News - Haberler
Kendi içsesinde bir yolcu: Cioran! Feridun Andaç'ın yazısı...
| Saturday, 03.20.2021, 12:05 AM | (210 views)
Kendi iç sesinde bir yolcu: Cioran! Feridun Andaç'ın yazısı...
Bir düşten düşünceye, bir duygudan zamanın labirentlerine döndürür sizi Cioran. İşte orada kendi olma yolculuğunuza başlamanın da işaretleri vardır. Kimi kez Borges’e, Dostoyevski’ye yakın durur; onların söyle(ye)medikleriyle bir patika kurar kendine. Düşte düşüncede beraber olmasanız da; çıktığınız duygu yolculuklarında size eşlik eder. Bu da, kendinde olma kendine dönme uğrakları yaratmanızda size ivme katar. İnsanın kendi olma yolculuğu da işte böyle başlar. Kendinize dönük bir bakış edinebilmek için Cioranvari bir düşünürün size eşlik etmesi anlamlıdır.
/Archive/2021/3/19/170939210-ic1.jpgCioran, mutlak olandan yana deÄŸildir. Kırılgandır düşünceleri. Zamanın ruhunun yansımalarını bulsanız da; onunla kendi zamanınızı yaratmanın yolculuÄŸuna çıkarsınız. KuÅŸkusuz sizi etkiler, hatta yer yer kaygılandırır. Bir yerde ÅŸunu da der: “Biz, hepimiz huzurun anahtarını yitirmiÅŸ, artık büyük acının sırlarından baÅŸka bir ÅŸeye varamayan öfkelileriz, çılgınlarız.†(s. 8, Varolma EÄŸilimi)ÇaÄŸrısı yaÅŸama dinginliÄŸini var eden akıl ve duygu bileÅŸkesinin yoludur. Orada hem kendine karşı düşünmeyi hem de seni saÄŸlayanları görmeyi öğrenirsin. Düşüş ve düşkünlük, bağımlılık ve baÄŸlılık nedir bunların ayırdına varırsın. Seni sen eden bazı kavramları yeniden var edip anlamlar yüklersin.ÖrneÄŸin; onun ÅŸu sözlerinden yola çıkarsak eÄŸer; “Derinliklere inme, sessizliÄŸi, sarsıntılarımızın hatta yetilerimizin durdurulmasını gerektirir,†ister istemez kendi sesinize döner, orada yol almayı öncelersiniz.Öyle ki; kendi derinliÄŸine varma yolu baÅŸka seslerin sessizliÄŸiyle (nasıl) baÅŸlar bunu hatırlatır size, Cioran.Ä°nsan eylemdedir. Onu sıradanlıktan, sığlıktan kurtaran da budur. Duyguda, düşüncede, yaÅŸayıştaki eylemlilik hali; aykırı olanı deÄŸil, gerekli olanları gösterir size. Ki diÄŸerlerini ayıklayarak varmışsınızdır zaten oraya.Ä°ÅŸte orada boyun eÄŸiÅŸ, hatta baÅŸ edememe deÄŸil, kendi varoluÅŸunun sesi, soluÄŸu ve rengi vardır. Ki, ilk ve son söze yakın olma yolculuÄŸuna çıkmışsınız madem: kendini görme/kendi olma bakışı kaçınılmaz. Bunu size “ne†verirse oradasınızdır. Bunu “nasıl†eyleyebileceÄŸinizi de iÅŸte donandığınız o duygu/düşünce magması var edecektir. Kendine gitmek de diyebiliriz buna.Åžunu diyordu Cioran: “KurtuluÅŸu gerçekten istiyorsak, bizden kaynaklanmalı: Onu baÅŸka bir yerde, hazır bir sistemde ya da DoÄŸulu bir öğretide aramamak gerekir.â€Ä°nsan, kendini avutmak için böyle bir yolu seçmez, gerekli/yararlı olduÄŸunu bildiÄŸinden öylesine bir seçimi “adanış†görür. Evet, kendini adamak… Yani, o yolculukta insanın “düşüncesi varlığına, varlığı düşüncesine dönüşür.†Buna ÅŸunları da ekler, Cioran: “Her ÅŸeyden yoksundur, salt kendisidir, direnir.â€/Archive/2021/3/19/170950882-ic2.jpgZAMAN VE VAROLUÅž SORGUSUSözü deÄŸil düşünceyi, deÄŸiÅŸken bir bakış edinmek için gönüllü sürgünlüğü seçendir, Cioran. Bu, aynı zamanda onun yer/yurt ve dil deÄŸiÅŸmesidir. BaÅŸkalarının sesi olmak yerine, kendi sesinin arayışındadır. Ä°nsanın birey olma derdi bunu kaçınılmaz kılar.İçinde ve dışındadır hayatın. Yani zaman içi-zaman dışı yaÅŸamdadır. Tutunmak için yaÅŸamak bakışını yıkar kendinde. HiçliÄŸe sarılması da sanki bundandır! “Ben†olmak sorunsalını aşınca, kendi duvarlarını da yıkar.Kaçış ve sığınış derdi olanın sanrısını bilir. Gizde, gizemde deÄŸil; sırlı olanın düşünce ivmesindedir. Yani varoluÅŸun duyumudur onda esas olan. Orada doÄŸum-yaÅŸam-ölüm vardır.Bize anlamak deÄŸil, yaÅŸamak ve anlamlandırmak için varolduÄŸumuzu düşündürür. Onun arayışında bir “kanıt†yoktur; görüp hissetmek, bunun üzerine düşünmek yeterlidir. O nedenle ikilemlerden yola çıkar sıklıkla.Madem ZAMAN varlığın göstergesi, hatta göstereni; öyleyse oradan baÅŸlamalı. 1964’te yayımladığı Zamana Düşüş hem onun zamana bakışını hem de zamanlar arası geçiÅŸlerin düşünsel yolculuÄŸunu anlatır.Bir yerde ÅŸunları söyler: “Zaman kanımdan çekildi; birbirine destek olur ve birlikte akarlardı; ÅŸimdi donup kalmışlarken, artık hiçbir ÅŸeyin olmamasına ÅŸaÅŸmak mı gerekir?â€Dağılıp giden, çözülen zamanın tanıklığında hissederek düşünerek varoluÅŸsal bir bakışla kurar her bir denemesini. Cioran’ı tanımlayan da budur: Denemeci.1949’da yayımlanan Çürümenin Kitabı’na 1947’de Fransa’da baÅŸlar, Fransızca yazar. 1937’de GözyaÅŸları ve Azizler’i Romanya’da yayımlar. Onun aykırı kimliÄŸinin izleri bu yapıtına yansır. Bu anlamda Cioran’ı “yeni tip filozof†olarak tanımlayabiliriz! Yani kendi dünyasını kendinden yola çıkarak kuran… Onu ayrıksı kılan da budur. Bir okul’dan, bir akademi’den gelmez. Gene de ben onun Montaigne’in, Bacon’ın yanında anılması gerektiÄŸini düşünürüm.Açık düşüncelidir. Karanlık yanları olsa da sorgulayıcılığı, melankolisi, sayıklamaları yaÅŸama arzusunu önde tutması düşünce dünyasındaki çeÅŸitliliÄŸi gösterir.YABAN DÄ°LDE KONUMLANMAKKendini göçmen/sürgün/vatansız gören biridir Cioran. Onun kaçışı, dilde düşüncede sığını barınakları yaratır benliÄŸinde. Oradan bakar kendine, varoluÅŸumuza, evrene. DoÄŸmuÅŸ olmanın sakıncasından söz eder ara ara…“İnsan olma ÅŸaÅŸkınlığından önce, olma ÅŸaÅŸkınlığı gelir,†der. KuÅŸkucu yanı onu nihilist kılmıştır. Unutmayalım ki; savaÅŸ çağında var olmuÅŸtur. Onun nihilizme yönelimi, tarih sorgusu, tanrı ve kötülük kavramına bakışı, ölümle yolu, intihara bakışı, ütopyanın karanlığı ...aşınan/çözülen dünya karşısında insanın “neâ€liÄŸini irdeleyiÅŸi…İşte tüm bunlar onda bir zaman sorgusuna dönüşür. O nedenle 1950’lerde yazdığı Zamana Düşüş, içimizdeki kötüyü gösterirken, onu kovmanın yolları üzerine de düşündürür bizi. Kendi sorgusu, Cioran’ın en temel bakışıdır. Dünyaya oradan bakar/baktırır.Coran, kendi zaman eÄŸrinizin postulatlarını çizmenizde size pencere açar. KuÅŸkusuz orada, onun da etkilendiÄŸi çağın/zamanın ruhu vardır. Avrupa felsefesinin aklı/düşünce sistematiÄŸi Cioran’ın bakışındadır her daim.Cioran’ı okurken ister istemez “üç Romenâ€i yan yana düşünürsünüz: Ionesco/Mirca Eliade/Panait Istrati.Onu “olduÄŸu yerde göçebe†kılan nedir düşüncesinin kıyılarında gezinirken bu üçlüye de dönmeden edemezsiniz.Cioran’ın izine düşerek kapsamlı bir biyografi yazan diÄŸer bir yurttaşı Ilinca Zariffopol-Johnston ÅŸunun altını çizer: “Cioran’ın kendisi için bir orta Avrupalı kimliÄŸi oluÅŸturma arzusu o denli güçlüydü ki, tarihi gerçekleri kendi amacına uyacak ÅŸekilde hafifçe deÄŸiÅŸtirmekte bir beis görmedi.â€Cioran’ı inÅŸa ettiÄŸi kimliÄŸinin izlerinden giderek okumak için bir baÅŸlama noktası olabilir bu biyografik yapıt…Okuma Önerileri:E.M. Cioran:* Zamana Düşüş, Çev.: Haldun Bayrı, 2020, Metis Yay., 143 s.* Tarih ve Ãœtopya, Çev.: Haldun Bayrı, 1999, Metis Yay., 115 s.* Burukluk, Çev.: Haldun Bayrı, 2011, Metis Yay., 94 s.* Çürümenin Kitabı, Çev.: Haldun Bayrı, 2000, Metis Yay., 166 s.* DoÄŸmuÅŸ Olmanın Sakıncası, Çev.: Kenan SarıalioÄŸlu, 2017, 194 s.* Ilinca Zariffopol, Cioran’ın Ä°zinde; Çev.: Ãœmid Gurbanov, 2020, Ketebe Yay., 444 s.
Feridun Andaç / Cumhuriyet Kitap Eki
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/672092-kendi-ic-sesinde-bir-yolcu-cioran-feridun-andacin-yazisi/
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/672092-kendi-ic-sesinde-bir-yolcu-cioran-feridun-andacin-yazisi/
Other News
Sayıların saldırısı!
Vitrindekiler...
Edebiyat ve hikâyat... M. Sadık Aslankara'nın yazısı...
‘Yazarlık yapıştırma bıyık değildir!’Ülkerİnce'nin yazısı...
OscarÖdülleri'nde yeni karar: Katılımcıların istekleri kabul edilmedi
Ali Erbaş'tan 'yeni meal' mesajı
DSÖ’den AstraZeneca aşısınıkullanmaçağrısı
Foça eski Belediye Başkanıaracıyla kaza yaptı
UEFA'dan Rangers-Slavia Prag maçındakiırkçılık iddiasına soruşturma
Rizespor'dan sosyal medyayısallayan paylaşım!