‘Iphigenia-Helen’
Norveçli oyun yazarı Finn Iunker’in kaleme aldığı “Iphigenia-Helenâ€, çaÄŸdaÅŸ tiyatronun anlatım tekniÄŸiyle kaleme alınmış iki oyun. Troya Savaşı’nın baÅŸlangıcında duran “Iphigenia†ile savaşın son altı ayı üzerinde biçimlenen Helen, iki oyunla bir araya geliyor.
/Archive/2021/3/30/130956042-ic1.jpgSÖYLENCENÄ°N TÄ°YATRODA GÃœNCEL ANLATIMIAntik Yunan ve Roma inançlarını, sanat ve kültür dünyasını, toplumsal yaÅŸam ve insan iliÅŸkilerini, gelenek ve göreneklerini farklı yorumlanışlarla etkileyen, biçimleyen Troya söylenceleri, o günden bugüne yazın, gösterim, görsel ve görüntü sanatlarında kendine yer açtı.Yunan dünyasının büyük ozanı Homeros’un (Ä°.Ö 800’lü yıllar) Ä°lyada ve Odysseia destanları, Troya’da olan bitenin birer anıtsal yapıt olmanın ötesinde, olay örgülerinin öncesi ve sonrasıyla da farklı alanlardaki sanatçılara çıkış noktası oluÅŸturdu.Öyle ki pek çoÄŸu, bu iki destanın bilindik anlatımlarının ve içeriklerinin dışına çıkılarak biçimlendirildi.Norveçli oyun yazarı ve akademisyen Finn Iunker’in Iphigenia ve Helen adlı oyunları da böylesi bir yaklaşımın karşılığı...İÇ İÇE OLAY ÖRGÃœLERÄ°Tek kitap içinde yayımlanan “Iphigenia†ve “Helenâ€, çaÄŸdaÅŸ tiyatronun anlatım olanaklarını içinde barındıran iki oyun. 2003’te Belçika’nın Antwarp kentinde sahnelenen oyunlar, birbirinin içine akan olay örgülerine sahip.Öyle ki, söylencelere göre on yıl süren Troya Savaşı’nın baÅŸlangıcında duran Iphigenia ile savaşın son altı ayı üzerinde biçimlenen Helen, geçen zamana karşın insana iliÅŸkin duyusal ya da edimsel pek çok ÅŸeyin aynı kaldığının anlatılması gibiler.Ancak her iki oyun adına en dikkati çeken durum, okuyan ya da seyreden olalım, bizlerin Ä°lyada Destanı’nı ve buna baÄŸlı diÄŸer söylenceleri, oyunları, yorumlanmış anlatıları genel olarak bilmemiz gerekliliÄŸinin karşımıza çıkması.../Archive/2021/3/30/131016307-kapak.jpgGÃœNCEL KARÅžILIKLARI SORGULUYORYunan ordusunun Troya’ya gitmek için Aulis’te beklediÄŸi günleri anlatan “Iphigeniaâ€, Euripides’in (Ä°.Ö480-406) yapıtlarında da ele alınan söylenceyi, bugünün deÄŸerlerini de içine alan çaÄŸdaÅŸ bir anlatımla sahneye taşımayı amaçlamakta.Ä°zleri antik dünyada olsa da, babalığın “güçâ€le bağı, erkeklerin duygularının “erkek egemen bakışâ€a yeniliÅŸi, erkek egemen dünyada “kız çocuk†olma, kadın-erkek iliÅŸkisi, kadınların inançla iç içe toplumsal yapılanıştan kaynaklanan olan biteni “kabulleniÅŸâ€lerinin güncel karşılıkları oyunda sorgulanmakta.Belki de bu nedenle oyunda, kızı Iphigenia’dan daha bir öne çıkan Agamemnon karakteri, “babaâ€, “kocaâ€, “kardeÅŸâ€, “komutan†olarak daha geride dururken, tüm bunları içine alan ve her ÅŸey üzerinde egemen “iktidar olan erkek†konumuyla konuÅŸma ve olay örgüsünün belirleyici unsuru. Çünkü yalnızca Agamemnon bilinçli, amacından sapmayan, bilerek ve isteyerek “iÅŸini†yapan “erkek†bireydir.Iunker’in yorumlayışında o, karakter olarak yöneliÅŸlerinde yaÅŸadığı çeliÅŸkilere karşın, erkek egemen dünyanın olanaklarını sonuna kadar kullanandır.SAVAÅž, HIRS, ÖÇ, ELE GEÇİRME...Tüm olan biten, genç bir kızın savaÅŸ, hırs, öç, ele geçirme için kurban edilmesinin etrafında ÅŸekilleniyor:GerçeÄŸi gördükleri halde ellerinden bir ÅŸey gelmeyen Yunan komutanlar... Annelikle eÅŸ olmak arasına sıkışan Clytemnestra... EÅŸi Helen’in aşığıyla kaçışının neden olduÄŸu savaÅŸ sürecinden tedirgin ve ÅŸaÅŸkın Menelaus... Baba olmaktan çok erk olmayı seçen Agamemnon...Tanrılar dünyasının isteÄŸi ile erkin emri/kararı karşısında aÅŸklarını hiçe sayan ya da acımakla “zorunlu evlilik†arasına sıkışan erkekler... Erkek egemen dünyadaki geliÅŸmeleri ve trajik sonuçları olan kararlarını “kader†olarak algılayan kadınlardan oluÅŸan Koro...Hepsi Iphigenia’nın kurban ediliÅŸinin bilerek ya da bilmeyerek suç ortağı olarak durmakta. Oyunun konusu ve içeriÄŸi bu yanıyla coÄŸrafyamızın gerçeklerine ve yaÅŸananlara tarihsel bir süreç içinde bakmamıza katkı veriyor./Archive/2021/3/30/131035120-ic3.jpgIPHIGENIA BAÅžLANGIÇ, HELEN SON!“Iphigeniaâ€, söylencenin başının ele alındığı bir oyun olurken, “Helen†söylencenin son günlerine baktırıyor.Ä°lk oyunda Paris’le kaçtığı belirtilen, bu nedenle Yunan ordusunu Troya önüne getirten Finn Iunker’in “kahraman erkeklerin baÅŸa çıkmak zorunda oldukları†ve daha da öte “uzlaÅŸmaya varamayacakları bir kitle imha silahı†olarak tanımladığı Helen; Ä°.Ö 5. yüzyıl Atina’sında Euripides’in de ele aldığı gibi aslında Mısır’dadır.Sonradan öğrenir içinde yer almadığı halde nedeni olduÄŸu Troya Savaşı’nı ve acılı sonuçlarını... Belki de bu durum, her savaÅŸ için “kullanışlı†bir yol bulunur düşüncesinin altını çizmektedir.“Helen†adlı oyunun öyküsü “İlyada†ile zamansal olarak örtüşerek, on yıl süren Troya Savaşı’nın son altı ayı üzerinde ÅŸekilleniyor. Yunanlılar bir yandan iç hesaplaÅŸmalar ve sürtüşmeler yaÅŸamakta, diÄŸer yandan Helen konusundaki gerçeÄŸi görmezlikten gelmekte, baÅŸta Menelaus ve Agamemnon olmak üzere telaÅŸ ve korku içinde yaÅŸamaktadırlar.Helen’in Troya’ya gelmesi, gerçeÄŸin anlaşılması bile, savaşın sonuçlarından bekledikleri nedeniyle onları savaÅŸtan alıkoymaz.Sonunda anlaşılır ki, bir kenti ve halkını ortadan kaldırmak için “ahlaki†bir yalan, akılları çelen bir yönlendirme ya da inandırma yeterli olmuÅŸtur -günümüz dünyasında olup bitenlerden çok da uzak deÄŸil-./Archive/2021/3/30/131047526-kapakic5.jpgGÃœNCEL VE TARÄ°HSEL OLANI YAKALIYOR“Helenâ€, bölgemizin Antik dünya ile örtüşen süreçlerine savaÅŸ gerçeÄŸinden baktıran bir oyun. Bugün de dünyanın pek çok yerinde karşılık bulan, yakın tarihe (hatta bugünden) bakınca da coÄŸrafyamızda uygulanabilir olduÄŸunu gördüğümüz, halkların ve bireylerin yönlendirilmesi konusu, oyunun ana teması...Günümüz Avrupa Tiyatrosu’nda deneysel ve farklı sahne uygulamalarına yakın duran Finn Iunker bu iki oyunun; konu, içerik ve anlatımıyla yaÅŸananların her tarihsel zamana ve coÄŸrafyaya denk düşebileceÄŸinin altını çiziyor.“Iphigenia-Helenâ€in konusu ve oyun kiÅŸileri üzerinden güncel ve tarihsel olanı yakalamadaki iÅŸlevsel yanı kadar, ülkemiz toprağının geçmiÅŸine yolculuÄŸa çıkartan yanıyla da tiyatro insanlarınca gözden kaçırılmaması gereken iki tiyatro metni örneÄŸi...Iphigenia-Helen (2 Oyun) / Finn Iunker / Çeviren: Ferdi Çetin / Habitus Kitap / 128 s.
Hilmi Zafer Åžahin
Read more:
https://www.turkish-media.com/forum/topic/674443-iphigenia-helen/