News - Haberler
Türk Tiyatrosunun en büyük yazımakinesi!
| Thursday, 03.25.2021, 12:06 AM | (177 views)
Türkçe Haberler En Son Başlıklar
Türk Tiyatrosunun en büyük yazı makinesi!
Usta tiyatro araştırmacısı, yazar, çevirmen, yönetmen, kültür tarihçisi Prof. Dr. Özdemir Nutku (12 Ocak 1931- 8 Kasım 2019) yapıtlarıyla varlığını sürdürmeye devam ediyor... Suda Ayak İzleri 1,2 - Anılar ve İzdüşümleri (Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları); yazın tarihimizde Ahmet Midhat, Şemseddin Sami gibi yazı makinelerinin yanına ismi eklenebilecek, üretkenliği, kültürümüze, dilimize katkılarıyla, düşünsel ve sanatsal kimliğini bu denli yetkince bileştiren az sayıda aydınımızdan biri olan öğretmenimizin, şimdilik yayımlanan son ürünü. Nutku’nun sanat yaşamını paylaştığı, güzel Türkçe’nin peşine takılıp şiir tadında okunan ve sürprizler sunan bir anılar yumağı. 1200 sayfa olarak yayımlanan anılar, tiyatro tarihimizin 70 yıllık geçmişine ayna tutuyor.
/Archive/2021/3/24/172339167-ic1.jpgRÖNESANS ÇAÄžININ ÇALIÅžKANLIÄžIYLAÖzdemir Nutku öğretmenimiz üretmeye devam ediyor: Suda Ayak Ä°zleri-I-II-/Anılar ve Ä°zdüşümleri (T.Ä°ÅŸ Ban. Yayını, 2021). Bu yapıt, öğretmenimizin çalışkanlığının ÅŸimdilik son ürünü. Anılar ne denli öznel olursa olsun, Shakespeare’in benzetmesiyle, tarihe tutulan bir ayna, yaÅŸamla hesaplaÅŸmanın anlatısı, öğretmenimizin deyiÅŸiyle, “Anılar, ölüme karşı yaÅŸamayı seçmektirâ€.Tiyatromuzda anılarını yayımlanan ilk sanatçı, Ahmet Fehim Efendi’dir. Vakit gazetesinde, “Sahnede Elli Seneâ€( 8 Temmuz-17 Eylül 1926) baÅŸlığıyla yayımlanan anıları, ancak 1977 yılında Ahmet Fehim Bey’in Hâtıraları adıyla kitaplaşır.H. Fahri Ozansoy’dan V. Rıza Zobu’ya, Haldun Dormen’den Gülriz Sururi’ye, Mücap OfluoÄŸlu’ndan Muhsin ErtuÄŸrul’a, Nedret Güvenç’ten Dame Ninette de Valois’ya, Cahit Irgat’tan Macide Tanır’a Kemal Bekir’den, Ferhan Åžensoy’a, Suphi Tekniker’e, Umur Bugay’dan Yücel Erten’e nice sahne sanatçımız anılarıyla bizleri büyülü dünyalarıyla buluÅŸturdular. Tiyatro tarihimizi zenginleÅŸtiren bu anılar için sanatçılarımıza ne denli teÅŸekkür etsek az…Ülkemizde ilk kez, Osmanlı tiyatrosunun ünlü tiyatro sanatçısı, Mardiros Mınakyan’a, sanat yaÅŸamının 50. yılında (1912), jübile düzenlenir, “maarif niÅŸanı†verilerek ödüllendirilirken bir jübile kitabı da yayınlanır. Sanatlarıyla, ustalıklarıyla alanlarında seçkinleÅŸen kimi sanatçılarımız için jübileler düzenlenip armaÄŸan yapıtlar yayınlansa da bu güzel gelenek yaygınlaÅŸamadı…/Archive/2021/3/24/172348604-kapakic2.jpgSuda Ayak Ä°zleri anı yapıtıyla sanat yaÅŸamını bizlerle paylaÅŸan, tiyatromuzun, tiyatro tarihimizin en çalışkan evlatlarından birisi olan Prof. Dr. Özdemir Nutku (12 Ocak 1931- 8 Kasım 2019), yazmak eylemine ÅŸiirle baÅŸlar: Eller (1950). Ãœlkemizde, tiyatro bilim dalının ilk akademisyenlerinden olan, büyük emeklerin ürünü, 150’ye yakın yapıta imza atan Özdemir Nutku öğretmenimizin yazdığı 60 kadar tiyatro araÅŸtırması, sahne sanatları tarihimizin de baÅŸyapıtlarını oluÅŸturur...Gerçekte, Özdemir Nutku, bir tiyatro araÅŸtırmacısı mı, bir yazar mı, çevirmen mi, yönetmen mi, bir kültür tarihçisi mi sorularını sormanın tam yerindeyiz diyorum. Çünkü onu yakından tanıyıp birlikte çalışmanın bizlere kazandırdıklarıyla, bu soruların ortak yanıtı evettir...Ä°nsanüstü bir çalışma temposu içinde, tiyatro sanatına olan tutkusuyla, çalışmak eyleminin hakkını, diline, kültürüne ödeyen bu güzel insan, bir öğretim üyesi olarak derslerinde bizlere öğrettiÄŸi gibi, bence tiyatromuzun "Rönesans Ä°nsanı"dır...Dünya Tiyatrosu Tarihi’nden tiyatro sanatımızın hâlâ tam olarak bilemediÄŸimiz ÅŸenlikler dünyasına, canlandırma sanatına uzanan araÅŸtırmalarıyla, IV. Mehmet'in Edirne ÅženliÄŸi (1972), Meddahlık ve Meddah Hikâyeleri (1978) özgün araÅŸtırmalar olarak, bugün de birincil kaynaklarımızdır...Tiyatro ve Yazar (1960), Ö. Nutku'nun yayımlanan ilk tiyatro incelemesi olurken Oyun Yazarı (1965) ile tamamlanan, oyun yazımına, dramaturgiye iliÅŸkin bilgiler, Tiyatro Enstitüsü'ndeki oyun yazma seminerlerinin sonuçlarını da yansıtırlar.../Archive/2021/3/24/172358010-ic3ic8-.jpgTürkiye'de, sahneye iliÅŸkin ilk bilgileri, halkevlerinin Anadolu'ya, tiyatro sanatını yaygınlaÅŸtırma çabalarında buluruz. Sahne sanatına, oyuncunun sahnedeki konumuna, rejiye, dekora iliÅŸkin bu temel bilgileri, ilk kez, Muhsin ErtuÄŸrul'un Yedigün'deki bir dizi yazısından öğrenen Anadolulu tiyatro sevdalıları, Tiyatro Yönetmeninin Çalışması’na(1974) [Sahne Bilgisi (1990)] deÄŸin usta çırak iliÅŸkisine dayanan bilgilerle yetinerek öğrenmiÅŸler, çalışmışlardır.Tiyatro sanatının öğretilebilirliÄŸi adına, ülkemizdeki ilk sahneleme teknikleri kitabı olan bu çalışma, bugün de alanında tek örnek araÅŸtırma / yayın olarak önümüzde durmaktadır...Batı'da, sahneleme tekniklerinden konuÅŸma tekniklerine, mimikten, rol çalışmasına, makyaja deÄŸin yayımlanmış uzmanlık kitaplarına uzak yaÅŸayan tiyatro dünyamız, bu yapıtın ardılını yaratamamanın eksikliÄŸi içindedir...Tiyatro sanatını, Türkçe düşünerek yaÅŸayan bizler için, yabancı terimlerle boÄŸuÅŸmak olaÄŸan bir eylemdi. 1966 yılında, Haldun Taner ve Metin And ile birlikte hazırladıkları Tiyatro Terimleri Sözlüğü’nü Gösterim Terimleri Sözlüğü'ne (1983) dönüştüren Nutku, dil ile düşünce arasındaki bağı, bu "meslek erbabına" öğretirken Türkçe’ye katkısı yadsınamaz “çalışkan†bir dilbilimcidir de…/Archive/2021/3/24/172406010-ic4.jpgOyunculuk Tarihi (1995) gibi özel bir incelemeyi, Türkçe’de yine ilk kez gerçekleÅŸtiren Nutku’nun önemli çalışmalarından birisi de içeriÄŸiyle çocuk ve oyun kavramlarını bütünleÅŸ-tiren, yaratıcı dramanın temel araçlarını irdeleyen Oyun, Çocuk, Tiyatro (1998) kitabıdır.Bu çalışmanın öncelinin Zeynep'in Tiyatro Kitabı'nda (1983) okul tiyatrosuna yönelen Nutku'nun, bu kitabıyla da çocuk eÄŸitimindeki bir boÅŸluÄŸu doldurduÄŸuna inanıyorum. Yazımın sınırları içinde birçok yapıtının adını olsun anmadığımı biliyorum.Ancak özgün araÅŸtırmaları yanında, öğretmenimizin özellikle Shakespeare’in oyunlarını, dilimizde, Türkçemizde yeniden canlandırmasını kısaca da olsa deÄŸerlendirmeden geçmek istemiyorum./Archive/2021/3/24/172417104-ic5.jpgNUTKU, SHAKESPEARE VE SÖYLEV!Öğretmenimiz Ö. Nutku’nun, tiyatro tarihinin en çok çevrilen yazarı W. Shakespeare’in, 29 oyununu çevirerek Türkçe oyun daÄŸarcığımıza yaptığı büyük katkı, dilimizde, Shakespeare’den yapılan bir çeviri rekorudur.Bu çevirilerinde öncelikle Türkçe sahne dilini düşünerek dilimizin zenginleÅŸmesi için didinen Nutku, bu çabasını, hazırladığı Shakespeare Sözlüğü [2013] ile de taçlandırmıştır.Shakespeare’i tanımak ve tanıtmak amacıyla, iÄŸneyle kuyu kazarcasına yapılan bu çalışma, sadece Shakespeare’e iliÅŸkin bir araÅŸtırma ya da özel bir sözlük olarak görülmemeli, deÄŸerlendirilmemelidir.Bertolt Brecht’ten Christopher Marlowe’a, George Tabori’den Thomas Bernhard’a, yaptığı çevirileri sahnelerimize kazandıran öğretmenimiz, tiyatro öğretimimize yaptığı özgün araÅŸtırmaları yanında, tiyatro öğrencilerinin, genç yaÅŸlı bütün sahne sanatçılarımızın okumaları gereken Margret Dietrich’in, Oyuncu: Yönetmenin Elinde Yaratıcı Bir Özne ya da Araç (1985) ile Martin Esslin’in, Dram Sanatının Alanı (1996), yapıtlarını da çevirerek bizlere armaÄŸan etmiÅŸtir.Yazdığı ve uyarladığı oyunlar içinde büyük önderimiz Mustafa Kemal’in Söylev’ini sahnelerimiz için çok deÄŸerli bir katkı olarak görüyor, özellikle gençlik tiyatrolarınca sahnelenmesini önemsiyor ve öneriyorum./Archive/2021/3/24/172426401-ic6.jpgÖzdemir Nutku'nun, Ankara Deneme Sahnesi’nden günümüze, yüze yakın oyunu DTCF Tiyatro Bölümü’nden Güzel Sanatlar Fakültesi Deneme Sahnesi’nde, Devlet Tiyatrolarımızın sahnelerinde uyguladığı, Midas'ın Kulakları (Güngör Dilmen), Söylev (Ö. Nutku), Kırık Testi (H.V. Kleist), Sersem Kocanın Kurnaz Karısı (Haldun Taner), Resimli Osmanlı Tarihi (Turgut Özakman), Lysistrata (Aristofanes) rejilerinin belleÄŸimde ayrı bir yeri var.Ãœlkemizin ilk Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü’nün / Deneme Sahnesi’nin, bir eÄŸitim kurumu olarak tiyatro sanatını yüceltmede, sanatçılarını yetiÅŸtirmede hepimizden çok bu çalışkan insanın, Özdemir Nutku’nun büyük payı var.Suda Ayak Ä°zleri, güzel bir Türkçe’nin peÅŸine takılıp ÅŸiir tadında okunan, hep sonrasını merak ettiÄŸiniz bir yaÅŸamdan, size sürprizler sunan anılar yumağı.Robert Kolej’de baÅŸlayan tiyatro sevgisinden Ankara’ya, DTCF Ä°ngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü’ne (1952-1956), Ankara Palas’ta ünlenen bir caz piyanistine, Mavi dergisinden DeÄŸiÅŸim’e, ÅŸairlerin, öykücülerin dünyasına; Almanya’nın batısından doÄŸusuna, tiyatro eÄŸitimiyle geçen üç buçuk yıl (1956-1959), Muhsin ErtuÄŸrul’un önerisiyle Tiyatro Enstitüsü’nde / Tiyatro Bölümü’nde baÅŸlayan akademik yaÅŸam…Yazılarıyla, uygulamalarıyla, tiyatro sanatının bütün güzellik-lerini yaÅŸadığı Ankara / Sanat yılları… Yurtdışı gezileri, fakülte arkadaÅŸları, doçentlik günleri, DTCF’de yine bir cadı kazanı kaynıyor, muhbir vatandaÅŸlar, sıkıyönetim soruÅŸturmaları…Yeni bir fakültede, yeni bir tiyatro bölümü kurmak heyecanıyla Ä°zmir’e geliÅŸ (1976). Güzel Sanatlar Fakültesi’nde, “Oyunculuk, Dramatik Yazarlık, Sahne Tasarımı†sanat dallarından oluÅŸan, ülkemizde ilk kez denenen bir tiyatro öğretimi… Öğretmenimizin öncülüğünde, çok genç, çalışkan bir kadronun emekleriyle güzelleÅŸen öğretim yılları…/Archive/2021/3/24/172440807-ic7.jpgTÖS VE Ä°ZMÄ°R ÅžEHÄ°R TÄ°YATROSUBaÅŸlangıçta 2000 sayfayı bulan, yayın deÄŸerleri adına Suda Ayak Ä°zleri’nin editörünce 1200 sayfaya indirilen anılar, tiyatro tarihimizin 70 yıllık geçmiÅŸine ayna tutuyor. Okurların heyecan duyarak okuyacaklarına inandığım anılarda, yarım kalan iki çalışmayı, hep bir iç acısı olarak anımsayacağım:Fakir Baykurt’un önerisiyle, Tös Tiyatrosu… Tiyatro sanatını Anadolu’ya taşımak ereÄŸiyle yola çıkan öğretmenlerin örgütlü sesi, Türkiye Öğretmenler Sendikası Tiyatrosu’nun kuruluÅŸ heyecanı… Ve birbuçuk yıl sonra noktalanışı…İzmir Åžehir Tiyatrosu’nun kuruluÅŸu ve “Kamyon Tiyatrosu†uygulamaları (1989-1992).Ä°zmir adına sevinirken tiyatro sanatının gücünü kullanmayı bilmeyen “siyaset “erbabıâ€nın gözlüklerinin bozuk çıkması…Bütün çırpınışların, emeklerin sokaÄŸa atılması…Gösteri kamyonunun dolmuÅŸ yapılması!...Evet!... Bu bir alaysılama bile olamaz!...Åžu günlerde Ä°zmir yeniden Åžehir Tiyatrosu’na kavuÅŸmanın heyecanını yaşıyor…DileÄŸim tiyatro sanatına bakan yetkililerin gözlüklerinin numaraları bozulmaz!/Archive/2021/3/24/172358010-ic3ic8-.jpgANILAR ANILARI ÇAÄžRIÅžTIRIYORAnılar, anıları çağırıyor. Bugün, deÄŸerli öğretmenimiz Özdemir Nutku'yu düşündükçe, belleÄŸimin dehlizlerinde, puslu karanlıklarda beliren, kopuk kopuk, ilginç görüntüler birbiriyle buluÅŸuyor... Ãœniversite yıllarım gözümün önünde canlanıyor...Dil ve Tarih-CoÄŸrafya Fakültesi'nde, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'nde öğrenciyim (1967). Türkiye, üniversite gençliÄŸinin, üniversite ve ülke sorunlarıyla boÄŸuÅŸtuÄŸu sancılı yılları yaşıyor.Özdemir Nutku'yu, doçent temsilcisi olarak, bir boykot sonrasında, fakülte sorunlarının tartışıldığı toplantıdan anımsıyorum. Ä°zmir EÄŸitim Enstitüsü’nde(1979) çalışırken, okulu-muzda verdiÄŸi konferans sırasında yakından tanışıyoruz. Beni görüşmek için GSF’ne çağırıyor.1980 yılı sonunda zorla bulunan uzman kadrosuyla Güzel Sanatlar Fakül-tesi’ndeyim. Göreve baÅŸladığım ilk gün, Ö. Nutku öğretmenimin odasına, Muhsin ErtuÄŸ-rul’un, Vakit gazetesinde çıkan, Darülbedayi’nin Karadeniz turnesini (Haziran 1925) anlatan anılarının çeviriyazısı dosyasıyla giriyorum. Edebiyattan tiyatro tarihine, onlarca dergide, onlarca makale, kitap… Benim için de çok verimli yıllar.Muhsin ErtuÄŸrul’un anıları, Benden Sonra Tufan Olmasın’ı (1989), Özdemir Nutku öğretmenimiz ve Murat Tuncay arkadaşımla birlikte yayına hazırlama evresindeki benzersiz bir çalışma deneyi… Suat TaÅŸer ustamızın, heyecanla, “Muhsin Bey’in anılar masasında bugün ne var arkadaÅŸlar?†diye, gür sesiyle bize sesleniÅŸi. Acılar, sevinçler içinde yıllar birbirine karışıyor.Yazın tarihimizde Ahmet Midhat, Åžemseddin Sami vb. yazı makinelerinin yanına eklenecek nice ad biliyoruz. Ancak çalışkanlığıyla, üretkenliÄŸiyle, kültürümüze, dilimize olan katkılarıyla, düşünsel ve sanatsal kimliÄŸini bu denli güçle birleÅŸtiren çok az aydınımızın, yazarımızın olduÄŸunu, hele sanatçı kimliÄŸini düşünsel bir boyuta taşıyanının çok çok az olduÄŸunu, bugün daha iyi biliyorum!..Özdemir Nutku’yu tanımanın, onunla uzun yıllar çalışmanın onuruyla, anısı önünde saygıyla eÄŸiliyorum.
Efdal Sevinçli
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/673178-turk-tiyatrosunun-en-buyuk-yazi-makinesi/
Read more: https://www.turkish-media.com/forum/topic/673178-turk-tiyatrosunun-en-buyuk-yazi-makinesi/
Other News
London’dan bir tutunamayan!
‘Özgür iradeyle gelinen nokta hiçde parlak değil!’
Zorbalığa karşıbir içdöküş!
Bilimin hüzünlübir hikâyesi
Rus Devrimi; 1917
Mansur Yavaş: Makam araçlarınısattım, belediyeye minibüsle gidip geliyorum
CumhurbaşkanıErdoğan, A Milli Takım'ıtelefonla kutladı
İspanyol basınından A Milli Futbol Takımıve Burak Yılmaz'aövgü
Avrupa patentli galibiyet
Muş'taşiddetli fırtına nedeniyle 50 evinçatısıuçtu