Tüm dünyada olduğu gibi bugün Türkiye'ye de 27 Mart Dünya Tiyatrolar Günü anılıyor
Sanatsız kaldığımız bu pandemi günlerinde Türk Tiyatrosu’na büyük emek vermiş ustalarımızın fotoğraflarından bazılarını siz okuyucularımızla paylaşmak istedik.
(FotoÄŸraf: Genco Erkal’ın (ortada) Abdülcanbaz’ı oynadığı oyundan bir kare)“Tiyatro, yetiÅŸ imdadıma!Uyuyorum, uyandır beni, karanlıkta kayboldum, yol göster bana ya da bir ışık yak.â€(Ariane Mnouchkine’in 2005 Dünya Tiyatrolar Günü bildirisinden.)/Archive/2021/3/27/042346968-ekran-goruntusu-2021-03-27-042331.jpgMüşfik Kenter ve Yıldız Kenter “Seneye Bugün†adlı oyunda.ÖZDE BÄ°RÄ°Z, YAÅžADIÄžIMIZIN ÖZÃœ Ä°SE DURUMJapon halk tiyatrosu “kabukiâ€yi yakın dostlarımdan biri icat etti, biliyor musunuz? Yine Japon tiyatrosunda ilk kez kadınların da rol aldığı “nohâ€u da kapı komÅŸum icat etmiÅŸ. Ortaoyunumuzu Endonezyalılar ortaya çıkarmış olmalı, Endonezya halk tiyatrosu “ludrukâ€u Çinliler, Çin operasını ise Antik Yunan, tragedyaları Kızılderililer... Olamaz mı? Olabilir elbette... Tiyatro, bir yaÅŸantı parçası anında bir durum çevresinde ve/veya odağında buluÅŸan insandan insanla insana ise... deÄŸiÅŸen, dönüşen, geliÅŸen. Ä°ÅŸin en çarpıcı sihri de burada oluÅŸan etkileÅŸimin hem bireyin özel yaÅŸantısına hem de yaÅŸamdan yaÅŸama aktarılması. Ä°nsan özde bir çünkü, tiyatro ise -herkes bilir, söyler- insanlığın ortak mirası. Özü durum çünkü ne yaşıyorsak. YaÅŸamın tamamı yürüyen anlarda deÄŸiÅŸip duran durumlardan oluÅŸuyor. Ä°nsan da bu deÄŸiÅŸken durumlar(l)a iyi, güzel, doÄŸru üçlüsünü de gözeterek uyumlanma gayreti içinde ömrünü tamamlıyor, deneyimlediÄŸini iletiÅŸtiÄŸi herkese her ÅŸeye, çoÄŸu zaman iletiÅŸtiÄŸini bilemediÄŸi tüm varlığa teslim ederek. /Archive/2021/3/27/042315046-1979.jpgZeki Alasya ile Metin Akpınar, Muhsin ErtuÄŸrul’un fotoÄŸrafının önünde.SEYREDEREK SEYRE ÇIKMAKPeki, bir ömür yeter mi insanın ömrün(c)e alabileceÄŸi öğreniyi, salt kendi başından geçenle deneyimlemesine? Ä°ÅŸin en eÄŸlenceli sihri ise burada yardıma koÅŸanın drama oluÅŸu, diÄŸer deyiÅŸle durum sanatı. Bizim Türkçeye alırken “acıklı†diye benimseyip “durumlar dizisi†anlamına gelebilecek yönünü es geçtiÄŸimiz. Ä°ÅŸte bu drama sanatına, düşünce, duyu, duygu, algı, sezgi, hafıza, daha bir dolu deneyim aracına sahip insan esinlenmek, geliÅŸmek, iyileÅŸmek için gereksinim duymuÅŸ. Olaylar, nesneler, doÄŸa ve birbiriyle duygudaÅŸlık ederek iliÅŸki kurmak için seyrederek etkileÅŸmeyi icat etmiÅŸ. Bu seyirlikle geçiÅŸerek acıklı, gülünç, saçma halleriyle yüzleÅŸmesi bir yana, iyi vakit geçirmek de cabası. Seyirlik için ise bir seyir yeri gerek, iÅŸte “tiyatro†sözcüğü oradan miras bize, Antik Yunan’da seyir yeri anlamına gelen “theatronâ€dan. Burada durumları oynayan ile sey(i)reden insan, anda anla yürüyen bir daire, anda kalan deÄŸil. An sürekli ilerlediÄŸine göre anda kalmak zaten mümkün deÄŸil ama tüm insan soyumuz gibi bilmeden ya da bilerek anda yürüyebiliriz. Tiyatro iÅŸte insanın en hızlı, en çarpıcı, en etkili etkileÅŸtiÄŸi... seyre çıkarak an içine. YaÅŸasın durum sanatı an boyunca, yaÅŸasın tiyatro anlar oldukça. Sanata evet.Â
Nurdan Duman
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/673636-tum-dunyada-oldugu-gibi-bugun-turkiyeye-de-27-mart-dunya-tiyatrolar-gunu-aniliyor/