÄŸinin temel alınmadığı yüksek teknolojik bir yaÅŸamla mümkün olabilir. Postmodern parçalanmış çoklu gerçeklik yerine, birbiriyle çeÅŸitli düzeylerde bağı olan biricik ÅŸeylerin göreli gerçekliÄŸinin kabul görmesi, anlam/deÄŸer arayışına temel olabilir.Tüm bunlar bilgi üretiminin ve paylaşımının en üst düzeyde olduÄŸu bir toplum inÅŸasını gerektirir. Böyle bir toplumda eÅŸitsizliÄŸin kaynağı mülkiyet paylaşımı deÄŸil, bilgi paylaşımı ile ilgili olacaktır. En yüksek düzeyde veri paylaşımı, en yüksek düzeyde denetim ve gözetim toplumu demektir. Ä°nsanın özgür ve mutlu hissettiÄŸi bir denetim. AÅŸk gibi…Bu ütopyanın karşısında ise ÅŸimdiki gerçekler duruyor. Ä°nsanın karşısına koyarsanız, algoritmalar kolayca insan düşmanı olabilirler. Ä°ÅŸinizi elinizden alabilirler. Hem size kolaylık saÄŸlarlar hem de sizinle ilgili bilgi toplayıp paylaÅŸabilirler. Yine bir gözetim ve denetim toplumu, ancak bu defa siz hedeftesiniz?Algoritmaların belirlediÄŸi gerçeklik içinde robotlaÅŸmaya mahkûm olabiliriz. Evet, teknolojiden bahsediyorsak, o bizi daima hizaya sokmaya ve denetlemeye çalışacaktır. İnsanın Sonu mu? / Cengiz Taşçı / Doruk Yayınları / 512 s.
Gamze Akdemir / Cumhuriyet Kitap Eki
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/671428-i%CC%87nsan-yeniden-ikinci-plana-itilebilir/