Orhan Veli’yi yaşamak! Ataol Behramoğlu'nun yazısı
“Orhan Veli ÅŸiirini onlarla ilk karşılaÅŸtığım liseli yıllarımdan bu günlere yaÅŸamayı sürdürüyorum… Beni ilk, çarpan ÅŸiiri, pek çok Orhan Veli okurunun, hem ÅŸairin yaÅŸadığı yıllarda hem sonrasında ve bugün belki de farkında bile olmadıkları “Oaristys†adlı olanıdır… Orhan Veli’den bildik anlamıyla bir “aÅŸk ÅŸairi†belki çıkaramayız… Fakat ilk ÅŸiiri gibi, ölümünden sonra 1951’de yayınlanan büyük olasılıkla son ÅŸiiri “AÅŸk Resmigeçitiâ€nin de aÅŸk üzerine oluÅŸu ilginç bir rastlantı deÄŸil mi?... Orhan Veli’nin ÅŸiirlerinde ÅŸairin yaÅŸamının her döneminde “yaÅŸama sevinciâ€, “özgürlük†temaları ön sıradadır. Bu sevinci gölgeleyen, savaÅŸ, yoksulluk, adaletsizlik temaları da onlara eÅŸlik etmektedir.â€
/Archive/2021/3/26/184520706-1-.jpgBir ÅŸair öncelikle bir dil dünyasıdır. O dilin içine girer çıkar, o dilin sözcükleriyle yıkanır, sesleriyle söyleÅŸir, kavramlarıyla düşünür tartışır duygulanırsınız. En önce, hepsinden önce, her ÅŸeyden önce gelen dildir, dilin kendisidir. Bu ise, ÅŸairin söylediklerinden önce, onları nasıl söylediÄŸinin gelmesi demektir. Çünkü ÅŸairin iç sesi,kiÅŸiliÄŸi, onu o ÅŸair yapan ÅŸey, söylediklerinin ne olduÄŸundan da daha çok, onları nasıl söylediÄŸindedir.Konular, temalar aslında geneldir ve sınırlıdır. YaÅŸam, ölüm, aÅŸk, özlem, keder, savaÅŸ, barış, yalnızlık, ayrılık, mutluluk, mutsuzluk; bütün bunlara iliÅŸkin sayısız ayrıntı… Åžairin, bunlardan hangilerini ÅŸiirinin konusu, teması yaptığı belirleyicidir kuÅŸkusuz… Fakat ÅŸiirin gizemi, ÅŸairin onları söyleyiÅŸinde, onları nasıl söylediÄŸindedir… Åžairi (ÅŸiirlerini) yaÅŸamak ise; konulardan, temalardan önce, asıl bu özgünlüğü duyumsayabilmektir…/Archive/2021/3/26/184532862-2-.jpgÂŞIKANE ‘OARISTYS’…Orhan Veli ÅŸiirini onlarla ilk karşılaÅŸtığım liseli yıllarımdan bu günlere yaÅŸamayı sürdürüyorum… Beni ilk, çarpan ÅŸiiri, pek çok Orhan Veli okurunun, hem ÅŸairin yaÅŸadığı yıllarda hem sonrasında ve bugün belki de farkında bile olmadıkları “Oaristys†adlı olanıdır…Ne demek “oaristysâ€? Bugün de ilk okuyuÅŸumdaki gibi aynı duygulukla sevdiÄŸim ÅŸiirin adının ne anlama geldiÄŸini o günlerde çok da merak mı etmedim, yoksa arayıp bulamadım mı, ÅŸimdi anımsamıyorum… Çok sonra, eski Yunancadan ve edebiyatından Fransızcaya ve edebiyatına girmiÅŸ bu edebiyat teriminin “âşıkane bir söyleÅŸi, iç dökme, içli-üzünçlü ÅŸiir†anlamına geldiÄŸini öğrenecektim…1936’da Varlık Dergisinde, demek ki ÅŸair 24 yaşındayken yayınlanmış bu ÅŸiiri, zihnimdeki ve gönlümdeki yerini koruyagelmiÅŸtir…/Archive/2021/3/26/184541175-3-.jpg“Ey hâtırası içimde yemin kadar büyükEy bahçesinin hoÅŸ günlere açık kapısıHâlâ rüyalarıma giren ilk göz aÄŸrısı,Çocuk alınlarda duyulan sıcak öpücük Ey sevgi dalımda ilk çiçek açan tomurcuk,Kanımın akışını yenileÅŸtiren damar,Gül rengi ışıkları sevda dolu akÅŸamlarİçime yeni bir fecir gibi doÄŸan çocuk. (…) Ah! Birçok ÅŸeyler hatırlatan erik aÄŸacıVe o ilk yolculukla baÅŸlayan hasret, zindan;Atları çıngıraklı arabanın ardındanBeyaz, keten mendilimde sallanan ilk acı.â€/Archive/2021/3/26/184603409-4-.jpgOrhan Veli’den bildik anlamıyla bir “aÅŸk ÅŸairi†belki çıkaramayız… Fakat yukarıdaki ilk ÅŸiiri gibi, ölümünden sonra 1951’de yayınlanan büyük olasılıkla son ÅŸiiri “AÅŸk Resmigeçitiâ€nin de aÅŸk üzerine oluÅŸu ilginç bir rastlantı deÄŸil mi?.../Archive/2021/3/26/184615049-5-.jpg‘ESKÄ° BİÇİMLÄ° ŞİİRLERİ’“Oaristys†genç ÅŸairin Mehmet Ali Sel takma adını kullanarak dergilerde yayınladığı, ölümünden sonraki yayınlarda “eski biçimli ÅŸiirleri†baÅŸlığı altında toplu ÅŸiirleri arasında yer alan ÅŸiirlerinin ilkidir.Bu ÅŸiirlere “eski biçimli†denilmesi, “Garipâ€te ve sonrasındaki ÅŸiirlerden farklı olarak ölçülü-uyaklı yazılmış ÅŸiirler olmaları nedeniyledir. Yoksa, ölçü ve uyak , neden eski biçim unsurları sayılsın?Kaldı ki Orhan Veli’nin sonraki ÅŸiirlerinde de, bilinen kalıplarıyla olmasa da, ölçü ve uyak unsurları kuÅŸkusuz ki söz konusudur. (Fakat bu, genel olarak “özgür koÅŸuk†kavramıyla ilgili bir baÅŸka konudur…)Ölçülü-uyaklı bu ilk ÅŸiirlerine gelince, bunlar, sadece bu kadarla kalınmış bile olsa, bir ÅŸairin edebiyat tarihinde yer almasını saÄŸlayacak ÅŸiirler olduÄŸu gibi, Orhan Veli ÅŸiirini doÄŸru anlamak için incelenmesi, irdelenmesi ve dahası zevkle okunacak ÅŸiirlerdir…Şimdi, ÅŸu anda, bu satırları yazmaktayken masamdaki kitabını karıştırdığımda, sözünü ettiÄŸim ilk ÅŸiirler arasında karşıma çıkan (1936 tarihinde yazılıp yayınlanmış, ölçülü-uyaklı) “Odamda†adlı ÅŸiirin ÅŸu ilk dizelerine bakalım:/Archive/2021/3/26/184623080-6-.jpg“Ben miyim bu ÅŸeylerin sahibi?Kafamda bir çocuk var meraksız.İç âlemim oyuncaktan farksızOdam, içime bir ayna gibi.â€Bu da “Garip†ve sonrasının ilk ÅŸiirlerinden “Sevdaya mı Tutuldum?†adlı ÅŸiiridir:“Benim de mi sevdalarım olacaktı?Ben de mi böyle uykusuz kalacaktım,Sessiz, sedasız mı olacaktım böyle?Çok sevdiÄŸim salatayı bileAramaz mı olacaktım?Ben böyle mi olacaktım?â€Ä°lki oldukça uzun bu iki ÅŸiirde tümüyle bambaÅŸka ÅŸeylerden söz ediliyor olsa da, ikisi arasındaki dil aynılığı dikkat çekicidir…/Archive/2021/3/26/184634768-7-.jpgYAÅžAMA SEVÄ°NCÄ° VE ÖZGÃœRLÃœKOrhan Veli’nin ÅŸiirlerini konu-tema bakımından sınıflandıracak olursak, bu ÅŸiirlerin (ve ÅŸairin yaÅŸamının) her döneminde “yaÅŸama sevinciâ€, “özgürlük†temalarının ön sırada olduÄŸunu göreceÄŸiz. Bu sevinci gölgeleyen, savaÅŸ, yoksulluk, adaletsizlik temaları da onlara eÅŸlik etmektedir.01.12.1949’da; talihsiz, beklenmedik ölümünden kısa süre önce “Yaprak†dergisinde yayınlanan “Dalgaâ€, bu iki temanın ve bize Orhan Veli’yi, onun özgün ve büyük ÅŸiirini yaÅŸatan dil ve tema birlikteliÄŸin bir sentezi gibidir…“Mesut sanmak için kendimiNe kâğıt isterim, ne kalemParmaklarımda sigaramDalar giderim mavisinden içeriKarşımda duran resmin.. Giderim deniz çekerDeniz çeker, dünya tutarİçkiye benzer birÅŸey mi varBirÅŸey mi var ki havadaDeli eder insanı, sarhoÅŸ eder? Bilirim, yalan, hepsi yalanTaka olduÄŸum, tekne olduÄŸum yalanSuların kaburgalarımdaki serinliÄŸiÄ°skotada uÄŸuldayan rüzgarHaftalarca dinmeyen motor sesiYalan.... Ama gene deGene de güzel günler geçirebilirimGeçirebilirim bu mavilikteSuda yüzen karpuz kabuÄŸundan farksızAÄŸacın gökyüzüne vuran aksindenHer sabah erikleri saran buÄŸudanBuÄŸudan, sisten, ışıktan, kokudan... Ne kâğıt yeter ne kalemMesut sanmam için kendimiBunların hepsi... hepsi fasafisoNe takayım, ne tekneyimÖyle bir yerde olmalıyımÖyle bir yerde olmalıyım kiNe ışık, ne sis, ne buÄŸu gibiÄ°nsan gibi.â€
Ataol BehramoÄŸlu
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/673963-orhan-veliyi-yasamak-ataol-behramoglunun-yazisi/